خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت‌وگو با ایلنا:

تهاتر کالا در اولویت است/ از ظرفیت کشورهای خاور دور استفاده شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۲۹۱

یک کارشناس اقتصاد بین الملل اظهار داشت: مهمترین مدلی که در موردهمکاری ایران،روسیه و ترکیه می توان بیان کرد تشکیل صندوق مشترک است که صادرات و واردات براساس این صندوق صورت بگیرد و این صندوق‌ها در دوران شوروی سابق هم وجود داشته و کالا در برابر کالا مبادله می‌شد.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد مدل همکاری ایران با روسیه و ترکیه گفت: مهمترین مدلی که در این مورد می‌توان بیان کرد تشکیل صندوق مشترک است که صادرات و واردات براساس این صندوق صورت می‌گیرد و این صندوق‌ها در دوران شوروی سابق هم وجود داشته و کالا در برابر کالا مبادله می‌شد.به نظر می‌رسد ایران در برابر صادارت به ویژه نفت، از ترکیه کالا دریافت کند.

وی ادامه داد: راه حل دیگر همکاری را می‌توان کنار گذاشتن دلار و استفاده از ارزهای معتبر دیگر و ارزهای ملی عنوان کرد، برای نمونه هیچ مشکل خاصی برای استفاده از لیر ترکیه و ریال ایران وجود ندارد. همچنین تا امروز اروپا نیز هیچ مخالفتی برای دریافت یورو نداشته است و البته استفاده از روبل نیز مطرح است.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: با این وجود به نظر می‌رسد که بیشتر همکاری‌ها جنبه تهاتری داشته و جنبه پولی کمتر مطرح است. همچنین سیستم بانکی و همکاری‌های بانکی نیز می‌تواند در راستای تسهیل دریافت‌ها و پرداخت‌ها باشد.

وی در مورد توان ترکیه و روسیه در برآورده کردن نیازهای کالایی ایران گفت: در حال حاضر واردات زیادی از ترکیه داریم، همچنین این کشور می‌تواند واسطه تهیه کالا از سایر کشورها باشد. روسیه هم از نظر اقتصادی یک کشور پیشرفته است که می‌توانیم کالاهایی را در این زمینه دریافت کنیم. البته این کشورها و همسایه‌ها برای ایران مهم‌تر هستند اما دست و بال ایران نیز بسته نیست و می‌تواند با کشورهای خاور دور نیز رابطه برقرار کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز