خبرگزاری کار ایران

ایلنا از جزئیات لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی گزارش می‌دهد؛

سیاست‌های اقتصادی ضد تولید

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۶۵۴

لیست دریافت کنندگان ارز 4200 تومانی توسط بانک مرکزی که عمدتا اشخاص، شرکت‌های تجاری، واردکنندگان کالاها و لوازم مصرفی ، نهاده‌ها و محصولات کشاروزی ، غذایی و در ابعاد بسیار کوچک‌تر مواد اولیه و کالاهای نیم ساخته شرکت‌های تولید کننده می‌باشد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بررسی لیست منتشره حکایت از جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های غیرتولیدی و در مواردی ضد تولیدی دارد که سال‌هاست اقتصاد کشور را در بر گرفته است که به شرح زیر به آن پرداخته می‌شود.

1. در ابتدای این لیست 85 شرکت عمدتا تجاری و بازرگانی جهت دریافت اتوبرقی، اتوهای خانگی پرسی، آسیاب و مخلوط کن‌ها و بخارشور که جملگی فن‌آوری قابل تولید در کشور هستند بیش از 5 میلیون یورو ارز دریافت داشته‌اند، در حالیکه 5 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در بخش تولید و تجهیز سه قلم کالای مذکور که کمترین فناوری و تکنولوژی در تولید آنها در بخش لوازم خانگی مورد نیاز است، باعث رونق تولیدکنندگان داخلی کالاهای مذکور و ایجاد صدها اشتغال و توسعه زیربناها می‌گردید. همچنین در بخش دیگری از این لیست دریافت بیش از 3 میلیون یورو توسط شرکت‌های واردکننده جاروبرقی خانگی و بیش از 2 میلیون یورو از گردونه واردات خارج و صرف نیازمندی‌های ضروری و تولید و اشتغال می‌گردید. همچنین در ادامه 2 میلیون یورو که صرف واردات ریش تراش و سشوار، 5 میلیون یورو که صرف عمدتا واردات فریزر، اجاق گاز و کباب پز  و ... گردید می‌توانست در یک اختصاص بهتر صرف انعقاد قرارداد شرکت‌های تولیدکننده جهت انتقال فن‌آوری و تکنولوژی و تجهیزات و ایجاد توسعه و اشتغال گردد.

2. در ادامه لیست بیش از 100 شرکت تجاری و اشخاص اقدام به دریافت ده‌ها میلیون یورو جهت واردات برنج سفید قابل مصرف نموده‌‌اند که در جای خود قابل تامل است ، چرا که علیرغم کم‌آبی در کشور با استفاده از تکنولوژی مناسب و آبیاری بهینه زمین‌های استان‌های ساحلی شمال کشور امکان خودکفائی در تولید این محصول مهم و اساسی وجود دارد تا از خروج سالیانه ده‌ها میلیون یورو جهت واردات این محصول جلوگیری شود و تولید این محصول در داخل کشور هم از فن‌آوری پیشرفته و سطح کمی و کیفی مناسب برخوردار شود. همچنین بیش از 60 شرکت جهت واردات جو صدها میلیون یورو ارز دریافت داشته‌اند، در حالی که شرایط اقلیمی کشور ما بویژه در استان‌های فارس، آذربایجان شرقی، غربی، همدان، زنجان برای کشت محصول گندم و جو بسیار مناسب است. خودکفائی در تولید این محصول باعث رونق کشاورزی و آبادانی روستاها و ایجاد اشتغال و توسعه متوازن خواهد شد به ویژه آنکه محصول جود در کنار گندم از محصولات استراتژیک محسوب می‌گردد.

3. در ادامه لیست بیش از 60 شرکت بازرگانی و اشخاص حقیقی جهت دریافت چای ده‌ها میلیون یورو ارز دریافت داشته‌اند. در حالی که ده‌ها هزار تن محصولات چای شمال کشور به علت عدم استفاده از فناوری در عمل‌آوری و معطر ساختن مطابق با ذائقه هموطنان سال‌هاست در انبارهای سازمان چای از بین رفته و می‌رود. با توجه به شرایط کشت و کارخانجات چای سازی سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند منجر به خودکفائی و رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال مناسب و جلوگیری از تعطیلی این بخش شود و از خروج ده‌ها میلیون یورو ارز جلوگیری نماید.

4. در بخش دیگری پیش از 100 شرکت بازرگانی و تولیدی اقدام به واردات لاستیک و تیوپ انواع خودرو کرده‌اند و بیش از ده‌ها میلیون یورو ارز4200 میلیون تومانی دریافت داشته‌اند، در حالی که میزان مصرف کشور 450 هزار تن سالیانه و تولید حال حاضر کشور 300 هزار تن سالیانه می‌باشد با توجه به ظرفیت 100 هزار تنی دو کارخانه در حال احداث در کرج و سیستان و بلوچستان امکان خودکفائی در تولیدات این کالا وجود دارد. در این صورت ضمن حفظ اشتغال موجود با توسعه و تجهیز واحدهای فعال و تکمیل و راه‌اندازی دو واحد در حال تاسیس می‌توان از خروج سال‌ها ده‌ها میلیون یورو ارز جلوگیری کرد. اگر چه این صنعت نیازمند واردات 30 درصد مواد اولیه می‌باشد که با ارقام به مراتب کمتری امکان تحقق خودکفائی و صرفه‌جویی در خروج ارز و رونق این صنعت وجود دارد. کما اینکه در قسمتی از این لیست تولیدکنندگان مواد اولیه همچون کائوچو طبیعی وارد کرده‌اند.

5. نکته مثبت این لیست واردات خمیر کاغذ و مواد اولیه جهت تولید کاغذ توسط کارخانجات داخلی می‌باشد که با توجه به اینکه در تولید این محصول کماکان وابستگی وجود دارد، واردات مواد اولیه و کالاهای نیم ساخته به جای کاغذ که متاسفانه در قسمت دیگری از این لیست به صورت بسیار گسترده به واردات A4 و کاغذ گلاسه شده منجر به ایجاد اشتغال و توسعه این صنعت استراتژیک می گردد.

6. واردات 18 میلیون یور و یا دریافت 18 میلیون یورو و یا دریافت 18 میلیون یورو توسط وارد کننده موز نیز نکته منفی دیگری بر کارنامه سیاستگذاران تجاری و اقتصادی در بخش کشاورزی است. محصول موز امروز به علت واردات گسترده بسیار ارزانتر از سایر میوه‌ها به فروش می‌رسد و باعث رونق کشاورزی کشورهای همسایه و سایر کشورها شده و ارزهای خارج شده بر فشار  خود به اقشار مختلف مردم بابت کمبود و گرانی نرخ ارز می‌افزاید.

بررسی کلی این لیست حاکی از غالب شدن سیاست‌های مبتنی بر مصرف و واردات شاید برای تامین منافع واردکنندگان و البته به بهانه منافع عمومی جهت کاهش قیمت‌ها و جلوگیری از کمبودهاست، در حالی این شیوه باعث رواج مصرف‌گرایی و رکود تولید داخلی و ایجاد وابستگی خواهد شد. تجربه نشان داده شرایط فعلی کشور اقتضاء می‌نماید اقتصادی درون‌گرا و درون‌نگر داشته باشیم و ارز حاصل از صادرات نفت صرف و واردات کالاهای اساسی که در داخل کشور امکان تولید ندارند و همچنین واردات مواد اولیه و توسعه و تجهیز کارخانجات و فراهم ساختن زیرساخت‌های تولید گردد.

لیست منتشر شده مشتی از خروار از سیاست‌هایی است که تولید را زمین‌گیر و اقتصاد را در آستانه مشکلات اساسی قرار داده است و راه‌ رهایی از آن حمایت همه جانبه از تولید ملی و تقویت و توسعه زیربناها و ساختارها برای رقابت کالاهای ایرانی در داخل و خارج از کشور است در غیر این صورت واردکنندگان کالاها با توجه به افزایش نرخ ارز به قیمت بازار کالاها را عرضه می‌کنند و بر گرانی و تورم می‌افزایند و البته ثروت‌های بادآورده‌ای هم نصیب‌شان می‌شود که در آینده بر چرخه اختلافات طبقاتی و نابرابری می‌افزاید.

گزارش از : محسن صلصالی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز