خبرگزاری کار ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد:

روحانی وزرات نیرو را با کسری 15 هزار میلیارد تومانی تحویل گرفت/زیرساخت‌های انتقال توزیع در مرحله انفجار است

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۶۰۶

محمد کلاهی گفت: دولت روحانی با کسری سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو را تحویل گرفت در واقع این کسری سرمایه‌گذاری از دولت احمدی‌نژاد شروع شد.

محمد کلاهی در خصوص علل قطعی برق و کاهش تولید و اینکه کمبود آب چه تاثیری بر این روند داشته است، به خبرنگار ایلنا گفت: مشکل اصلی تولید نیست بلکه بخش عمده مشکلات ما در زیرساخت انتقال، توزیع و توسعه است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: ما مشکلاتی در بخش تولید داریم و مقداری از برنامه عقب هستیم اما در توسعه و نوسازی زیرساخت‌های انتقال و توزیع خیلی عقب ماندگی داریم که این امر اتفاق جدیدی نیست و از اواسط دولت احمدی‌نژاد تا امروز ما دچار این عقب‌ماندگی هستیم.

عضو کنفدراسیون بین‌المللی کابل افزود: دولت روحانی با کسری سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو را تحویل گرفت در واقع این کسری سرمایه‌گذاری از دولت احمدی‌نژاد شروع شد و اگر بخواهیم تاثیرگذاری این کسری را در برنامه‌های جاری و روزمره یعنی نگهداری تاسیسات همزمان با شتاب مصرف جستجو کنیم، متوجه این خلاء عظیم خواهیم شد. به نظر؛ مقدار زیادی از زیرساخت‌های توسعه کشور نیاز به بازنگری دارد.

عضو هیئت مدیره سندیکای برق در پاسخ به این سوال که با وجود این میزان کسری از حدود ۱۰ سال قبل به چه علت امسال ما شاهد قطعی و سهمیه‌بندی برق هستیم حال آنکه در سالهای قبل چنین مشکلی در میان نبوده، گفت: ما چند سال است که به روش‌های مختلف از طریق نامه‌نگاری یا برنامه‌های خبری این هشدار را به دولت می‌دهیم. حتی سه سال پیش سندیکای برق طی یک برنامه به طور رسمی اعلام کرد که اگر وضعیت به همین منوال باشد ما ظرف سالهای آینده شاهد خاموشی‌های گسترده خواهیم بود اما دوستان به جای پیگیری این موضوع شروع به انتقاد از سندیکا کردند و گفتند که شما سیاه‌نمایی می‌کنید.

وی در خصوص تاثیرگذاری کمبود آب بر این مسئله و مشکل نیروگاه‌های آبی گفت: این مسئله بی‌تاثیر نیست ولی نمی‌توان تنها علت و اصلی‌ترین عامل را این موضوع معرفی کرد بلکه مشکل در شبکه و انتقال توزیع است و از بابت ظرفیت امروز ما مشکلی نداریم.

کلاهی افزود: ما اگر می‌خواهیم برای سال آینده این مشکل را حل کنیم باید زیرساخت‌های توزیع خود را بازسازی و حداقل ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام دهیم. زیرساخت‌های انتقال توزیع نیازمند یک بازبینی ریشه‌ای است. شبکه برق امروز تهران طراحی سال ۱۳۵۲ است یعنی زمانی که تهران ۴ میلیون نفر جمعیت داشته است و در آن زمان مناطق ۱-۲-۳ اصلا کولر نداشتند. امروز در تهران کابل روغنی زیرخاک وجود دارد که برای دهه ۶۰ میلادی است که هم روغن به خاک وارد می‌کند و هم توان انتقال نیرو را ندارد. اتفاقی که برای خوزستان افتاد به ظرفیت ارتباطی نداشت بلکه شبکه مشکل داشت. برخی از کلانشهرها هنوز از ترانسی استفاده می‌کنند که متعلق به ۶۰ سال قبل است.

وی در پایان افزود: زیرساخت‌های انتقال توزیع در شرف انفجار است و اگر به آن نرسیم وضعیت از امروز نیز بدتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز