خبرگزاری کار ایران

کلیات تخصیص آب پایدار برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در اراضی چهار استان مرزی کشور تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۰۸۶

کلیات تخصیص آب پایدار برای ۲۶۰۰ هکتار از اراضی استانهای مرزی اردبیل، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام برای ایجاد شهرک های گلخانه‌ای تصویب شد.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در کارگروه مشترک دو وزارتخانه جهادکشاورزی‌و نیرو که با هدف بررسی تخصیص آب پایدار برای ایجاد شهرک های گلخانه ای در حوزه آب های مرزی تشکیل شد، گفت: با توجه به پتانسیل و ظرفیت شبکه های در دست ساخت رودخانه‌های مرزی و بهره گیری از مطالعات انجام شده از بخش‌های مختلف کشاورزی، ۲۶۰۰ هکتار از اراضی ملی مستعد تحت پوشش آبهای مرزی برای ایجاد شهرک گلخانه ای اختصاص می‌یابد.

منصوری‌افزود: این امر با در نظر گرفتن فاکتورهای‌اقلیم، کیفیت خاک، دسترسی به خدمات و بازار مصرف امکان سنجی و شناسایی شده است که در صورت تخصیص آب پایدار برای این عرصه‌ها، مراحل مستندسازی املاک و طراحی و متعاقب آن عملیات اجرایی آنها و واگذاری به سرمایه گذار از سر گرفته خواهد شد.

وی با توجه به محدودیت زمانی جذب اعتبارات احداث شبکه‌های رودخانه‌های مرزی، خواستار تسریع در نهایی شدن و ابلاغ تخصیص آب پایدار برای عرصه های پیشنهادی شد.

در این نشست، مهندس سجادی مجری طرح رودخانه های مرزی با تاکید بر ضرورت احداث شهرک های گلخانه‌ای با هدف افزایش بهره وری آب و خاک گفت: این مجری آمادگی دارد تا بخشی از زیرساخت شهرک‌های کشاورزی را به منظور توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در حوزه رودخانه‌های مرزی اجرایی کند.

همچنین در این نشست، شفیعی معاون طرح توسعه منابع آب ایران، ایجاد اشتغال را یکی از اهداف احداث شبکه آب های مرزی برشمرد و خاطرنشان کرد: این مهم با ایجاد و توسعه شهرک های گلخانه ای میسر خواهد شد.

وی افزود: وزارت نیرو آمادگی کامل دارد تا در عملیاتی کردن مجتمع‌های گلخانه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت شهرکهای کشاورزی مساعدت لازم را به عمل آورد.

در ادامه پس از بررسی امکان سنجی عرصه‌های معرفی شده توسط کارگروه دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو، کلیات تخصیص آب پایدار برای ۲۶۰۰ هکتار از اراضی استان های مرزی با هدف ایجاد شهرکهای کشاورزی، مورد موافقت قرار گرفت و در جهت اجرایی کردن کلیات توافق شده دستور تشکیل کارگروه فنی با حضور نمایندگان مجری طرح آب های مرزی، شرکت شهرک‌های کشاورزی و شرکت مدیریت منابع آب ایران صادر شد.

با اجرای این طرح حداقل ۱.۳ میلیون تن به تولیدات کشاورزی که ماهیت صادراتی دارند اضافه و برای بیش از حدود سی هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز