خبرگزاری کار ایران

اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی:

بخشنامه‌های متضاد باعث سردرگمی صادرکنندگان شده است/ جلوی رانت خواری‌ها گرفته شود / رگولاتوری مانع بلوکه شدن امتیازات می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۱۳۳

رئیس هیئت مدیره اوپکس گفت: بخشنامه‌های متعددی که طی چند ماه اخیر صادر شده و بعضا متضاد هم هستند باعث ایجاد سردرگمی در بخش صادرکنندگان کشور شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباسعلی اسلامی رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در نشست خبری اظهار داشت: این اتحادیه متفق‌القول با رانتی که در جامعه در اختیار برخی قرار می‌گیرد مخالف است.

وی افزود: بنده اعلام می‌کنم اتحادیه نه رانت می‌خواهد و نه موافق رانتی است که در اختیار بخش‌هایی از جامعه قرار دارد.

اسلامی خاطرنشان کرد: تجارت و صادرات باید در شرایط مساوی انجام شود اگر قرار باشد عده‌ای از رانت استفاده کنند که دیگران نتوانند عدالت نیست. دولت باید به این موضوع توجه کند و بر اساس آن تصمیم‌گیری کند ما در اتحادیه شرکت‌های مختلفی داریم که فعالیت می‌کنند. بزرگ بودن یک شرکت و بالا بودن تعداد پرسنل نباید دلیلی بر گرفتن امکانات مضاعف باشد و باعث شود که کوچکترها نتوانند کار کنند.

اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مبتلابه صادرکنندگان اتحادیه مسائل ارزی است. بخشنامه‌های متعددی طی این مدت صادر شده که در بعضی مواقع متضاد نیز هستند و این موضوع باعث سردرگمی صادرکنندگان شده است.

وی ابرازامیدواری کرد با وحدت رویه منجر به تقویت صادرات و به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی کشور شویم.

رگولاتوری باشد تا امتیازات در کشور بلوکه نشود

در ادامه این نشست سعید رفیعی‌فر دبیر کل اوپکس نیز گفت: چیزی که اکنون در جامعه شاهد آنیم عدم وجود نهاد رگولاتوری در کشور است که باعث شده به هرج و مرج اقتصادی برسیم. این نهاد باید باشد تا روابط را تعریف کند و امتیازات در کشور بلوکه نشده و از بالا تا پایین جاری باشد و یا اینکه به خزانه دولت برود.

وی تاکید کرد: موضع اتحادیه کاملا شفاف و روشن است و اعتقاد دارد که قیمت نفت گاز و نفت سفید باید آزاد باشد و هرگونه رانتی برای فرآورده‌ها حذف شود، ضمن اینکه با هرگونه رانت درمورد نرخ خوراک نیز مخالفیم.

رفیعی‌فر خاطرنشان کرد: ما این قابلیت را داریم که در شرایط مساوی بهتر از بخش‌های دیگر کار کنیم اما مشکل ما این است که برخی رانت‌ها به صادرات و تولید اعضای اتحادیه صدمه می‌زند و در نتیجه منجر به از دست رفتن فرصت‌های شغلی و رواج بزهکاری می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ ما بر این باوریم که اجرای ناقص رگولاتوری نیز به هیچ دردی نمی‌خورد. یک نهاد فراقوه‌ای و فراحکومتی باید وجود داشته باشد که تشخیص دهد امتیاز در جایی مسدود نشود. 

30 بخشنامه صادر شده که 16 تای آن ابطال شده است

همچنین احمد ابوترابی عضو اتحادیه اوپکس اظهار داشت: ما تولیدکنندگان پایین دستی مشکلات زیادی داریم نمی‌گوییم تولیدکنندگان بالادستی از رانت برخوردارند اما شرایط خوبی دارند.

وی افزود: مشکل اول ما بازگشت ارز است چندین جلسه در این خصوص برگزار کرده‌ایم در مورد اینکه میعانات گازی با قیمت سامانه سنا محاسبه می‌کنند و اعلام می‌کنند که باید ارز را بر مبنای نیما بازگردانیم.

ابوترابی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر ما این است که سهم معاملات باز شده سوال این است که چرا قیمت را در بورس بر مبنای 3800 تومان و 4200 تومان گذاشته‌اند اما با 3.5 برابر عرضه می‌کنند؟ چرا دولت با بخش خصوصی این رفتار را می‌کند؟

وی خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم بخش خصوصی باید بازوی دولت باشد تا چند روز آینده ما به شرایطی می‌رسیم جز ترکیه و چین و هند نمی‌توانیم حتی یک بشکه نفت بفروشیم. سوال این است که چرا باید دلار سنا بدهید و دلار نیما پس بگیرید؟ چرا 30 بخشنامه صادر شده که 16 تای آن ابطال شده است؟

عضو اتحادیه اوپکس تاکید کرد: سوال عمده ما این است که چرا FATF اجرا نمی‌شود و ما نمی‌توانیم دلار را باز گردانیم؟

از دیوان عدالت اداری موضوع را پیگیری می‌کنیم

در بخش دیگر این نشست احمد صرامی دیگر عضو اتحادیه اوپکس نیز گفت: اتحادیه 23 درصد صادرات غیرنفتی را پوشش می‌دهد و بخش قابل توجهی از بازرگانان کشور در این اتحادیه حضور دارند. ما سال‌ها پیش عنوان سربازان تجاری را داشته‌ایم یک سرباز برای حضور در جبهه صادرات نیاز به ابزار و لوازم تجارت دارد که ما اکنون آنها را در اختیار نداریم. در حالی که زحمات زیادی کشیده‌ایم که راه‌هایی پیدا کنیم ارزآوری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: به رغم سعی دولت در دیپلماسی اقتصادی، خواست ما به معنای واقعی تحقق پیدا نکرده است و مبادلات بانکی حمل و نقل، بهبود فضای کسب و کار را شاهد نیستیم.

صرامی تاکید کرد: توقع ما این است که پیچیدگی‌ها و موانع تولید و صادرات را بردارند تا مشکلات حل شود.

وی با بیان اینکه بخشی از تحریم‌ها به داخل و بخشنامه‌های پشت سر هم که شفافیت نیز ندارند برمی‌گردد گفت: ظرف چند ماه آینده به دلیل بلاتکلیفی که در سیستم وجود دارد دچار دعوا با بیمه و امور مالیاتی می‌شویم. اگر هر روز دچار خسران شویم از دیوان عدالت اداری موضوع را پیگیری می‌کنیم چرا که صادرکننده اکنون در بسیاری مواقع در مقابل اشخاص خارجی سرافکنده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز