خبرگزاری کار ایران

اجرای ۱۲۵ هزار هکتار عملیات مالچ پاشی و نهالکاری در استان خوزستان/ امسال ۱۰۰ میلیون دلار برای مهار ریزگردها اختصاص یافته است

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۶۸۱

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان گفت: ظرف ۵۰ سال اخیر در ۱۲۵ هزار هکتار اراضی بیابانی استان خوزستان، عملیات مالچ پاشی و نهالکاری انجام شده است.

به گزارش ایلنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی متوسط عملکرد مالچ پاشی در استان خوزستان را ۲۵۰۰ هکتار و متوسط کشوری را ۴۵۰۰ هکتار عنوان کرد.

احمد مطیعی گفت: از ۲۳ اسفند سال ۹۵ که دچار بحران گردو غبار در استان خوزستان شدیم تاکنون حدود ۳۷ هزار هکتار از عرصه های ریزگردها و شنزارها متوسط منابع طبیعی مدیریت و تثبیت شده است.

وی موفقیت ها و دستاوردها در حوزه مقابله با ریزگردها و بیابان زدایی را حاصل تلاش های مدیران سازمان جنگل ها و استان ها و وحدت ملی دانست.

مطیعی به طرح مطالعاتی موسسه تحقیقات جنگل ها در سطح ۸۲ هزار هکتار اشاره کرد و اظهار داشت: موسسه تحقیقات جنگل ها با این طرح و تعیین هفت کانون بحرانی ریزگردها به ما الگوی کار برای مقابله با ریزگردها ارایه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان ادامه داد: در بحث مهار ریزگردها ما در سال ۹۵ ظرف ۴۵ روز ۵ هزار هکتار در کانون بحرانی و در سال ۹۶ نیز بیش از ۱۴ هزار هکتار نهالکاری انجام دادیم.

وی تصریح کرد: در سال ۹۶ نیز ۱۵ هزار هکتار مالچ پاشی برای مهار ریزگردها در استان خوزستان انجام شد که یک رکورد محسوب می شود.

در این همایش استاندار خوزستان نیز از اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبار به این استان در سال ۹۷ خبر داد و آن را نشانه جدیت و حمایت دولت و مجلس دانست.

دکتر غلامرضا شریعتی گفت: در سال ۹۶ با اهتمام ویژه دولت ۱۰۰ میلیون دلار برای مهار گرد و غبار اختصاص یافت که ۷۰ درصد آن برای خوزستان پیش بینی شد.

وی تصریح کرد: در بهمن ماه سال ۹۵ با شروع بحران ریزگردها در استان خوزستان، ۳۰ میلیون دلار اختصاص یافت که ظرف ۴۵ روز حدود ۵ هزار هکتار نهالکاری در کانون های بحرانی صورت گرفت.

شریعتی ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی های انجام شده و تلاش دست اندرکاران و مطالعات موسسه تحقیقات جنگل ها، کانون های گرد و غبار در استان خوزستان مهار و آسیب هایی که به سلامت مردم و اقتصاد استان وارد شده، ترمیم می شود.

وی ادامه داد: هجوم ریزگردها آسیب های زیادی به آب، برق، خدمات شهری و سایر زیرساخت های اقتصادی خوزستان وارد کرده است و ما باید با صبوری و به تدریج این مسایل را پی گیری و ریزگردها را مهار کنیم.

در این همایش رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع نیز از آغاز سه طرح ملی برای کنترل بیابان زایی در کشور خبر داد و گفت: این طرح ها در حوزه اکولوژی تالاب ها، شناسایی تمام کانون های ریزگردها در کشور و پایش عرصه های طبیعی کشور است.

دکتر عادل جلیلی افزود: اجرای این طرح ها، تاکید بر مدیریت جدی سرزمین است و ما باید به طور عمده بر تغییر مدیریتی و راهبردهای مدیریتی سرزمین مان تمرکز کنیم.

وی اذعان داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی و این که ایران در کمربند خشک دنیا قرار دارد باید در رویکرد توسعه مان تغییر اساسی ایجاد کنیم و عدم وابستگی به زمین و آب داشته باشیم.

جلیلی در عین حال بر پذیرش رویکرد حفاظت نیز تاکید و تصریح کرد: این رویکرد در هر یک از بخش های صنعت، کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی یک مفهومی دارد به طوری که اکوسیستم بیابانی کشور که شامل ۹۰ میلیون هکتار می‌شود نشان می‌دهد که مدیریت مان در عرصه های منابع طبیعی باید تغییر کند.

رییس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع همچنین بر استفاده از گونه های گیاهی و روش های متناسب با شرایط مختلف در هر منطقه تاکید کرد و گفت: ما در مدیریت عرصه های طبیعی روش های مختلفی همچون احیا، توسعه جنگل ها، تثبیت تپه های شنی و زراعت چوب را داریم که استفاده از هر کدام باید متناسب با شرایط هر منطقه انجام شود.

وی استفاده از گونه کهور در استان خوزستان را با توجه به شرایط اقلیمی و خشکی آن ضروری خواند و اظهار داشت: کهور در خوزستان رفتار تهاجمی ندارد و یکی از نعمت هایی است که باید مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز