خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

گتوند اشتباهی استراتژیک در سدسازی / آمریکا سالانه چندین سد خود را منفجر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۷۲۷

یک نماینده مجلس گفت: در کشورهای توسعه یافته به هیچ وجه اقدامی علیه طبیعت صورت نمی‌گیرد مثلا در آمریکا سالانه چندین سد خود را منفجر می‌کنند چون فهمیده‌اند رژیم طبیعی حاکم بر رودخانه را نباید دست بزنند و حالا که از مسیر ساخت سد زیان دیده‌اند سعی در احیای طبیعت و رودها می‌کنند زیرا منافع حاصل از تغییر در طبیعت به شدت کمتر از مضرات آن است.

عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: آب سد غدیر از کرخه و دز تامین می‌شود و در مسیر خود آب شهرهای دزفول، اندیمشک، آبادان، خرمشهر، اهواز و شادگان را تامین می‌کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی درباره دلیل شور شدن آب مصرفی دو شهر آبادان و خرمشهر تصریح کرد: خوزستان دو رود دز و کارون را دارد که از کوه‌های زاگرس نشات می‌گیرند و به هم ملحق شده و وقتی وارد جلگه خوزستان می‌شوند تبدیل به کارون بزرگ می‌شوند، این کارون بزرگ به سمت اهواز، خرمشهر و آبادان، اروند و سپس وارد خلیج فارس می‌شود. طبیعت قانون مشخصی دارد که اگر ما به یکی از اجزای طبیعت دست بزنیم تمام اجزای دیگر را به هم می‌زند این رودخانه شرایط طبیعی بر آن حاکم بوده که با دخالت انسان به هم ریخته است.

انتقال یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب کارون به فلات مرکزی برای استفاده صنعتی

وی خاطرنشان کرد: انتقال آب کارون بزرگ به فلات مرکزی باعث کاهش چشمگیر دبی رود شده و ما اکنون نزدیک 3 دهه دچار مشکلاتی هستیم که ناشی از سیاست‌های غلط وزارت نیرو در حوزه مدیریت آب است. در فلات مرکزی مجوز کارخانجات بزرگ فولادی و یا توسعه کشاورزی را داده‌اند که به شدت آب‌بر هستند و باعث شده جمعیت هم در آنجا ساکن شده و مصرف آب بالا برود. از دهه قبل که انتقال آب از سرشاخه های کارون انجام شده یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از حجم رودخانه کم شد که این میزان معادل 4 برابر آب مصرفی دو استان اصفهان و یزد بود.

پاپی زاده گفت: در چینین شرایطی که دبی رودخانه کاهش پیدا کرده، تالاب‌ها آرام آرام خشک شدند و ریزگردها هم بوجود آمدند، از طرفی با توجه به اینکه رود در بستر معدنی جاری است وقتی آب شیرین رود کم می‌شود املاح زیادی را با خود جابجا می کند،  آرام آرام غلظت املاح افزایش می‌یابد یعنی از اهواز به بعد آب قابل خوردن نبود و وقتی به خرمشهر و آبادان می‌رسید آنقدر آب کم می‌شد که شور شده و تقریبا تبدیل به لجن می‌شد که این آب نه تنها برای خوردن بلکه برای استحمام هم استفاده نمی‌شد.

وی با اشاره به شوری بالای آب کارون بیان کرد: اکنون شوری آب در تهران در حد 400 یا 500 میکروموس است اما در خوزستان به 11 هزار میکروموس رسیده بود که ناشی از بالا رفتن غلظت املاح و نمک است، از طرفی کم شدن آب رود باعث پیش‌روی آب دریا شد که اگر این یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب رفته از کارون بازگردد مشکل حل می شود.

آمریکا سالانه چندین سد خود را منفجر می‌کند

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته به هیچ وجه اقدامی علیه طبیعت صورت نمی‌گیرد مثلا در آمریکا سالانه چندین سد خود را منفجر می‌کنند چون فهمیده‌اند رژیم طبیعی حاکم بر رودخانه را نباید دست بزنند و حالا که از مسیر ساخت سد زیان دیده‌اند سعی در احیای طبیعت و رودها می‌کنند زیرا منافع حاصل از تغییر در طبیعت به شدت کمتر از مضرات آن است.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته توان توسعه بر اساس ظرفیت اکولوژیکی هر منطقه است، در آمریکا در جاهایی جمعیت توسعه یافته، که آب وجود دارد اما ما اساسا در برخی مناطق کشور آبی نداریم اما به اشتباه صنایع آب‌بر، کشاورزی و جمعیت را توسعه داده‌ایم و به خاطر آبادی یک جا، چند آبادی را خراب کرده‌ایم.  

گتوند اشتباهی استراتژیک در سدسازی

وی احداث سد گتوند را نیز از دیگر عوامل شوری آب منطقه عنوان کرد و گفت: این سد در بالا دست اهواز، خرمشهر و آبادان است و یکی از سیاست‌های غلط ساخت این سد بوده که تاثیر زیادی روی شوری کارون گذاشته است طرحی غلط که هر قدر اصرار کردیم که این سد از دور خارج شود متاسفانه ساخته شد، وقتی کارون از زاگرس به خوزستان وارد می‌شود به اولین نقطه‌ای که می‌رسد سد گتوند است و در همان جا شور شده و بعد وارد خوزستان می‌شود و مشکلات را عدیده‌تر می کند.

پاپی زاده با اشاره به تخصیص منابع از محل صندوق توسعه ملی گفت: 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه برای آب و فاضلاب در نظر گرفته شده که از این رقم  70 میلیون دلار برای طرح های آبرسانی به خوزستان اختصاص می‌یابد، ضمن اینکه این انتقاد را داریم که از 3 درصد درآمد نفتی که قرار بود برای مناطق محروم و نفت‌خیز در نظر گرفته شود به شدت کاسته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز