خبرگزاری کار ایران

ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ به ۵۲ میلیون لیتر می‌رسد/ فاز ۲ ستاره خلیج فارس تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۴۸۰

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در سه ماهه اول سال ۹۶، ۶۰ میلیون لیتر و سه ماهه آخر نیز ۷۸ میلیون لیتر بوده که سهم زیادی از این افزایش ۱۸ میلیون لیتری مربوط به ستاره خلیج فارس و بقیه نیز در پالایشگاه‌های بندرعباس، تبریز، آبادان و اراک تولید شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا‌صادق‌آبادی در حاشیه بازدید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در یک نشست خبری اظهار داشت: در حال‌حاضر ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه‌های (اراک17 میلیون لیتر) ، (اصفهان12 میلیون لیتر)، (تبریز1.5 میلیون لیتر)، (آبادان1.5 میلیون لیتر)، (ستاره خلیج فارس 12 میلیون لیتر) و جمعا ۳۲ میلیون لیتر است که به طور متوسط ۲۸ میلیون لیتر در روز تولید می‌شود.

ظرفیت تولید یورو5 در ستاره

وی گفت: ظرفیت تولید بنزین یورو ۵ در ستاره خلیج فارس ۱۲ میلیون لیتر بوده که اکنون به طور متوسط ۱.۵ میلیون لیتر تولید می‌شود.

وی افزود: ظرفیت تولید نفت گاز یورو در پالایشگاه‌های اصفهان، تبریز، اراک و لاوان ۲۸ میلیون لیتر است که عملکرد کنونی ما ۲۶ میلیون لیتر است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره متوسط تولید بنزین اظهار داشت: در سه ماهه اول سال ۹۶، ۶۰ میلیون لیتر و سه ماهه آخر نیز ۷۸ میلیون لیتر بوده که سهم زیادی از این افزایش ۱۸ میلیون لیتری مربوط به ستاره خلیج فارس و بقیه نیز در پالایشگاه‌های بندرعباس، تبریز، آبادان و اراک تولید شده است.

ظرفیت تولید بنزین یورو به 52 میلیون لیتر می‌رسد

وی با اعلام اینکه ظرفیت بنزین یورو در انتهای سال ۹۷ به ۵۲ میلیون لیتر می‌رسد، گفت: برای دستیابی به این روند ۱۲ میلیون لیتر از بندرعباس تولید می‌شود که تا پایان شش ماهه ابتدای سال جاری محقق می‌شود.

پیش بینی دستیابی تولید 36 میلیون بنزین یورو 5

وی تصریح کرد: ضمن آنکه در پالایشگاه لاوان تولید بنزین از ۲.۵ میلیون لیتر بنزین معمولی به سه میلیون لیتر خواهد رسید. ظرفیت تولید بنزین یورو در پالایشگاه آبادان به ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر می‌رسد و در این پالایشگاه دو میلیون لیتر بنزین سبز تولید خواهد شد و به این ترتیب ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ به ۵۲ میلیون لیتر می‌رسد و همچنین به تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ دست خواهیم یافت.

صادق‌آبادی بیان کرد: براساس قانون هوای پاک ما باید در شهریور سال ۹۹ از ۱۰۵ میلیون لیتر بنزینی که تولید می‌کنیم ۷۸ میلیون لیتر آن یورو ۵ باشد که ما در سال ۹۷ به این هدف دست خواهیم یافت.

افتتاح فاز 2 ستاره تا یک ماه آینده

وی در ادامه از افتتاح فاز ۲ ستاره خلیج فارس قبل از ماه رمضان سال جاری توسط رئیس جمهور خبر داد.

صادق‌آبادی در ادامه بیان کرد: از ۲۸ میلیون لیتر نفت گاز تولیدی هشت میلیون لیتر از ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که چهار میلیون لیتر نیز بعد از تکمیل فاز ۳ وارد مدار می‌شود. همچنین واحد نفت گاز تبریز در حال راه‌اندازی است که در تیرماه ۶ میلیون لیتر نیز از این پالایشگاه به تولید نفت گاز یورو اضافه خواهد شد. واحد تولید نفت گاز پالایشگاه اصفهان هم ۱۵ میلیون لیتر ظرفیت دارد که تا انتهای سال ۹۷ تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: با وارد مدار شدن واحدهای تکمیلی پالایشگاه‌ها ۷۳ میلیون لیتر از ۱۰۵ میلیون لیتر نفت گاز تولیدی تبدیل به یورو خواهد شد که تمام نفت گاز بخش حمل و نقل را پوشش خواهد داد.

رشد بیش از 11 درصدی مصرف بنزین

مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: در فروردین ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، ۱۱.۳ درصد رشد مصرف بنزین و ۱۰ درصد رشد مصرف نفت گاز داشته‌‌ایمو

پیش بینی رشد 9 درصدی مصرف بنزین

وی با اشاره به تغییر رقم مصرف بنزین در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۵ اظهار داشت: سال ۹۰ رشد مصرف بنزین ۵.۹۳ درصد، سال ۹۱، ۷.۸۵ درصد ، سال ۹۲، ۱.۷۴ درصد، سال ۹۳، دو درصد، سال ۹۴، ۵.۲۸ درصد و سال ۹۵، ۷.۸ درصد بوده و برای سال ۹۷ نیز رشد ۹ درصدی را پیش‌بینی می‌کنیم.

وی در باره روند رشد مصرف نفت گاز نیز گفت: در سال ۹۲، ۸.۶ درصد، سال ۹۳، ۷. ۴- درصد سال ۹۴، ۱۸- درصد، سال ۹۵ ۲.۵-درصد، رشد مصرف نفت گاز داشته‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۷ تمامی پالایشگاه‌ها وارد فاز تعمیرات اساسی و نیمه اساسی برای افزایش ضریب ایمنی و تداوم تولید خواهند شد، گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد انتقال فرآورده از طریق شرکت لوله و مخابرات و ۳۵ درصد نیز توسط شرکت پخش انجام می‌شود.

وی در ادامه بر لزوم اجرای برنامه متنوع‌سازی سبد سوخت و افزایش سهم CNG برای کنترل تقاضای بنزین تاکید کرد.

وضعیت پروژه سیراف

صادق آبادی با اشاره به پروژه سیراف گفت: در حال حاضر قرارداد با چهار پالایشگاه نافذ شده، یک پالایشگاه قرارداد با شرکت چینی منعقد شده و سه پالایشگاه نیز تعیین تکلیف شده‌اند و کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی در حال مذاکره هستند.

تاثیر تحریم‌های احتمالی بر پروژه‌های پالایشگاهی

وی درباره احتمال بازگشت تحریم و برنامه توسعه و تجهیز پالایشگاه‌ها توضیح داد: اکنون تمام تجهیزات دوار و ابزار دقیق مورد نیاز پالایشگاه‌ها خریداری شده. البته در مورد ستاره خلیج فارس برخی رندورها با ما همکاری نکردند و برنامه طولانی دادند اما در چشم‌انداز تمام پروژه‌های ما در حال راه‌اندازی هستند و تجهیز خاصی نیاز به خریداری نیست که در صورت بازگشت تحریم نتوانیم پروژه‌ها را اجرایی کنیم ضمن اینکه در دوران تحریم نیز ظرفیت‌های زیادی به وجود آمده است که از جمله این ظرفیت‌ها ستاره خلیج فارس است که بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان است.

حذف 1500 میلیارد تومان از بودجه پالایش وپخش

وی درباره بودجه شرکت متبوعش گفت: رقم مورد نیاز بودجه این شرکت در سال جاری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بخش عوارض نوسازی پالایشگاه‌ها حذف شده که باید از محل‌های دیگر تامین شود. یعنی درواقع ما رشدی در بودجه نداشته‌ایم ضمن اینکه سهم این شرکت در هدفمندی یارانه‌ها نیز کاهش نیافته است.

پالایشگاه‌های اراک و آبادان واگذار می‌شوند

وی درباره واگذاری پالایشگاه‌ها نیز اظهار داشت: پالایشگاه‌های اراک و آبادان دولتی اداره می‌شوند و در لیست واگذاری هستند و بقیه پالایشگاه‌ها خصوصی هستند.

صادق‌آبادی درباره کیفیت بنزین ستاره خلیج فارس گفت: اکتان بنزین این پالایشگاه ۹۱.۶ است، گوگرد بنزین یورو ۵ باید کمتر از ۱۰ باشد که در این پالایشگاه ۰.۵است. میزان بنزن باید کمتر از ۱ باشد که میزان بنزن تولیدی در این پالایشگاه ۰.۵ است. میزان آروماتیک باید ۳۵ باشد که رقم آروماتیک بنزین این پالایشگاه بین ۲۹ تا ۳۱ است.

وضعیت تامین مالی ستاره

معاون وزیر نفت درباره تامین مالی تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار داشت: تامین ۲۶۰ میلیون یورو از سوی رئیس جمهور تصویب شده که ۱۲۰ میلیون یورو از محل فروش فرآورده و مابقی از محل صندوق توسعه ملی خواهد بود و در حال حاضر مطالبات سازندگان و پیمانکاران داده شده و برای تامین مالی گلوگاهی وجود ندارد.

وی درباره واردات بنزین اظهار داشت: واردات یا صادرات فرآورده یک تجارت است، عده‌ای نیز تجارت می‌کنند و جلوی آن را نیز نمی‌توان گرفت. ما باید هر دو را با هم در نظر بگیریم. در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در کشور فوق‌العاده است اما در عین حال باید مصرف را کم کنیم. این را نیز باید در نظر داشت که وقتی قیمت بنزین ۶۰ تا ۷۰ درصد فوب است ما بنزین را هزار تومان می‌فروشیم این موضوعات پیش می‌آید اما در هر صورت با کاهش مصرف می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

 وی ادامه داد: ما کار تولید را انجام می‌دهیم جامعه نیز باید نسبت به مصرف حساس باشند چراکه در واقع با مصرف زیاد ثروت کشور را آتش می‌زنیم و آلودگی ایجاد می‌کنیم. افکار عمومی باید نسبت به کاهش مصرف سوخت حساس باشد.

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه مافیای واردات اجازه تکمیل ستاره خلیج فارس را نمی‌دهد، گفت: ۱۰۰ درصد اینگونه نیست که مافیای واردات نگذارد ما ستاره را تکمیل کنیم.ما باید ضعف‌های خودمان را گردن مافیا بیندازیم.

تاثیر تک نرخی شدن ارز

وی درباره تک‌نرخی شدن ارز و تاثیر آن بر مبادلات فرآورده‌ها نیز بیان کرد: نحوه محاسبه نفت خام و فرآورده از طریق دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است و هرکسی صادرات داشته باشد باید ارز را در اختیار خزانه قرار دهد.

رقم واردات بنزین

وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه به خاطر اورهال و افزایش ذخایر استراتژیک ۵.۳ میلیون لیتر واردات بنزین داشته‌ایم خاطرنشان کرد: ما هر قدر بتوانیم سهم CNG را در سبد سوخت افزایش دهیم میزان مصرف بنزین کم می‌شود.

صادق آبادی رقم واردات بنزین را در سه ماهه آخر سال ۹۶ پنج میلیون لیتر معادل دو میلیارد دلار اعلام کرد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز