خبرگزاری کار ایران

سه‌پایه مشعل سکوی 24Aپارس جنوبی نصب شد

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۸۳۱

مجری طرح توسعه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی گفت: سه پایه مشعل عرشه ٢٤A پارس جنوبی با موفقیت در موقعیت مخزنی این سکوی گازی نصب شد.

به گزارش ایلنا، فرهاد ایزدجو افزود: این سه پایه که ٢٢ اسفندماه سال گذشته از محوطه کارگاهی (یارد) شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر بارگیری شده بود پس از عملیات مهاربندی و حمل، چهارم فروردین ماه جاری با نصب توسط شناور سی پد در موقعیت ٢٤A پارس جنوبی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با آغاز عملیات شمع‌کوبی و نصب عرشه و گروتینگ در مدت هشت روز، عملیات نصب همه متعلقات در مجموع به وزن ١٠٦٠ تن کامل خواهد شد.

ایزدجو، با یادآوری نصب سه پایه مشعل 2 سکوی دیگر از مجموع چهار سکوی طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی در سال 1396، اعلام کرد: آخرین سه پایه مربوط به سکوی ٢٤B این طرح درحال توسعه، اردیبهشت ماه امسال در موقعیت مخزن این فاز در دریا نصب می‌شود.

سه پایه سکوی ٢٢ طرح توسعه فازهای ٢٤-٢٢ پارس جنوبی به عنوان نخستین سکوی دریایی این طرح نیز با پیشرفت ٩٥.٥ درصدی، پس از عملیات بارگیری و مهاربندی، برای نصب در موقعیت خود، ١٧ اسفند ماه سال گذشته از یارد صدرا بارگیری شد.

طرح توسعه فازهای ٢٤-٢٢ پارس جنوبی برای تولید 56 میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک و تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز متان، 2900 تن گاز مایع، 2750 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است.

این طرح توسط کنسرسیومی متشکل از شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و شرکت پتروسینا آریا دردست اجراست.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر قرار دارد، مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود.

طرح توسعه میدان عظیم پارس جنوبی شامل ١٣ پالایشگاه بزرگ گازی و ٤٠ سکوی تولیدی است که از این شمار تاکنون ١٠ پالایشگاه در بخش خشکی و ٢٥ سکو در دریا تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

در مجموع، کار ساخت سه پالایشگاه دیگر در دست اجراست و از ١٥ سکوی فازهایی که باید تکمیل و آماده راه‌اندازی شوند، هم اکنون ١٢ سکو در کارخانه شرکت‌های سازنده در دست ساخت است و 2 سکو نیز از طرح توسعه فاز ١١ در مدت ٢ سال آینده و پس از نهایی شدن قرار داد توسعه این طرح ساخته خواهد شد.

از سال 1374 عملیات اجرایی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان استان بوشهر آغاز شده و تاکنون از مجموع 24 فاز توسعه‌ای میدان گازی پارس جنوبی 18 فاز به بهره‌برداری رسیده و 6 فاز دیگر در دست اجراست که تا پایان سال 1397 باید همه این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد.

اکنون از 18 فاز در بهره‌برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه 570 میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود.

شرکت نفت و گاز پارس مسئولیت اجرا و تکمیل فازهای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی (احداث پالایشگاه‌ها، سکوهای دریایی، حفر چاه‌ها، احداث خطوط لوله و دیگر تاسیسات جانبی ) در دریا و خشکی را برعهده دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز