خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان چای در گفت‌وگو با ایلنا:

۸۷درصد از بهای برگ سبز چای پرداخت شده است/ معافیت واردات چای خارجی به تولید داخلی ضربه می‌زند

asdasd
کد خبر : ۵۸۹۸۴۵

رئیس سازمان چای کشور گفت: هر چه هزینه واردات کم شود می‌تواند به تولید داخلی ضربه وارد کند و بازتاب منفی برای صنعت چای ایرانی به دنبال داشته باشد.

محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص پرداخت مطالبات چای‌کاران اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت حدود ۱۰ میلیارد تومان به حسای چای‌کاران واریز کردیم که پرداخت ما را به ۱۷۷ میلیارد تومان رساند و به صورت میانگین ۸۷ درصد بهای برگ سبز را شامل می‌شود.

وی افزود: دولت هم ۱۰۰ درصد از قدرالسهم خود را تامین و پرداخت کرده اما در خصوص برگ سبز چای هنوز ۲۶ میلیارد تومان باقی مانده که پیگیر آن هستیم. طی هفته آینده چند میلیارد دیگر هم به حساب چای‌کاران واریز می‌کنیم تا درصد پرداخت را به حدود ۹۰ درصد برسانیم. ۱۰ درصد باقی مانده را هم تا پایان سال ۹۶ با چایکاران تسویه خواهد شد.

روزبهان در ادامه تصریح کرد: از آذر ماه تا کنون حدود ۱۳ میلیارد تومان وام با کارمزد ۴ درصد به چای‌کاران و برخی کارخانجات چای از صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور پرداخت شده که چای کاران می‌توانند از آن در زمینه عملیات به‌زراعی و هر هزینه ضروری دیگری که برای باغات چای دارند استفاده کنند.

وی با اشاره به شرایط فروش چای عنوان کرد: تقریبا شرایط فروش چای کارخانه‌ها خوب بوده و متعادل بوده است. در ماه‌های جاری پیش بینی می‌کنیم این شرایط بهتر شود و کارخانجات بتواند با اقبال بهتری چای را به فروش برسانند البته با هماهنگی‌هایی هم که صورت گرفته در دو هفته اخیر تجار بزرگ چای نگاه بهتری به چای داخلی داشتند، تفاهم نامه‌های امضا شده و موافق‌هایی برای ورود تجار چای به بخش چای ایرانی انجام شده است.

رئیس سازمان چای کشور افزود: امیدواریم این روند زمینه ساز شود تا در سال‌های آینده بتوانیم این شرایط رابهتر پیش ببریم و اوضاع چای داخلی را بهبود دهیم.

روزبهان در خصوص خشکسالی و تاثیر آن بر کشت چای برای سال آینده اذعان داشت: بارندگی زمستان تاثیر گسترده‌ای بر کشت ندارد اما بارندگی در ماه‌های اول سال مانند اردیبهشت رطوبت خاک را تامین می‌کند. از آنجایی که بیشتر باغات ما دیم هستند ما برای اینکه محصول خوبی داشته باشیم باید شرایط بارندگی خوبی را در سال داشته باشیم. امیدواریم سال زراعی آینده، میزان بارندگی‌ها به حدی باشد که افزایش تولید را نسبت به سال ۹۶ داشته باشیم.

رئیس سازمان چای کشور در ابطه با اقدام گمرک مبنی بر عدم پرداخت عوارض و مالیات واردکنندگان چای خاطر نشان کرد: معافیت واردات چای خارجی به تولید داخلی ضربه می‌زند.هر چه هزینه واردات کم شود می‌تواند به تولید داخلی ضربه وارد کند و بازتاب منفی برای صنعت چای ایرانی داشته باشد. هر چند سیاست‌های گمرک کلان است اما تاثیر بخشی آن بر تولید خرد احساس خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز