خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

اولویت وزارت نیرو در شهرهای ساحلی توسعه آب شیرین کن‌ها است

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۲۶۶

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی شهری و روستایی استان هرمزگان، توسعه آب شیرین کن‌ها را اولویت وزارت نیرو در شهرهای ساحلی عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، حمید رضا جانباز در مراسم بهره‌برداری از 6 طرح آبرسانی و میز خدمات غیرحضوری آب و فاضلاب در بندرعباس با اشاره اینکه هرمزگان یکی از استان‌هایی است که امسال با مشکل جدی کمبود آب مواجه است، گفت: با افزایش برداشت بی‌رویه از دشت‌ها و نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار این استان، اولویت وزارت نیرو در شهرهای ساحلی توسعه آب شیرین کن‌ها بوده  است.

جانباز افزود: در این بخش استان هرمزگان از استان‌های  پیشرو در استفاده از آب شیرین کن‌ها بوده  که بزرگترین سایت آب شیرین کن نیز با ظرفیت یکصد هزار مترمکعب در شبانه روز در شهر بندرعباس احداث شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود فاز اول این پروژه به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز تا پایان تیرماه با انجام تست آزمایشی به بهره‌برداری برسد. همچنین  تکمیل ظرفیت نهایی این پروژه نیز با سرعت هر چه بیشتر در دست اجراست.

جانباز اظهار داشت: براساس الزام مجلس شورای اسلامی و برنامه توسعه ششم، در شهرهای ساحلی حداقل ۳۰ درصد آب مورد نیاز این شهرها باید استفاده از ظرفیت آب شیرین کن‌ها تامین شود که استان هرمزگان در این زمینه سردمدار و از استان‌های پیشرو است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان داشت: زیبنده نیست پساب بندرعباس بدون تصفیه به دریا ریخته شود، به نظرم کار سختی نیست با شهرداری بندرعباس و سرمایه گذار به توافق برسید و اجازه ندهید این پساب وارد دریا شود.

وی با تشکر از مجموعه مدیریتی آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهارداشت: در موضوع شرق هرمزگان و روستاهای متمرکز مطالعات استقرار آب شیرین کن‌ها انجام شود تا در صورت عدم مشکلات زیست محیطی اقدام به احداث آب شیرین کن کنیم.

جانباز با تاکید بر آبرسانی به بشاگرد از طریق سد جگین خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات دفتر مقام معظم رهبری در بحث آبرسانی به شهرستان بشاگرد، آب و فاضلاب شهری نسبت به این موضوع به طور جدی وارد شود و خط انتقال در کمترین زمان ممکن به اتمام برسد و شهرها و روستاهای بشاگرد از ظرفیت آب سد جگین بهره‌مند شوند.

 

درشرایط سخت آبی قرار داریم/مردم در مدیریت مصرف آب مشارکت کنند

استاندار هرمزگان با بیان اینکه شرایط خوبی در مسئله آب نداریم، گفت: برای تامین آب روستاهای فاقد آب آشامیدنی اقدامات خوبی در سطح هرمزگان انجام شده است.

فریدون همتی نیز در مراسم بهره برداری از ۶ طرح آبرسانی و میز خدمات غیرحضوری آب و فاضلاب در هرمزگان با اشاره به استمرار خشکسالی در استان و کاهش قابل توجه حجم آب مفید سد استقلال، بهره برداری از فاز اول آب شیرین کن بندرعباس را در مدت زمات کوتاه تر ضروری دانست.

همتی افزود: فازاول این پروژه به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز تا پایان تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر در شرایط سخت آبی قرار داریم و انتظار داریم مردم با رعایت صرفه جویی و پرهیز از مصرف بی رویه آب ما را در گذر از تابستانی با کمترین تنش آبی همراهی کنند.

وی  با تصریح بر ضرورت کاهش تنش آبی موجود در استان، گفت: در این راستا اقداماتی نظیر؛ کف شکنی و توسعه چاه‌ها، کاهش مصرف آب شرب در  فضای سبز شهری، کاهش مصرف آب در ادارات را به طور جدی در دستور کار داریم.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: استان هرمزگان در منطقه فراخشک قرار داریم و بررسی وضعیت بارندگی ها در ۲۰ سال اخیر نشان می‌دهد باید به دنبال منابع جدید آبی بپردازیم. باید واقع گرایانه به مسئله آب نگاه کرد.

همتی اضافه کرد: هزار میلیارد تومان برای آب شیرین کن ۱۰۰هزار متر مکعبی هزینه می‌برد که سرمایه گذار در این حوزه ورود کرده است. متاسفانه در مبحث مدیریت مصرف در جامعه کار نکرده‌ایم و آموزش‌های لازم برای مصرف نداده‌ایم.

 

۱۵ سایت آب شیرین کن روستایی در دست احداث است

به گفته وی، با سیاست‌های قیمتی و آموزشی باید روند مصرف این مایع حیاتی را در جامعه کنترل کنیم. در دولت یازدهم و دوازدهم در استان هرمزگان آب شیرین کن‌های خوبی بنا شده است. احداث و بهره‌برداری ۲۰ سایت آب شیرین کن با ظرفیت ۱۱میلیون متر مکعب در سال و ۱۵ سایت آب شیرین کن در حال احداث با ظرفیت ۸.۵ میلیون متر مکعب در سال و رفع مشکل جمعیت ۸۰ هزار نفری روستایی قشم از جمله اقدامات بسیار خوب در حوزه تامین آب آشامیدنی روستاهای استان است.

وی افزود: آب و فاضلاب روستایی هرمزگان قول داده است تا آب شرب ۵۵ روستای شهرستان شباگرد تا سال آینده تامین شود. قرار شد ۵۰ درصد اعتبار این پروژه توسط استانداری و ۵۰ درصد از محل منابع ملی تامین شود.

همتی با بیان اینکه الان در کل ایران با مسئله کمبود آب شرب و آب صنعتی روبرو هستیم، تصریح کرد: برنامه ریزی‌هایی باید در گذشته انجام می‌شد که نشد، اما در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاقات خوبی رخ داده که در آینده مشکل تامین آب مرتفع می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز