خبرگزاری کار ایران

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

یک سبد برای همه تخم مرغ‌ها کار دست‌مان می‌دهد/ شاید یار استراتژیک، ما را به بیراهه ببرد

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۵۶۴

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی گفت: ما می‌توانستیم ذخایرعظیمی از گازمان را از دریای سیاه راهی اروپا کنیم اتحادیه اروپا بارها تاکید کردند که گاز ایران می‌تواند آلترناتیو خوبی برای گاز روسیه باشد اما متاسفانه با خودسانسوری و رعایت همراهی یک کشوری که فکر می‌کردیم یار استراتژیک ما است این کار را نکردیم.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی جو کنونی بازار با توجه به نزدیک شدن تحریم‌های نفتی ایران اظهار داشت: طبق تجاربی که از گذشته داشتیم به دلیل تحریم‌ها سهم ما برای عرضه کم شده و جایگزینی کشورهای دیگر همیشه به عنوان آلترناتیو بوده، اکنون هم به موعد تحریم‌ها که مقرر شده کاهش صادرت نفت داشته باشیم، نزدیک می‌شویم. واقعیت امر این است که نفت روسیه تا حدی جایگزین نفت ایران شده و این در شرایطی است که تصور بر این بود روسیه یار استراتژیک ایران باشد، به عربستان هم که نمی‌توان خرده گرفت.

آیا چین از خیل مشتریان ما خارج می‌شود؟

وی تصریح کرد: در هر حال در شرایط فعلی کشورهایی که تابع کامل آمریکا بودند قویا کار جایگزینی نفت ایران را انجام می‌دهند، به طوری که اکنون می‌بینیم برخی پالایشگران هندی و کره جنوبی و حتی خریداران بزرگی مثل شرکت‌های چینی یا خرید را متوقف کرده و یا در شرف آن هستند. با توجه به بازی جدید آمریکا با چین و فشارهایی که به این کشور وارد می‌کند پیش بینی می‌شود این کشور نیز از خیل مشتریان ما خارج شود و به لیست کشورهایی که با آمریکا همکاری می‌کنند بپیوندد و این دور از انتظار نیست.

به یار استراتژیک‌مان خوشبین نباشیم 

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی ادامه داد: در کل در وضعیت کنونی ما نباید فکر کنیم روسیه به طور تمام قد یار استراتژیک و سیاسی ما باشد این کشور هم به دنبال منافع کشور خودش است و تحریم‌ها برایش گزنده است و برای فرار از این موضوع ممکن است تابع سیاست‌های غرب و آمریکا شود، ما باید پیش بینی این مسائل را می‌کردیم و از این به بعد هم باید متکی به خودمان باشیم، رهبری تاکید کرده از این بترسیم که روزی نفت ما را نخرند بنابراین ما باید خودمان را برای اقتصاد بدون نفت و روزی که هیچ کشوری از ما نفت نخرد آماده کرده باشیم، باید بدانیم شاید حتی روسیه نخواهد به فروش نفت ما کمک کند باید اقتصادمان را به نوعی طراحی می‌کردیم که هیچ وقت نگران خروج بازیگران نفت از این مرحله به نفع غرب و آمریکا نباشیم.

وی تاکید کرد: نباید تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد بگذاریم صرفا روسیه و چین نمی‌توانند تنها راهگشای مشکلات‌مان باشد باید راه درست را می‌رفتیم شاید یار استراتژیک ما را به بیراهه ببرد و هزینه‌های هنگفتی به ما وارد کند. 

بازار عراق بحران زده بزرگ شده است

صالحی در مورد بازار صادراتی عراق هم گفت: عراق از جمله کشورهایی است که بازار خوبی دارد بعد از عبور از نابسامانی‌ها و رسیدن به یک ثبات سیاسی پایدار حتما تولید نفت خود را بیشتر افزایش خواهد داد و با توجه به رابطه خوبی که با غرب داشته و بازارهایی که برایش تعریف کرده‌اند، می‌تواند تولید خود را به میزانی که از قبل رکود داشته برساند. اما در عین حال ما می‌تونیم از بازار بزرگ این کشور در حوزه برق بهره ببریم، می‌توانیم در صادرات گاز به این کشور برای تولید و احداث نیروگاه برق بیشتر فعال باشیم و در حوزه صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی و نیرو و انرژی درآمدهای ارزی زیادی از عراق نصیب کشور کنیم.

همهمه ترک و سعودی و ضعف دیپلماسی ما در کشور همسایه

وی ادامه داد: باید از ارتباط سیاسی با عراق بهره ببریم، به سمتی برویم که درآمد حداکثری از بازار عراق ایجاد شود، حاکمیت ما از حاکمیت عراق بخواهد که سهم بازار این کشور برای ایرانی‌ها محفوظ بماند اما اکنون متاسفانه شاهد حضور پررنگ ترکیه و عربستان در عراق هستیم و فضای ضد ایرانی که در عراق ایجاد و شرایط بدی که برای ما ایجاد شده بازارهای ما از دست می‌رود. در حالی که ما سرمایه گذاری‌های زیادی در این کشور کردیم، امروز به دیپلماسی قوی نیاز داریم تا بتوانیم بازار عراق را برای تعالی اقتصادی خودمان دنبال کنیم، رابطه خوب فرهنگی با مردم عراق داشته باشم و با ایجاد پروژه‌هایی که برای مردم آنها آثار خوبی داشته باشد، می‌توانیم باعث همبستگی بیشتر شده ضمن اینکه رفاه و معیشت آنها را توسعه دهیم و برای خودمان نیز درآمد ایجاد کنیم.

دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی در ادامه با اشاره به بحث قیمت در صورت خروج نفت ایران از بازار اظهار داشت: 40 درصد سهم نیاز بازار دنیا  از اوپک است که بخشی را ایران به عهده دارد وقتی سهم صادرات توسط ایران کم شود قطعا روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد و موجب افزایش می‌شود، ضمن اینکه شاهد افزایش سهم دیگر کشورها هستیم در هر حال در شرایط کنونی باید تلاش کنیم وضعیت مناسبی برای صنعت نفت کشور ایجاد شود که با حداقل خسارت و زیان روبرو شویم.

به خاطر ملاحظات سیاسی بازار اروپا را تقدیم روسیه می‌کنیم

وی همچنین به بحث صادرات گاز پرداخت و بیان کرد: ما رتبه بالای ذخایر گاز دنیا را داریم و طی سالهای گذشته می‌توانستیم از این موضوع خیلی استفاده کنیم اما به خاطر ملاحظاتی که با روسیه داشتیم و او صادرکننده عمده گاز به اروپا بود، فقط ملاحظات سیاسی را در نظر گرفتیم در حالی که باید همکاری‌ها را در سطح اقتصادی گسترش می‌دادیم تا از بازار بزرگ اروپا در عرضه گاز بهره ببریم تا امروز وابستگی اروپا به گاز ایران مزایای دیپلماتیک و بین‌المللی برای ما به دنبال داشته باشد.

ما خودسانسوری می‌کنیم؛ روس‌ها نفع می‌برند

صالحی ادامه داد: ما می‌توانستیم ذخایرعظیمی از گازمان را از دریای سیاه راهی اروپا کنیم اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده که گاز ایران می‌تواند آلترناتیو خوبی برای گاز روسیه باشد اما متاسفانه با خودسانسوری و رعایت همراهی یک کشوری که فکر می‌کردیم یار استراتژیک ما است این کار را نکردیم در حالی که همکاری استراتژیک بدون منافع اقتصادی معنی نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: در گفت‌وگوهای بین المللی که با روسیه داریم ابتدا باید بحث دیپلماسی اقتصادی را دنبال کنیم و در این حوزه مشارکت کنیم و دیپلمات‌ها می‌توانند در کنار منافع سیاسی، منافع اقتصادی کشور را هم دنبال کنند و صادرات گاز به اروپا همچنان باید روزی اتفاق بیفتد چون ما ذخایر و تولید خوبی داریم، به مرز یک میلیارد متر مکعب رسیده‌ایم که 500 میلیون متر مکعب مصرف داخلی ما است که مابقی را نمی‌توانیم حبس کنیم، باید به فکر صادرات گاز با خط لوله باشیم، اینکه برخی مسئولین فقط به دنبال صادرات از طریق ال. ان.جی هستند نگاه واقعی نیست چون نیاز به کارخانجات و کشتی‌های ال.ان.جی بر دارد که فعلا در دسترس ما نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز