خبرگزاری کار ایران

سیاست های ملی مرتع کشور تدوین می شود/ حفظ خاک و آب با تقویت پوشش گیاهی امکان پذیر است

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۵۲۰

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور از تدوین سیاست های ملی مرتع کشور خبر داد و گفت: تهیه این سیاست ها نیاز به همفکری و تعامل با صاحبنظران و دست اندرکاران این حوزه دارد.

به گزارش ایلنا، خلیل آقایی امروز سه شنبه در نخستین روز از هفتمین نمایش ملی مرتع و مرتعداری ایران در کرج گفت: اگر مراتع کشور تقویت شود و بیابان از بین برود، آنگاه دامداران و بهره برداران از این عرصه ها راضی و جنگل ها تقویت و عرصه اقتصادی منابع طبیعی قابل قبول خواهد بود.

وی با بیان این که بیش از دو سوم مراتع کشور با ضعف پوشش گیاهی مواجه شده است، اظهار داشت: اولویت کشور حفظ خاک است و حفظ خاک، آب و مبارزه با تغییرات اقلیمی با تقویت و حفظ پوشش گیاهی امکان پذیر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما راهی به جز حفظ مراتع و منافع بهره برداران آن نداریم و بهره برداران باید احساس کنند که مراتع و اقتصاد آن متعلق به خودشان است.

وی افزود: روند تخریب و فرسایش مراتع در کشور سرعت گرفته و ما باید از همه ظرفیت های داخل و خارج از سازمان جنگل ها برای احیا، اصلاح و حفظ مراتع استفاده کنیم.

آقایی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم عوامل تخریب مراتع را کاهش و عملیات اجرایی در مراتع را توسعه دهیم.

وی با اشاره به وجود ۸۰ میلیون واحد دامی در عرصه مراتع کشور خاطر نشان کرد: از این جمعیت دامی کمتر از ۴۰ میلیون راس مجاز به چرا در مراتع هستند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری برداشت های بی رویه، عدم کنترل مجوزهای برداشت، تعطیلی ایستگاه های بذر گیاهان مرتعی، کاهش اعتبارات و تعطیلی بذرپاشی و کودپاشی را از چالش های مراتع عنوان کرد.

وی با تاکید بر تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حفظ، اصلاح و تقویت مراتع کشور گفت: ما باید منابع مالی را در مورد مراتع بسیج کنیم و با توجه به تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار به سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری، امسال نقطه عطفی برای این حوزه خواهد بود.

آقایی افزود: اگر این اعتبار در حوزه منابع طبیعی درست توزیع و مصرف شود و مردم، بهره برداران این عرصه ها و مسوولان استانی و شهرستانی از عملکرد های اجرایی راضی باشند، سال آینده اعتبارات بیشتری جذب خواهیم کرد.

وی تغییر رویکرد ادارات منابع طبیعی در شهرستان ها از ارباب رجوعی به ترویجی و آموزشی را از سیاست های این سازمان برای حل بخشی از مشکلات عنوان کرد.

آقایی در عین حال بر ارتباط مستقیم و مشخص با بهره برداران عرصه های مرتعی با استفاده از فناوری های نوین ارتباطی برای دستیابی به مشکلات و انتظارات آنان تاکید ورزید.

وی تهیه نقشه کاداستر برای کل اراضی کشور را از برنامه های این سازمان دانست و گفت: در سال ۹۹ برای کل اراضی کشور نقشه کاداستر تهیه می کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اولویت ما برای امسال ،تهیه نقشه کاراستر برای ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور است و کل جنگل ها نیز تحت پوشش نقشه کاداستر قرار می گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز