خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت اسپک:

جلوگیری از خروج یک میلیون دلار ارز از کشور با کاتالیست ایرانی

کد خبر : ۶۱۷۹۸۶

مدیر عامل شرکت اسپک از آمادگی ایران برای تبدیل شدن به لایسنسور داخلی خبر داد و گفت: با بومی سازی کاتالیست یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج نمی‌شود و باعث می‌شود 60 میلیارد دلار وزارت نفت صادرات داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سبحانی در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد برخی تجهیزات صنعت نفت از جمله ابزار دقیق و کاتالیست را توانسته‌ایم داخلی سازی کنیم، اظهار داشت: فعلا 30 درصد از این تجهیزات در داخل کشور استفاده می‌شود که امیدواریم بتوانیم به بالای 50 تا 60 درصد برسیم.

وی با اشاره به تولید محصول استراتژیک کاتالیست که در سال 87 به دلیل تحریم‌ها پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را دچار اشکال کرده بود گفت: درآن زمان به ما اعلام شد که ظرف دو تا سه ماه آینده اگر تولید کاتالیست نداشته باشیم پالایشگاه‌های آبادان پتروشیمی بندرامام و کرمانشاه تعطیل می‌شود و این روند ضربه سختی به کشور بابت تولید بنزین که شریان حیاتی کشور است به ما وارد می‌کرد. اما ما برنامه‌ریزی کردیم و توناستیم کاتالیست ها را که همواره در انحصار شرکت UOP آمریکا بوده، داخلی‌سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت اسپک ادامه داد: در سال 90 و 91 به صورت پایلوت تولید بنزین از کاتالیست ایرانی انجام شد و اکنون 10 شرکت کاتالیست ساز در کشور فعالیت می‌کنند و امروز بنزین یورو4 و یورو 5 با کاتالیست صد در صد ایرانی تولید می‌شود به طوری که ستاره خلیج فارس که قرار است میزان تولید بنزین آن با افزایش ظرفیت به 40 میلیون لیتر برسد در ترین‌های یک و دو از کاتالیست ایرانی استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه کاتالیست ایرانی در بیشتر مولفه‌ها از شرکت UOP بالاتر است تصریح کرد: اکنون 60 نوع کاتالیست بنزین سازی به صورت کامل بومی‌سازی شده، 90 درصد کاتالیست‌ها ساخت ایران است و تا پایان شهریور 10 درصد باقیمانده نیز بومی‌سازی می‌شود و نیازی به شرکت‌های خارجی نخواهیم داشت.

سبحانی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم صادرات محور عمل کنیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر در زمینه تولید ابزار دقیق نیز  70 درصد بومی‌سازی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با بومی سازی کاتالیست یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج نمی‌شود و باعث می‌شود 60 میلیارد دلار وزارت نفت صادرات داشته باشد.

وی همچنین از آمادگی ایران برای تبدیل شدن به لایسنسور داخلی خبر داد و افزود: در این صورت نیازی ندیدیم که کشورهای خارجی به ما لایسنس بدهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز