خبرگزاری کار ایران

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گزارش داد؛

بررسی تاثیر ورود بانک مرکزی به بازار سکه

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۹۱۴

با افزایش قیمت سکه در ماه‌های گذشته بانک مرکزی برای تعدیل قیمت‌ها اقدام به حراج سکه در بانک کارگشایی کرد و اگرچه در ابتدا سفته‌بازان مانع از کاهش قیمت‌ها شدند، با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد استمرار این اقدام بانک مرکزی باعث شد تا بازار سکه و طلا روزهای آرامی داشته باشد و هم‌اکنون به گفته رئیس کل بانک مرکزی حباب سکه از بین رفته است.

به گزارش ایلنا، پیش از این قیمت سکه از حاصلضرب نرخ جهانی طلا در قیمت دلار فاصله گرفته بود و این مساله باعث ایجاد حباب ۲۰۰ هزار تومانی شده بود اما هم اکنون با احتساب قیمت ۱۳۵۰ نرخ طلای جهانی، ۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار و ۲۰ هزار تومان برای ضرب سکه ارزش ذاتی قیمت سکه تمام یک میلیون و ۴۴۲ هزار تومان، نیم سکه ۷۴۰ هزار تومان و ربع سکه ۳۸۱ هزار تومان و سکه گرمی ۱۹۸ هزار تومان است. این در شرایطی است که بانک مرکزی تصمیم دارد از ۱۵ بهمن ماه نیز اقدام به پیش فروش سکه از طریق بانک ملی با قیمت هایی زیر بازار کند. رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته با اعلام اینکه حباب بازار سکه تخلیه شده است، آغاز پیش فروش سکه را اقدام مراقبتی این نهاد برای جلوگیری از ایجاد حباب مجدد دانست. ولی الله سیف، در حاشیه آئین پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران در جمع خبرنگاران افزود: در مقطعی شاهد ایجاد حباب در بازار سکه بودیم. وی درباره حراج سکه و نیز آغاز دوباره پیش فروش سکه از ۱۵ بهمن گفت: اصراری نداریم که قیمت‌ سکه به طور غیرمنطقی پایین آید؛ در مورد حراج سکه نیز اصراری روی کاهش قیمت نداریم بلکه می گوییم قیمت ها باید منطقی باشد.

بازار سکه و طلا آرام گرفت

مسعود رحیمی، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی نیز با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه در بازار گفت: خوشبختانه حباب قیمت سکه تا حد زیادی مرتفع شده و بازار طلا و سکه آرام گرفت. در روزهای اول حراج، برخی افراد سودجوی فعال در بازار سعی کردند مانعِ افت قیمت‌‌ها شوند و حتی برخی از خرید‌‌ها در حجم زیاد را با قیمت بالا و حتی قیمت های بالاتر از بازار هم انجام می‌دادند تا مانع اثرگذاری مداخله بانک مرکزی شوند، اما با وجود افزایش قیمت ارز و طلای جهانی در این بازه زمانی با ادامه حراج، مقاومت این گروه نیز شکست و به تدریج قیمت‌ها روند کاهشی را در پیش گرفت و حباب قیمتی تخلیه شد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی پیش فروش سکه با قیمت های پایین تر از قیمت بازار در موعد ثبت نام برای پیش خرید و در سررسیدهای سه، ۶ و نه ماهه و یک ساله و بدون محدودیت خواهد بود. فعالان بازار، پیش فروش سکه را اقدامی برای کنترل قیمت ها در بازار عنوان می کنند و پیش بینی می کنند بازار سکه و ارز روزهای آرامی پیش رو داشته باشد.

حباب نرخ ارز در حال تخلیه

از سویی دیگر نرخ ارز نیز که در چند ماه گذشته با نوساناتی رو به رو بود در یک هفته گذشته روندی منطقی به خود گرفته است و به گفته رئیس کل بانک مرکزی کاهش نرخ ارز ادامه می یابد. سیف درباره وضعیت بازار ارز نیز اظهار داشت: بازار ارز در حال گذراندن شرایط خاص خود بوده و طبیعی است که بانک مرکزی بر این روند نظارت دارد؛ البته یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون در حال تعدیل شدن است. وی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ ارز تا حدود زیادی ادامه خواهد یافت و نمی توان برای آن رقم خاصی اعلام کرد، افزود: البته این کاهش تا جایی است که حباب آن از بین رود.

 بانک مرکزی در روزهای اخیر اقدام به عرضه ارز به صرافی های منتخب کرده است و این اقدامات نوسان بازار ارز را کنترل کرد. هرچند که به گفته کارشناسان برای حل کامل این مشکلات نیازمند اقداماتی دیگر از جمله برنامه ریزی مناسب برای جذب نقدینگی های سرگردان به بخش تولید هستیم. اقدامی که مورد توجه دولت قرار گرفته است. یکی از بهترین مکان ها برای جذب سرمایه بازار بورس است و با همکاری موثر بانک مرکزی و سازمان بورس و همچنین اقدام بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی شاهد رونق بازار سرمایه در چند ماه گذشته بوده ایم به صورتی که رکورد فعالیت ۵۰ ساله بورس تهران شکست.

  سهم بازار سرمایه در اقتصاد کشورمان روندی افزایشی داشته است و اگرچه همچنان باید سهم بالاتری از تامین منابع بر عهده داشته باشد، با این وجود افزایش سهم بورس در اقتصاد کشور از اقدامات موثری بوده است که در نظام پولی و مالی کشور در چهار سال گذشته شاهد بوده ایم.  کارشناسان با اشاره به اهمیت این مساله معتقدند سهم بیشتر بورس از اقتصاد کشور علاوه بر اینکه تامین منابع مالی را در مسیر صحیح قرار می دهد عاملی موثر در افزایش اشتغالزایی و رونق شرکتهای بورسی در کشور خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز