خبرگزاری کار ایران

صالحی:

ارزآوری ۵۰۷ میلیون دلاری صادرات محصولات شیلاتی

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۴۲۳

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بیش از ۱۳۷ هزار تن محصولات شیلاتی با ارزش ۵۰۷ میلیون دلار صادر شده است.

به گزارش ایلنا، حسن صالحی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول شیلاتی در بخش آبزی پروری و صید و صیادی تولید شده است افزود: در بخش آبزی پروری ماهیان سردآبی با تولید و پرورش ۱۶۰ هزار تن ماهی قزل آلا در آب شیرین جایگاه نخست را در جهان داریم.

وی گفت: در تولید ماهیان گرمابی نیز ۲۰۰ هزار تن کپور تولید شده و ۶۵ هزار تن نیز از دریاچه ها، رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها برداشته شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره توسعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور افزود: بیش از ۲۶۰۰ تن ماهیان خاویاری در کشور به منظور حفظ نام ایرانی در بازارهای صادراتی این محصول تولید شده است.

صالحی میزان صید را در آبهای دریای عمان، خلیج فارس و اقیانوس هند ۷۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در بخش صید تن ماهیان با یک هزار فروند شناور در اقیانوس هند در جایگاه دوم قرار داریم و بین کشورهای غرب اقیانوس مقام اول را کسب کردیم.

وی افزود:شناورهای ایران تا انتهای جنوب افریقا و آبهای اندونزی برای صید انواع ماهیان حضور دارند.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره جایگاه ایران در پرورش میگو گفت: در بخش تولید و پرورش میگو در خاورمیانه و شمال افریقا جایگاه نخست و در زمینه پرورش ماهیان خاویاری جزو ۵ کشور جهان هستیم.

صالحی میزان صادرات خاویار پرورشی ایران را ۵ تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته بیش از ۲۶۰۰ تن انواع ماهیان خاویاری پرورشی تولید شده است.

وی تاکید کرد: ایران در زمینه حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر بویژه ماهیان خاویاری جزو چهار کشور اول جهان است و تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیون بچه ماهی را رهاسازی کرده است.

رئیس سازمان شیلات ایران میزان تولید میگوی پرورشی را ۲۴ هزار تن اعلام کرد و گفت: ارزش صادرات میگو به بازارهای جهانی ۱۵۰ میلیون دلار است.

صالحی پرورش ماهی در قفس را با همکاری کشورهای اروپایی از مهمترین برنامه های سازمان شیلات دانست و افزود: هم اکنون دانش تولید برخی تجهیزات و امکانات مربوط به این صنعت در داخل تولید می شود و بخشی دیگر از واردات تامین می شود اما وابستگی به گونه ای نیست که اگر روابط قطع شود قادر به اجرای طرح نباشیم.

وی همچنین از خودکفایی کشور در زمینه ساخت شناورهای صیادی خبرداد و گفت: از ابتدای امسال واردات شناورهای صیادی ممنوع شده و نیاز صیادان و صنعت صیادی از تولیدات داخلی تامین می شود.

رئیس سازمان شیلات ایران از اجرای طرح صید باقلاب به منظور توسعه اشتغال در مناطق روستایی و جزایر خلیج فارس خبرداد و افزود: در این طرح زنجیره هایی ایجاد کردیم که محصول این صیادان با شرایط بهتری فروش رود.

صالحی گفت: هم اکنون ۲۳۰ هزار نفر در بخش شیلات شاغل اند و قرار است این آمار در سال پایانی برنامه ششم به ۲۵۰ هزار نفر افزایش یابد.

وی توسعه بازارهای صادراتی و ایجاد بازارهای جدید را از اقدامات سازمان شیلات دانست و افزود: کشورهای آسیای جنوب شرقی، همسایگان جنوب خلیج فارس، عراق، روسیه و کشورهای منطقه اوراسیا از بازارهای جدید صادراتی برای محصولات شیلاتی است.

رئیس سازمان شیلات میزان تولید ماهیان و گیاهان زینتی را ۲۴۰ میلیون قطعه بچه ماهی اعلام کرد و از اجرای طرح مشترک سازمان شیلات و وزارت بهداشت در زمینه تولید زالو و دیگر گونه های جدید خبر داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز