خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اسبق بانک های صادرات و تجارت:

کاهش شعب بانک‌ها تاثیر عمده‌ای در کم شدن هزینه‌های بانکی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۰۱۳۰۱

یک کارشناس ارشد بانکداری گفت: با در نظر گرفتن کل مجموعه ساختمان‌ها و دارایی‌های فیزیکی همه این موارد تنها حدود ۲ تا ۳ درصد دارایی بانک‌ها را تشکیل می‌دهد و حتی اگر کل شعب نیز بسته شود تاثیر عمده‌ای در وضعیت بانک‌ها ندارد.

احمدحاتمی‌یزد، مدیرعامل اسبق بانک‌های صادرات و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد تاکید رییس‌جمهور بر کاهش شعب بانک‌ها اظهار داشت: زمانی‌که بانکداری الکترونیک گسترش پیدا کرد ما امیدوار بودیم که پرسنل شعب‌مان هم کم شود و به جای آنها نیروهای‌متخصص در بخش آی‌تی و همچنین نیروهای تحصیل کرده به لحاظ فنی که به روز هم هستند در شعبه‌ها استخدام شوند اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: موضوع کاهش شعب هر چند برای بانک‌ها حائز اهمیت است و هزینه‌هایشان را کم می‌کند اما تاثیر عمده‌ای در کم شدن هزینه‌ها ندارد زیرا زمانی که به ترازنامه بانک‌ها نگاه می‌کنیم با در نظر گرفتن کل مجموعه ساختمان‌ها و دارایی‌های فیزیکی همه این موارد تنها حدود ۲ تا ۳ درصد دارایی بانک‌ها را تشکیل می‌دهد و حتی اگر کل شعب نیز بسته شود تاثیر عمده‌ای در وضعیت بانک‌ها ندارد.

حاتمی‌یزد افزود: بیشترین هزینه مؤثر در سرنوشت بانک‌ها که مهم هم هست ، یک نوع دارایی موهوم به عنوان دارایی معوق است زیرا طلبی که بانک‌ها از مردم دارند مهمترین دارایی بانک‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد دارایی بانک مربوط به همین طلب‌هاست و یک سوم تا یک چهارم این طلب‌ها معوق است که دیگر نمی‌تواند درآمدزا باشد.

وی تصریح کرد: همان‌طور که ساختمان‌ها درآمد زا نیستند و جزء دارایی‌های مولد محسوب نمی‌شوند مطالبات معوق هم همین طور هستند. زمانی که طلب بانک‌ها از شرکت ها و اشخاص سررسید گذشته و موهوم ، معوق و مشکوک الوصول باشد نیز همین اتفاق رخ می‌دهد و تا زمانی که این موضوعات حل نشود نمی‌توان به آینده امیدوار بود.

مدیرعامل اسبق بانکهای صادرات و تجارت خاطر نشان کرد: بانک‌ها طلب بسیار زیادی از دولت دارند و بیش از۱۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌هاست که شبیه همین هم بدهی معوق بخش‌خصوصی و خصولتی به بانک‌هاست و این موضوع باید از سوی رییس‌جمهور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز