خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی میز صادرات کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

صادرات کیوی کال بازارهای هدف را از بین می‌برد

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۰۴۷

دبیر اجرایی میز صادرات کشور گفت: محصولی که هنوز سه ماه تا زمان برداشت فرصت دارد را زود برداشت می‌کنند و باعث از دست رفتن بازارهای داخلی و خارجی می‌شوند.

محمدرضا شعبانی دبیر اجرایی میز صادرات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص ممنوعیت صادرات کیوی اظهار کرد: این مسئله صادرات زود هنگام هر محصول به نفع تولید نخواهد بود. محصولی که هنوز سه ماه تا زمان برداشت فرصت دارد را زود برداشت می‌کنند و باعث از دست رفتن بازارهای داخلی و خارجی می‌شوند.

وی افزود: کیوی که در بازارهای داخلی قابلیت مصرف ندارد و هنوز نمی‌توان آن را خورد در کشورهای دیگر هم مصرف نمی‌شود. میوه‌ای که قند آن به حد استاندارد نرسیده باشد و آب دهی آن به حد مناسب نرسیده را نمی‌توان به خارج از کشور صادر کرد و تنها باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود.

دبیر اجرایی میز صادرات کشور در ادامه تصریح کرد: کیوی سفت و کال به درد بازار مصرف نمی‌خورد. کیوی محصولی است که در زمانی که قند آن بالای 6/2 درصد شد باید برداشت شود که در آن صورت قند و آب مناسب را خواهد داشت. تمام میوه‌ها آب را در آخرین مرحله رشد تکمیل می‌کنند و میوه در زمان برداشت باید رسیده باشد در غیر این صورت قابل مصرف نیست.

وی افزود: برخی میوه‌ها یک زمان نارسی دارند که می‌توان از آن میوه استفاده کرد و میوه تقریبا دو رنگ می‌شود اما در مورد کیوی نمی‌توان چنین دورنگی را دید و پوست آن از اول به رنگ خاکی است و تا زمان برداشت تغییری نمی‌کند.

وی گفت: برداشت کیوی از 15 آبان شروع می‌شود که می‌توان این کار را از اول آبان انجام داد اما برخی به خاطر صادرات، 3 ماه جلوتر این کار را شروع کردند.

شعبانی در انتقاد به برخی اقدامات کشاورزان برای رساندن سریعتر محصول به بازار اذعان داشت: من از کشاورزان خواهش دارم پرتقال را با رنگ آوری  وسبز زدایی نکنند و اقداماتی را که طعم میوه را تغییر می‌دهد انجام ندهند. من از تمام دست‌اندرکارانی که خروج محصولاتی مانند کیوی را که دیر رس هستند را ممنوع کرده‌اند تشکر می‌کنم. امیدوارم این ممنوعیت به صورت مصوبه اعمال شود تا نتوانند آن را تغییر دهند.

وی با اشاره به اینکه کیوی غیر قابل استفاده نام ایران را زیر سوال می‌برد، تاکید کرد: صادرات این کیوی زودتر از زمان مقرر باعث می‌شود در بازارهای جهانی کیوی ایران یک محصول بی کیفیت و فاقد ارزش شناخته شود در صورتی که کیوی ایران بهترین نوع کیوی دنیا محسوب می‌شود.

دبیر اجرایی میز صادرات کشور افزود: برداشت زودهنگام کیوی ضربه بزرگی به کیفیت محصول ما زده است. برای برداشت زودهنگام 2000 تن بار، 298هزار تن بار را از بین می‌بریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز