خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در دیدار با آخوندی:

اجازه نمی‌دهیم روند توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور کاهش یابد / پیشنهاد ایجاد تعرفه‌های مشترک / پیشنهاد ایجاد کمیسیون مشترک برای استفاده از منابع آبی و گازی

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۲۲۰

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان با بیان اینکه خواستار افزایش روابط اقتصادی بین ایران و ترکمنستان هستیم گفت: اجازه توقف روند رو به رشد روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور را نمی‌دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رشید مردف در حاشیه دیدار با وزیر راه و شهرسازی در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه در طول دو روز گذشته که در ایران بودم شاهد اراده مصمم ایرانی‌ها برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ترکمنستان بودم، گفت: افتخار بسیار بزرگی بود که روز گذشته با حسن روحانی و علی لاریجانی و ولایتی جلسه و مذاکراتی درباره ارتقای سطح همکاری‌های بین دو کشور ایران و ترکمنستان داشتم.

وی افزود: همچنین با آقای آخوندی رئیس کمیسیون مشترک روابط اقتصادی ایران، ترکمنستان آقای واعظی رئیس نهاد ریاست جمهوری گفت‌وگوهای بسیار خوب و سازنده‌ای داشتیم.

وی همچنین امروز با وزیر نفت درباره مسائل گازی، نفت و انرژی مذاکراتی انجام شد با بیان اینکه در طول این دو روز امکان مذاکره برای افزایش همکاری با ایران ایجاد شد ادامه داد:‌ از نتیجه این سفر رضایت نسبی تا به امروز داریم. آقای آخوندی درباره روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان توضیحاتی دادند که بررسی این همکاری‌های مشترک بین دو کشور بسیار ارزشمند است.

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان با تاکید بر اینکه اجازه کاهش توقف روند رو به رشد همکاری‌های بین دو کشور را نداده‌ایم ادامه داد: تمام شرایط را فراهم می‌کنیم تا دو ماه آینده دور بعدی این جلسات در عشق آباد برگزار شود.

مردف ادامه داد: افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور در اولویت ما قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه طبق آمارهای رسمی حجم روابط اقتصادی بین دو کشور یک میلیارد دلار بوده است گفت: با توجه به اینکه ظرفیت‌های افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد معتقد هستیم که این نظر بر حجم روابط اقتصادی پایین است و در دو روز گذشته در دیدارها تاکید شده که یک نگاه سازنده به توسعه روابط اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: مذاکرات متعددی در بخش‌های کشاورزی، تجاری، برق، گاز ، حمل و نقل، عمرانی انجام شده است که امیدواریم در دور بعدی مذاکرات در عشق آباد این موضوعات و توافقات بین دو کشور نهایی شده باشد.

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان گفت: طبق توافقاتی که انجام شده لیستی از اقلام مورد نیاز کشورها تهیه شده که هر یک از کشورها مسئولیت تامین این اقلام را برای طرف مقابل خود برعهده بگیرد.

مردف با بیان اینکه باید تجارت‌های مرزی بین دو کشور را افزایش دهیم گفت: در اینباره با وزیر صنعت ایران مذاکرات قابل توجهی داشتیم و با توجه به تجربه خوب ما در ایجاد بازارچه مرزی در مرز باج‌گیران امیدوارم که همکاری‌های دیگری در این زمینه با یکدیگر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای ایجاد منطقه آزاد مشترک در مرز بین دو کشور وارد مذاکره شده‌ایم. همه این پیشنهادها بین دو کشور رد و بدل شده و امیدوارم که در آینده‌ای نزدیک نهایی شود و بتوانیم موضوعات را به اجرا برسانیم.

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان با بیان اینکه در بخش حمل و نقل مذاکرات مفصلی برای افزایش همکاری‌های بین دو کشور داشتیم گفت: در هیات ما وزیر راه آهن، وزیر حمل و نقل جاده‌ای حضور دارند و توانستیم با مدیران بخش حمل و نقل در ایران برای توسعه همکاری‌ها مذاکراتی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بنده هم با نظر آقای آخوندی موافقم و باید از دیگر کشورهای منطقه از جمله ازبکستان و قزاقستان دعوت شود تا در جلساتی به این نتیجه برسیم که تعرفه و قوانین واحد تعریف و تصویب کنیم تا راهی بهینه از آسیای میانه به سمت خلیج فارس ایجاد شود.

مردف با اشاره به پیشنهاد آخوندی درباره اینکه نیمه دوم سال جاری جلسه‌ای با حضور وزرای ایران، عمان، ازبکستان و قزاقستان برگزار شود، گفت: بنده با پیشنهاد راه و شهرسازی ایران موافق هستم تا این جلسه چهارجانبه برگزار شود تا تمام مسائل مربوط به ایجاد تعرفه یکسان برگزار شود همچنین درباره فعال‌سازی راه‌آهن قزاقستان، ترکمنستان، ایران صحبت‌هایی انجام شد و هر دو طرف به راه‌حلی مشترک رسیدند.

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان با تاکید بر هماهنگ‌سازی و یکسان‌سازی تعرفه‌های حمل و نقلی در خاک کشورها اظهار داشت: در سال‌های گذشته با ایران توافقی داشتیم مبنی بر اینکه تعداد خودروهای عبوری بین دو کشور به هزار دستگاه برسد، چهار نقطه مرزی بین دو کشور ایران و ترکمنستان وجود دارد و خوشبختانه زیرساخت‌های جاده‌ای خوبی در مرزها داریم به همین علت عملیاتی‌سازی مذاکرات قابل اجراست.

وی افزود: چندین سال است که تامین برق در مناطق شمالی ایران را برعهده داریم و در اینباره هم روز گذشته مذاکراتی انجام شد.

وی با تاکید بر توافقات درباره استفاده از منابع آبی بین دو کشور گفت: ایران و ترکمنستان در شرایط اقلیمی بسیار خشکی قرار گرفتند و رودخانه‌های مشترک بین دو کشور مبدأ حیات هر دو کشور هستند امروز با تغییر شرایط جوی و تغییرات مصرف آب در کشاورزی و کارخانجات منابع آبی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده بهینه از منابع آبی به دو عامل مسائل طبیعی و غیرطبیعی وابسته است، گفت: باید به صورت دو جانبه مسائل مشترک در حوزه آبی را حل کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌نویس بین دولتی درباره استفاده از منابع آبی به دولت ایران ارائه کردیم گفت: به طور رسمی پیشنهاد دادیم که کمیسیون مشترک برای مسائل آبی ایجاد شود همچنین پیشنهاد دادیم که کارگروه بین دو کشور برای تصمیم‌گیری درباره منابع آبی رودخانه‌های مشترک ایجاد شود و معتقدیم فقط براساس نتایج این کارگروه‌های مشترک می‌توانیم درباره حفظ منابع آبی و همچنین منابع گازی به توافق برسیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه گاز مساله بدهی شرکت ایران را پیش رو داریم، گفت: درباره موضوع بدهی شرکت ایران برای استفاده از گاز صحبت‌هایی انجام شد و در مورد مسائل گازی برای رسیدن به یک راهبرد بین دو کشور صحبت کرده‌ایم و معتقدم باید این شراکت را در درازمدت افزایش دهیم.

مردف با تاکید بر اینکه باید از امکانات و ظرفیت‌های موجود در حوزه آسیای میانه استفاده کنیم گفت: همواره اختلافاتی بین شرکت‌های ایرانی و ترکمنستان وجود دارد که این اختلافات بین دو شرکت اما تحت نظارت دو دولت هستند و بررسی این مسائل را ادامه خواهیم داد هدف ما افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز