خبرگزاری کار ایران

/یادداشت/

استراحت بازار آتی سکه تا عادی شدن شرایط اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۳۲۸

بورس کالای ایران تحت شرایط خاص اقتصادی و جلوگیری از زیان معامله گران اقدام به تسویه قراردادهای آتی سکه کرده است.

از ابتدای سال جاری با افزایش بی‌سابقه قیمت ارز و مصاحبه‌های انجام شده توسط مسئولان، امیدهای زیادی برای توسعه ابزارهای مشتقه از جمله راه اندازی بازار آتی ارز، اوراق سلف موازی سکه طلا و ... نزد فعالان بازار سرمایه ایجاد شده بود؛ اما به مرور زمان به دلیل برخی نگاه های نادرست به ابزار مالی شفاف و کارآمد آتی، اظهار نظرهایی در خصوص جهت دهی سکه آتی به نقدی عنوان شد و در ادامه شاهد اعمال محدودیت‌هایی از جمله افزایش وجه تضمین، کاهش دامنه نوسان، محدودیت در صدور کدهای معاملاتی، جلوگیری از موقعیت تعهدی فزاینده و ... بودیم. درک نادرست از ابزارهای مشتقه و کارکرد بالا و اثبات شده آن در بازارهای مالی دنیا سرانجام باعث شد تا بورس کالا به دلیل جلوگیری از هرگونه التهاب در بازار سکه و طلا به صورت مقطعی اقدام به تسویه این قراردادها کند.

در این بین فعالان بازار در انتظار بازگشایی دوباره یکی از شفاف ترین بازارهای مالی کشور به محض بازگشت آرامش به اقتصاد و بازار طلا هستند.

به هر حال رویکرد جدید بورس کالا در روند توسعه ای قرارداهای آتی تکیه بر دارایی‌های جدید است که غیر از زعفران و احتمالا محصولات کشاورزی، صنعتی و حتی پتروشیمی از گزینه های قرار گرفتن بر تابلوی آتی هستند؛ در این بین پسته از گزینه های محتمل در این زمینه خواهد بود.

البته بدون شک راه اندازی قراردادهای آتی در اقتصاد ما با چالش‌های فراوانی مثل قیمت‌گذاری دستوری، انحصار در تولید یا واردات، تاثیر شرایط جوی و ... روبه رو خواهد بود که به هر حال این مسیر باید به منظور توسعه بازار سرمایه و اقتصاد ایران پیموده شود و امیدواریم موانع در مقابل توسعه این بازار نیز برداشته شود.

نویسنده: مژده مولایی، مدیرعامل شرکت کارگزاری توسعه کشاورزی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز