خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در گفت وگو با ایلنا:

خروج موسسات رده‌بندی از ایران تحت فشار آمریکا/ قطع همکاری موسسات رده‌بندی ایمنی تردد جهانی را تهدید می‌کند/ فعالیت هندی‌ها در چابهار متوقف نشده است

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۱۸۶

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هندی ها در چابهار حضور دارند و فعالیت‌شان متوقف نشده است، گفت: امریکایی‌ها علی رغم ادعاهایشان که به دنبال حفظ محیط زیست و .. هستند و برخلاف شعارهای حقوق بشر دوستانه‌ای که می‌دهند با اعمال فشار بر روی موسسات رده‌بندی برای قطع همکاری با ایران خلاف ادعاهایشان عمل می‌کنند.

هادی حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به آغاز تحریم‌ها علیه صنعت دریانوردی و کشتیرانی ایران، اظهار داشت: دو نوع تحریم علیه ایران در این حوزه وجود دارد اول اینکه خطوط کشتیرانی خارجی حق ورود به بنادر ایران را ندارند و نباید در بنادر ایران فعالیت داشته باشند و نوع دیگر تحریم‌ها این است که خطوط کشتیرانی ایرانی امکان تردد در بنادر خارجی را نخواهند داشت.

وی افزود: خطوط کشتیرانی دارای دو نوع فعالیت اساسی هستند یکی درباره تردد کشتی‌ها و دیگری مرتبط با جابه‌جایی کانتینر شرکت‌ها است که از این پس کانتینرها به سمت ایران نخواهند آمد اما نکته مهم این است که  بسیاری از این خطوط کشتیرانی مانند مرسک یا کشتیرانی فرانسوی  CMA در ایران فعالیتی نداشتند که در صورت اعمال تحریم‌ها خسارتی متوجه بنادر کشورمان شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این شرکت‌ها پس از برجام حضوری در بنادر ایران نداشتند که امروز بخواهند بنادر کشور را ترک کنند،‌ ادامه داد: تنها کانتینرهای این کشتی‌ها وارد بناد کشورمان شد البته کانتینرهایشان هم نسبت به حجم کانتینرهایی که وارد بنادر ایران می شود،‌ رقم قابل توجهی نبوده است.

وی درباره ایجاد محدودیت برای تردد کشتی‌های ایرانی اظهار داشت: تا این لحظه هیچ محدودیتی برای تردد خطوط کشتیرانی ایرانی به بنادر خارجی ایجاد نشده است.

حق شناس تاکید کرد: برای تردد کشتی‌ها دو شرط وجود کلاس(موسسه رده بندی) و دوم موضوع پوشش بیمه لازم است. موسسات رده بندی در ایران وجود دارند و در حال حاضر دو موسسه رده بندی در کشورمان فعال هستند. شرکت‌های بیمه داخلی هم می‌توانند این اقدامات را انجام دهند  و به همین دلیل برای تامین بیمه ناوگان کشتیرانی داخلی هیچ مشکلی نداریم.

حق شناس با بیان اینکه برای سه ماه آینده (آغاز دور جدید تحریم‌ها ) هم  تدابیری انجام شده است، ادامه داد: در یک جنگ اقتصادی هستیم که برای نبرد نیاز به تکنیک و تاکتیک‌های داریم و طبیعی است که نخواهیم برنامه‌های مبارزه با تحریم‌ها را افشا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تردد کشتی‌های ایرانی با پرچم سایر کشورها وجود دارد،‌ اظهار داشت: هر احتمالی امکان‌پذیر است و برای اینکه ناوگان دریایی کشورمان تردد ایمنی داشته باشد از تمام ظرفیت‌های فنی  و حقوقی بین المللی استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول درباره اخباری مبنی بر توقف فعالیت هندی‌ها در بندر شهید بهشتی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا تاکید کرد:  هندی‌ها در چابهار حضور دارند و فعالیت‌شان متوقف نشده است. ادامه همکاری با هندی‌ها در فاز یک در بندر شهید بهشتی مانند  رویه سابق در حال انجام است و تا این لحظه هیچ مشکلی وجود ندارد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فشار آمریکا برای قطع همکاری موسسات رده بندی با خطوط کشتیرانی ایرانی،‌اظهار داشت: تحت فشار آمریکا موسسات رده بندی انگلیس و فرانسه در حال خروج از ایران هستند. فعالیت این موسسات این بوده ایمنی کشتی‌های در حال تردد را بررسی کنند. حال اینکه طبق کنوانسیون سولاس تمام کشتی‌ها باید برای تردد ایمن یا جلوگیری از  آلودگی‌های زیست محیطی الزاماتی را رعایت کنند که نظارت بر روی رعایت این الزامات و تعیین آنها بر عهده این موسسات رده بندی بوده است. 

وی افزود: موسسات رده بندی تمام کشورها را الزام می‌کنند که هم کشتی هایشان تردد ایمن داشته باشند و هم آلودگی زیست محیطی ایجاد نکند و اساسا برای رعایت این دو موضوع  موسساتی تحت عنوان موسسات رده بندی در حال فعالیت هستند، حال اینکه آمریکا فشار آورده است که این موسسات فعالیت خود در ایران را متوقف کنند.

حق شناس با بیان اینکه خروج این موسسات خلاف کنوانسیون‌های بین المللی است،‌ گفت: این اقدام آمریکا در ایمنی تردد دریایی در جهان اخلال ایجاد می‌کند و  تهدیدی برای کل دنیا محسوب می‌شود.  معاون سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه فشار آمریکایی‌ها تنها تهدیدی برای ایران نیست بلکه این تهدید برای آبراه‌های بین المللی است،‌ ادامه داد: طبیعتا نهادهایی مانند سازمان جهانی دریانوردی و سازمان‌های هم تراز باید نسبت به این اقدام آمریکا در بر هم زدن ایمنی ترددهای دریایی واکنش نشان دهند.

وی گفت: موسسات رده بندی بین المللی طبق گفته خود  برخلاف میل باطنی موسسات بین المللی قطع همکاری با ایران را پذیرفته‌اند و رسما ایران را ترک کرده‌اند. 

حق شناس تاکید کرد:  موسسات رده بندی در ایران فعال هستند و مشکلی از این جهت ایجاد نمی‌شود چراکه این موسسات در سطح دنیا معتبر هستند و تحریم‌ها متوجه موسسات رده بندی ایرانی نخواهد شد و در نهایت کشتی‌های ایرانی الزامات ایمنی را رعایت می‌کند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نکته این است که امریکایی‌ها علی رغم ادعاهایشان که به دنبال حفظ محیط زیست و .. هستند و برخلاف شعارهای حقوق بشر دوستانه‌ای که می‌دهند با اعمال فشار بر روی موسسات رده بندی برای قطع همکاری با ایران خلاف ادعاهایشان عمل می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز