خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب:

عملیات بهره‎برداری دوباره از چاه ۱۴۷ رگ سفید به‌زودی آغاز می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۶۰۸

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: فوران و آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید پس از ۵۸ روز عملیات، با همت کارشناسان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و ثبت رکوردهای بی سابقه مهار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، بیژن عالی پور با بیان این که تلاش و مجاهدت‌های تیم مهار فوران چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید در هر رده سازمانی بی بدیل بود، اظهار کرد: با وجود همه مشکلات آشکار و پنهان، با همت و همدلی مثال زدنی همکاران، این چاه اکنون مهار شده و عملیات به تولیدآوری دوباره آن به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی افزود: به محض وقوع این حادثه، با وجود اندوه فراوان ناشی از شهادت دو تن از همکارانمان، ستاد مشترک مهار فوران به دستور وزیر محترم نفت تشکیل و ۲ برنامه مهار از عمق و کنترل از سطح در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز، فشار بالای ۲۴۰۰psi را از موانع اصلی مهار از سطح دانست و گفت: پس از ۲ هفته از زمان فوران ۲ لوکیشن مهیا و دکل های ۹۳ و ۹۴ فتح در موقعیت های مورد نظر مستقر و عملیات حفاری چاه انحرافی در موقعیت ۱۴۷ c از یکم آذر ماه آغاز شد. با گذشت ۳۴ روز از آغاز حفاری انحرافی ساعت ۲۰ روز پنجم دی‌ماه نخستین علائم روسطحی مهار چاه شامل تغییر رنگ و ارتفاع شعله نمایان و در ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه آتش مهیب چاه سرکش ۱۴۷ رگ سفید مقهور اراده حفارگران شد.

عالی پور سرعت انجام اقدامات مرتبط با تحقق هر ۲ برنامه مهار را بی سابقه خواند و تصریح کرد: تنها در ۲ هفته، دو لوکیشن استقرار دکل های ۹۳ و ۹۴، دو استخر آب ۱۳۰ و ۷۰ هزار بشکه ای برای عملیات خنک سازی عملیات، ۲۵۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب از رودخانه های اطراف تا استخرها، نزدیک به ۱۰ جاده دسترسی به دهانه چاه ۱۴۷ احداث شد که در شرایط عادی بیش از ۶ ماه زمان صرف می شد تا این مهم تحقق یابد.

وی ادامه داد: پس از استقرار ۲ دکل حفاری، همکارانمان در شرکت ملی حفاری تنها در ۳۵ روز به عمق بیش از ۲۳۳۰ متری رسیدند که به طور قطع تاکنون در هیچ عملیاتی در این مدت به چنین عمقی دست یافته نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: به لطف خداوند متعال در شب میلاد امام حسن عسکری (ع) ،پس از رسیدن به مخزن و تزریق سیال با استفاده از بیست دستگاه پمپ تراک با فشار ۵۰۰۰ psi، چاه ۱۴۷ رگ سفید مهار شد و خستگی این ماراتن عملیاتی از تن همه زدوده شد.

عالی پور در پایان از صبر و تحمل خانواده همه کسانی که در تمام مدت، عملیات را ترک نکرده بودند، تشکر کرد و گفت: کارکنان صنعت نفت، به‌ویژه ۲ شرکت بزرگ مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری بی توجه به همه حاشیه سازی‌ها و اظهارنظرهای غیر فنی افراد، همسو با صیانت از منابع ملی ایران اسلامی تلاش کردند و با آرامش خاطر به عملیات تکمیلی خواهند پرداخت و در پایان باید گفت که شادی اتمام این عملیات را با همه مردم شریف ایران تقسیم می کنیم و همواره در صف اول خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز