خبرگزاری کار ایران

تاثیر نقش حاکمیتی و غیر حاکمیتی در راه اندازی فاز دوم ستاره خلیج فارس / تامین منابع مالی، شرط لازم اما ناکافی برای اجرای پروژه

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۵۴۳

همسویی بخشهای حاکمیتی، کارفرمایی و پیمانکاری درتسریع روند اجرای پروژه ستاره خلیج فارس و راه اندازی فازهای ۱ و ۲. این پالایشگاه بی نظیر بوده است.

به گزارش ایلنا، علیرضا صادق‌آبادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این مطلب افزود: عوامل موفقیت در طرح پالایشی ستاره خلیج فارس همسویی نقش های حاکمیتی، کارفرمایی و پیمانکاری این پروژه است و یکی از بزرگترین اتفاقات در دوره مدیریت جدید هم جهت شدن همه عوامل در راه افتادن پروژه ستاره خلیج فارس است.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل هر پروژه، تنها تامین مالی شرط کافی نیست، گفت: بلکه هماهنگی مدیریتی توانستیم در مدت کوتاهی با برنامه ریزی لازم منابع مالی پروزه را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با پیگیری های مقام عالی وزارت و موافقت رئیس جمهور ۲۶۰ میلیون یورو وام به منظور تکمیل فازهای یک دو و سه این پالایشگاه تصویب شد.

صادق آبادی به بوروکراسی اداری برای تصویب وام ها اشاره کرد و افزود: این بوروکراسی برای پروژه ستاره خلیج فارس که قبلا از وام های زیادی استفاده و از موعد بازپرداخت آنها نیز گذشته، سخت تر بود.

وی با بیان اینکه طبق قوانین اداری، این طرح شرط دریافت وام به صورت عادی را نداشت، اضافه کرد: این در حالی بود که ما برای تکمیل طرح به منابع مالی نیاز داشتیم.

از حمایت مادی و معنوی وزیر نفت تا تلاش سایر مدیران و نهادها

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ستاره خلیج فارس را به هواپیمایی که تازه پرواز را آغاز و در سطح ۳۳ هزار پایی و سرعت ۹۰۰ کیلومترحرکت می کند تشبیه کرد و ادامه داد: اگر سوخت هواپیما در میانه راه به اتمام برسد، آن هواپیما فرود نمی آید و قطعا سقوط می کند.

صادق ابادی افزود: بنابراین ما تا زمان دریافت وام ۲۶۰ میلیون یورویی نیاز به منابع ثانویه ای داشتیم که بتوانیم طرح را جلو ببریم؛ به همین دلیل از منابع مالی شرکت نیکو موقتا استفاده کردیم و توانستیم تا پیش از پایان سال ۹۶ تمام بدهی خود به پیمانکاران، سازندگان و ... را تسویه کنیم که این اقدام در نوع خود بی نظیر است.

وی به تاکید وزیر نفت بر پرداخت مطالبات کارکنان و به ویژه قشر کارگری که در راه اندازی طرح زحمت زیادی متحمل می شوند، اشاره کرد و گفت: اگر حمایت های مهندس زنگنه نبود، ما موفق به تامین منابع مالی از صندوق توسعه و شرکت نیکو نبودیم.

صادق ابادی با اشاره به حمایت های معنوی وزیر نفت در این پروژه تصریح کرد: وزیر نفت رهنمودهای زیادی به ویژه در مسائل ایمنی داشته و معتقدند رعایت نکات ایمنی در راه اندازی پالایشگاه باید در اولویت اول قرار گیرد و با تکیه بر این موضوع افتخار داریم که بگوییم در این پروژه تاکنون به لطف خداوند هیچ حادثه منجر به فوت، جرح و یا از بین رفتن منابع نداشتیم.

صادق آبادی در ادامه همکاری مدیران برای راه اندازی این طرح عظیم، از آقایان بابایی، متاجی و میرقادری به عنوان کسانی نام برد که در کنار محمدعلی دادور مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از هیچ تلاش و کوشش و انتقال تجربیات دریغ نکردند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی از مدیریت مالی این شرکت، واحد هماهنگی ونظارت بر تولید، واحد برنامه ریزی تلفیقی و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی که در این مدت برای پیشبرد این طرح زحماتی را متقبل شده اند نیز قدردانی کرد.

صادق‌آبادی همچنین به تلاش شبانه روزی قرارگاه خاتم الانبیا و پیمانکاران فرعی طرح اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای راه اندازی فاز دوم پیش از پایان سال ۹۶، حتی روی کاغذ هم امکانپذیر نبود، اما هم اکنون این فاز وارد مرحله راه اندازی شده است و این اقدام بی نظیربا همکاری این نهاد و پیمانکاران و سازندگان آن انجام شده است.

وی از سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حمایت از پروژه برای پیشبرد اهداف طرح قدردانی کرد و افزود: شرکت اویکو هم به عنوان راه انداز طرح، عملکرد بسیار حرفه ای و قابل قبولی از خود نشان داد که قابل تقدیر است.

راه اندازی فاز دوم ستاره با یک رکورد بی سابقه در حال انجام است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه این حجم از کار و فعالیت در این طرح شاید تنها در دوران جنگ قابل تصور باشد، گفت: با اطمینان می گویم که فعالیت هایی که برای راه اندازی فاز دوم انجام شده است در کشور مشابه ندارد و همسویی همه عوامل دخیل در پروژه برای اولین بار در کشور رخ داده است و اتمام واحدها تا راه اندازی فاز دوم طی یک هفته با تلاش شبانه روزی گواه این موضوع است.

وی از رکوردهایی که در بخش ابزار دقیق، پایپینگ، برق و ... انجام شده است نام برد و گفت: این رکوردها مشابه ندارد و اگر بخواهیم ان ها را به عدد و رقم کمی تبدیل کنیم بیانگر ارزشمند بودن کار در طی این مدت است.

صادق آبادی به بهترین زمان رکورد در راه اندازی فاز نخست طرح ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: اگر در تمام روزها و ساعت ها با بیشترین رکورد کار در فاز یک هم می خواستیم کار کنیم، فاز دوم بایستی در نیمه اول سال ۹۷ راه اندازی می شد اما این درحالی است که این فاز در آخرین روزهای امسال وارد مرحله راه اندازی شد.

وی افزود: یکی دیگر از رکوردهایی که می توان به آن اشاره کرد، ساخت ۲۰۰ تن کاتالیست ظرف مدت ۲۰ روز در کشور و دریافت آن است که بسیار اهمیت داشته است.

راه اندازی فاز دوم ستاره خلیج فارس مساوی با پایداری تولید بنزین در کشور است

راه اندازی فاز دوم ستاره خلیج فارس به تولید ۱۲ میلیون لیتر دیگر بنزین یورو۵ در کشور منتهی می شود، اقدامی که علاوه بر بی نیازی کشور از واردات بنزین، به پایداری تولید نیز کمک شایانی می کند.

صادق آبادی با بیان این مطلب، ادامه داد: این فاز در حالی آماده بهره برداری شده است که سال آینده تعمیرات اساسی اغلب پالایشگاه های کشور در برنامه قراردارد واین باعث خرسندی است که با این اقدام، تولید و تامین بنزین کشور با چالش مواجه نخواهد شد.

افتخار بزرگترین پالایشگاه تولید کننده بنزین یورو۵ برای ایران رقم خورد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه امیدواریم نیمه اول سال آینده فاز سوم این طرح نیز راه اندازی و پالایشگاه تکمیل شود، اظهار کرد: دراین صورت می توانیم با افتخار اعلام کنیم که بزرگترین پالایشگاه تولید کننده بنزین یورو 5 دنیا به کشورمان، ایران تعلق دارد.

صادق ابادی به استفاده از توانمندی های داخلی بر اساس منویات مقام معظم رهبری و تاکید وزیر نفت در تولید حداکثری با استاندارد بالا اشاره کرد و گفت: از اینکه توانسته ایم چنین طرح عظیمی را به سرانجام برسانیم احساس غرور و مسرت داریم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز