خبرگزاری کار ایران

مسئول تله‌متری و سامانه های کنترل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد:

نصب سامانه تله‌متری در 30 شهر تا پایان سال جاری

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۴۰۲

مسئول تله‌متری و سامانه‌های کنترل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تا پایان سال جاری 30 شهر کشور تحت پوشش سامانه‌های تله متری قرار می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، "مصطفی محمدی" مسئول تله متری و سامانه‌های کنترل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) با بیان این مطلب که، در زمان حاضر پروژه‌های مختلف تله متری در استان تهران، ایلام و گیلان در حال اجرا است، اظهار داشت: تا پایان اسفند ماه سالجاری بالغ بر 30 شهر تحت پوشش سامانه‌های تله متری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در قدم بعدی و در آینده نزدیک طرح اجرایی شدن سامانه‌های تله متری در تاسیسات فاضلاب استان‌های بزرگ در دستور کار شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور قرار دارد که به عنوان نمونه می‌توان به پروژه‌های تله متری در تصفیه خانه فاضلاب شهر تهران اشاره کرد.

محمدی با اشاره به بودجه مصوب شرکت‌های زیر مجموعه گفت: در شرکت‌های آب و فاضلاب یک سری طرح‌های مصوب وجود دارد که سالانه 20 درصد تاسیسات خود را بتوانند تحت پوشش سامانه‌های اسکادا (سامانه‌های هوشمند) قرار دهند و بر اساس بودجه مصوب خود و سیاست‌های استانی و حساسیت و سطح بندی تاسیسات، طرح‌هایی را با اولویت تکمیل سامانه‌های اسکادا در مراکز استان‌ها اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا مراکز استانی و شهرهای بیش از 100 هزار مشترک تحت پوشش 100 درصدی منابع تامینی قرار گیرند تا بتوانند سامانه‌های تله متری را اجرایی کنند.

مسئول تله متری و سامانه‌های کنترل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از طرح اسکادا به عنوان طرح مانیتورینگ و کنترل تاسیسات شبکه یاد کرد و افزود: این سامانه قادر است پایش و راهبری تاسیسات به نوعی که آبرسانی را از منابع تأمین و چاه‌ها، مخازن ذخیره، خطوط انتقال،‌ تصفیه خانه و در نهایت شبکه توزیع را به طور کامل به عهده گیرد.

وی در ادامه ضمن برشمردن وظایف سامانه‌های تله متری گفت: سیاست تله متری در قالب سامانه اسکادا قادر خواهد بود تا مدیریت تأمین تقاضا، مدیریت مصرف انرژی، مدیریت پارامترهای کیفی و مدیریت نیروی انسانی را، به صورت کنترل از راه دور انجام دهد.

مصطفی محمدی با بیان اینکه در سامانه‌های تله متری و اسکادا بطور معمول، دو بخش در حال پیگیری است، افزود: این دو بخش شامل مانیتورینگ داده‌های قابل اندازه گیری و کنترل فرآیندهای آبرسانی است که شامل خاموش و روشن کردن الکترو پمپ‌ها در چاه‌ها یا در ایستگاه‌های پمپاژ، کنترل و فرآیند آبرسانی در تصفیه خانه‌ها، مدیریت فشار و مدیریت دبی در شبکه‌های توزیع آب شرب است.

وی در ادامه در خصوص هزینه‌های اجرای این طرح با اشاره به اینکه حدود 177 شهر کشور مجهز به سامانه‌های تله متری و کنترل از راه دور هستند اذعان داشت: هزینه اجرای سامانه‌های تله متری در مراکز استان‌ها و کلانشهرها، شهرهای درجه یک و درجه دو با جمعیت کم یا زیاد متفاوت خواهد بود و این هزینه‌ها در قالب طرح‌های مطالعه شده مشخص می‌شود و رقم دقیقی را نمی‌توان برای آن متصور شد.

 مسئول تله متری و سامانه‌های کنترل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: این طرح‌ها مدام در حال بروز شدن و تکمیل شدن هستند و بر اساس آن، طرح جامع و مستر پلان (نقشه کلی)‌ از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ابلاغ می‌شود، لذا هزینه اجرای این طرح در هر استان متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هزینه اجرای طرح اسکادا بر اساس هر واحد ساختمانی سنجیده می‌شود، بیان داشت: در یک چاه پارامترهای مختلف شامل پارامترهای الکتریکال، الکتروپمپ، دبی خروجی از چاه، فشار خروجی و پارامترهای حفاظتی مانند باز شدن درب چاه در نظر گرفته می‌شود و بر اساس آن، هزینه‌ها برای یک واحد یا یک تاسیسات برآورد می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز