خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در گفتگو با ایلنا؛

ممنوعیت صادرات شیرخشک بدون هماهنگی با وزارت جهاد ابلاغ شده است/ تلاش صنایع لبنی برای کاهش قیمت شیرخام/ به دنبال نابودی صنعت دامپروری هستند

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۰۵۲

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور گفت: سال گذشته دولت حدود 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای شیرخشکی که در کشور دپو شده بود را گذاشت و حالا قصد دارند تا دوباره جلوی خروج را بگیرند و با دپو شیر خشک کارخانجات از دریافت شیرخام سرباز بزنند و قیمت شیرخام را کاهش دهند.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در رابطه با حکم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات شیرخشک به کشورهای همسایه اظهار کرد: اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ممنوعیت صادرات بدون هماهنگی و اطلاع وزارت جهاد کشاورزی بوده است. متولی تنظیم بازار و قیمت گذاری  بر محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است و این اقدام تنها با درخواست کارخانجات لبنی صورت گرفته که قصد دارند با این کار قیمت شیرخام را دوباره کاهش دهند.

وی افزود: با ممنوعیت صادرات، شیر در داخل با مازاد مواجه می‌شود و قیمت آن کاهش خواهد یافت که به ضرر دامداران است و باعث کاهش تولید شیر خواهد شد. با وضعیتی که دلار در حال حاضر دارد با این کار تنها بستری آماده می شود برای قاچاقچیان و سودجویان که شیرخشک را به صورت قاچاق از کشور خارج خواهند کرد.

مقدسی در ادامه تصریح کرد: قاچاق شیرخشک از کشور بدون هیچ کنترل نظارتی برای کشور سودی به همراه نداشته و ارزآوری هم در پی نخواهد داشت. اگر به صورت قانونی صادرات داشته باشیم ارز به سیستم مالی کشور وارد می‌شود و هم رونق ملی و دامپروری خواهیم داشت. این ممنوعیت ناگهانی نسنجیده و غیر کارشناسی است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با اشاره به افزایش قیمت شیرخام پس از 4 سال و بهبود نسبی این صنعت تاکید کرد: دولت، سال گذشته حدود 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای شیرخشکی که در کشور دپو شده بود را گذاشت و حالا قصد دارند تا دوباره جلوی خروج را بگیرند و با دپو شیر خشک کارخانجات از دریافت شیرخام سرباز بزنند و قیمت شیرخام را کاهش بدهند.

وی افزود: این کار سنجیده نیست و وصنایع لبنی با سودجویی در حال انجام این کار هستند. این ممنوعیت را بدون درنظر گرفتن تبعات آن به گمرک ابلاغ کردند و وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه در جریان نبود. این کار باعث اختلال در سیستم بانکی کشور می شود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور تصریح کرد: قیمت 1570 تومان بعد از 4 سال بر شیرخام اعمال شده که صنایع لبنی قصد دارند بازهم قیمت آن را کاهش دهند و این بهبود اوضاع دامداران را از بین ببرند.

مقدسی گفت: این کار صنعت دامپروری را نابود می‌کند و تولید شیر را در کشور کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر تولید شیر به ضرر دامدار باشد از ادامه کار سرباز می‌زند و با کمبود شیر مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز