خبرگزاری کار ایران

از سوی معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت

جزئیات پنج برنامه توسعه‎ای بالادستی صنعت نفت تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۸۹۹

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، جزئیات پنج برنامه توسعه ای بالادستی صنعت نفت را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا،‌ حبیب‌الله بیطرف، امروز (شنبه، ۱۲ اسفندماه) در دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف و تولید و پنجمین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی صنعت حفاری ایران گفت: برای توسعه پژوهش، فناوری، مهندسی و نظام اجرایی در میان کشورهای جهان ۲ رویکرد مهم مطرح است؛ رویکرد اول ایجاد ظرفیت های علمی و سپس استفاده از آن در فرآیند توسعه ای است و رویکرد دوم مبتنی بر انتقال دانش و انجام فرآیند توسعه به طور همزمان است که رویکرد دوم در کشور ما نهادینه شده است.

وی ادامه داد: اگرچه رویکرد کسب دانش و انتقال فناوری همزمان با اجرای پروژه ها کاستی هایی همچون کاهش کیفیت، افزایش هزینه ها و افزایش طول مدت اجرای پروژه ها را به دنبال خواهد داشت، اما به دلیل نبود سرمایه گذاری در زمینه کسب دانش و استفاده از آن در ظرفیت های توسعه ای، رویکرد دوم مدنظر دولت و صنعت نفت قرار گرفته است.

وی همچنین به اقبال دولت های یازدهم و دوازدهم بر رویکرد اکتساب و توسعه فناوری و تقویت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است اشاره کرد و افزود: در تدوین تمامی پروژه های بالادستی صنعت نفت این مهم رعایت شده است.

بیطرف در ادامه به پنج برنامه توسعه ای در سطح بالادستی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: توسعه میادین نفت و گاز در قالب قراردادهای IPC یکی از مهمترین این برنامه ها است.

وی ادامه داد: در مصوبه مرداد ماه ۱۳۹۵ هیات وزیران به مبنای حقوقی قراردادهای IPC قرار گرفته است به طور مشخص به استفاده از ظرفیت های داخلی و توسعه دانش فنی اشاره شده است که در این زمینه استفاده از توان شرکت های EPC و GC به همراه استفاده از کالاهای داخلی و همکاری بخش های R & D با دانشگاه ها و استفاده از ظرفیت های پژوهشی آن ها در بخش مطالعات میدان یا مخازن مورد توجه قرار گرفته است.

وی برنامه ریزی برای توسعه تجهیزات سطحی صنایع بالادستی را به عنوان برنامه دوم توسعه ای وزارت نفت در حوزه صنایع بالادستی نفت و گاز عنوان کرد و گفت: طی ابلاغیه وزارت نفت در شهریور امسال، بازسازی ناوگان بالادستی صنعت نفت مورد توجه قرار گرفت.

معاون وزیر نفت، مطالعات جامع روی میدان‌های نفت و گاز کشور را یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای وزارت نفت عنوان کرد و گفت: این مطالعات به شرکت‌ها و مشاوران رتبه‌بندی شده سپرده شده است تا فرآیند مطالعات میدان‌ها و مخازن جدید را با استفاده از فناوری‌های جدید انجام دهند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای وزارت نفت که موضوع انتقال فناوری را دنبال می‌کند، پیگیری ساخت ۱۰ گروه کالایی در داخل کشور است که در قالب آن قراردادهایی با خرید انبوه در حین انتقال فناوری پیش‌بینی شده و پیشرفت مجموع آنها حدود ۲۰ درصد است.

معاون وزیر نفت ضمن توصیه به شرکت‌های اجرایی فعال در حوزه اکتشاف و تولید گفت: در شرایطی که مجموعه صنعت نفت فضا را برای اقدام و عملکرد شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی باز گذاشته‌، آنها هم باید برای ارتقای توانمندی خود تلاش کنند، ضمن این‌که به سازندگان تجهیزات ۱۰ گروه کالایی توصیه می‌کنم که با استفاده از تجربه‌های خوبی که به دست آورده‌اند با تلاش بیشتر نسبت به ارتقای کیفیت محصولات خود اقدام کنند، زیرا رقبای خارجی آنان همین کالاها را با قیمت مناسب‌تر عرضه می‌کنند و ممکن است بازار کار آنها را بیشتر از گذشته بگیرند.

وی از انجام پروژه های EPC به عنوان پنجمین برنامه مورد نظر وزارت نفت یاد کرد و گفت: در این خصوص تمامی پروژه های EPC که از سوی وزارت نفت یا سازمان برنامه و بودجه تایید شده اند، مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

بیطرف افزود: برای طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نیز در قالب قراردادهای EPC شرکت‌های صاحب صلاحیت ارزیابی شدند و ۳۰ پروژه به ارزش حدود ۶ میلیارد دلار پیش بینی شده است که در سه سطح قراردادی ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار تقسیم‌بندی و کارسپاری می‌شوند.

وی تاکید کرد: همچنین شرکت های حفاری که در گذشته طرف قرارداد شرکت مناطق نفتخیز جنوب بودند نیز می توانند در این  پروژه ها سهیم باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز