خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال تداوم ممنوعیت واردات تیلاپیا تا 1400/ بافق یزد برای تولید تیلاپیا کاملا بسترسازی شده است

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۵۶۹

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: تمام پیگیری‌های لازم برای تولید تیلاپیا و توسعه مراکز آن در بافق یزد انجام شده است و این استان آمادگی کامل برای تولید این گونه را دارد.

محمد پور‌کاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درخصوص طرح تیلاپیا و صنعت آن در کشور اظهار کرد: طبق ابلاغیه‌ای که سازمان شیلات به گمرک کشور داشته واردات تیلاپیا تا 3 سال آینده ممنوع است و احتمالا تا پایان 1400 این ممنوعیت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این ممنوعیت باعث می‌شود اگر  40 هزار تن فیله وارد کشور می‌شد، می‌توان با برنامه ریزی این میزان را در داخل کشور تولید کرد. با توجه به کارگاه‌های آموزشی و با اساتیدی که از سازمان‌های بین المللی دعوت شدند و مخصوصا تاکیدی که سازمان فائو بر گونه تیلاپیای نیل داشت، ما در حال حاضر در بافق یزد این گونه را پرورش داده‌ایم که تهدیدی برای مسائل زیست محیطی مخصوصا برای استان‌هایی که هیچ‌گونه ورود آب به مناطق طبیعی ندارند، وجود ندارد.

پورکاظمی در ادامه تصریح کرد: طبق موافقت‌هایی که 4 سال گذشته و در دولت 9 و 10 شده بود مصوبات آن در حال اجرایی شدن است و برای بخش خصوصی و 20 کارگاهی که در حومه بافق یزد هستند پیگیری‌های لازم انجام شده و برای خرید و واگذاری زمین، مجوز آب و مجوز شیلات در حال صادر شدن است.

وی افزود: 2 شرکت به ما مراجعه کردند که در مرکز بافق یزد با آنها قرارداد بستیم و با یکی از آنها 300 تن در سال و با شرکت دیگر 30 تن در سال به توافق رسیدیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در رابطه با امکانات جدید برای توسعه مرکز بافق یزد خاطرنشان کرد: استخرهایی که ما در مرکز بافق یزد از آن‌ها استفاده می‌کنیم با توجه به شرایط محیطی، استخرهایی با شرایط محیط گلخانه‌ای است که کف آنها به صورت لاینر پوشیده شده تا هیچ‌گونه نفوذ آب به خاک صورت نگیرد و سقف آن هم از تابش خورشید و تبخیر جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: هرگونه آبی که برداشت می‌شود با توجه به مقاوم بودن این ماهی و نیاز آن هیچ آسیبی به آب‌های زیر زمینی نخواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز