خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات:

موبایل شامل اقلام لوکس محسوب می‌شود/ نحوه مسدود شدن مسیریاب ویز به اعتماد عمومی ضربه زد/ ویژه برنامه اتاق بازرگانی برای استارتاپ‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۶۳۹۲۰

آذری جهرمی گفت: موبایل شامل اقلام ضروری خانواده‌ها نیست و شامل اقلام لوکس محسوب می‌شود. اما در موضوع رجیستری اینجانب اهل سکوت کردن نیستم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صبحانه کاری با فعالان بخش خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اتاق بازرگانی تهران گفت:  حرکت به سمت تکنولوژی اینترنت مبتنی بر فیبر نوری یک ضروروت است. باید از محصولات داخل کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کنیم؛ برای مثال چند روز پیش در خانه خودمان مودم فیبرنوری نصب کردند به قیمت 300 هزار تومان در حالی که یک شرکت ایرانی نمونه‌ای مشابه را با قیمتی کمتر در نمایشگاه عرضه کرده بود.

وزیر ارتباطات با بیان این که سهم اقتصاد دیجیتال ایران از GDP درصد بسیار کمی را تشکیل داده و بخشی از آن به علت وجود مقررات دست‌وپاگیر  دچار مشکل  شده که در این حوزه وجود دارد، گفت: خمیر مایه اول و آخر استارتاپ‌ها و شرکت‌های SME خلاقیت است. در حال حاضر روال ثبت شرکت 3 ماه طول می‌کشد و 90 درصد استارتاپ‌ها موفق به انجام آن نمی‌شوند. در نهایت این شرکت‌ها با یک پرونده مالیاتی و بیمه‌ای هم روبرو می‌شوند و در آخر هم ممنوع الخروج می‌شوند. برای مثال در کشوری مثل آلمان برای این موضوع راهکاری را ایجاد کرده‌اند و تا 2 سال استارتاپ‌ها را از پرداخت مالیات معاف کرده‌اند.

وی درباره وضعیت ارتباطات کشور گفت:  تصدی گری دولت در بخش ارتباطات در مقایسه با دیگر بخش‌ها به حد پایینی رسیده است. شرکت ارتباطات زیرساخت با درآمد ۲هزار میلیارد تومان‌در سال در مقایسه با اپراتورها و دیگر شرکت های FCP تنها ۶ تا ۷ درصد حجم بازار ارتباطات در کشور را دارد.

وزیرر ارتباطات افزود: حجم‌ بازار ارتباطات کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان است که مطابق تکلیف برنامه ششم‌ توسعه باید ۲.۵ برابر شود که با وجود عقب ماندگی بخش ارتباطات ثابت امیدوار به رسیدن به این توسعه هستیم. توسعه در بخش موبایل رخ داده است و‌ نمی‌توان آنرا ۲.۵ برابر کرد اما بازار بخش ثابت نشان می دهد یک دهم چیزی است که باید باشد و‌ قادر به توسعه آن هستیم.

آذری جهرمی درباره حقوق مالکیت معنوی گفت: حقوق مالکیت معنوی یا همان کپی رایت در دست بررسی است، اما این قانون برای کسب‌وکارهای نوپا کفایت نمی‌کند. تصمیم گرفتیم آن را اصلاح کنیم.  در واقع وظیفه دولت نظارت بر قانون گذاری است.

وزیر ارتباطات در خصوص دولت الکترونیک گفت: توزیع سرویس‌ها در کشور به صورت سیلویی است؛ این مسئله خوب نیست و باید زنجیره خدمات به یکدیگر وصل شود. این هنر نیست که کارت ملی هوشمند داریم، اما از خود من کپی کارت ملی هوشمند را در یک جایی خواستند. دولت الکترونیک باید فساد را از بین ببرد.

وی افزود: برای راه‌اندازی یک استخر آبزیان 17 دستگاه باید مجوز بدهند و 52 مرحله دارد. زنجیره خدمات دولت الکترونیک باید یکپارچه شود و این موضوع بسیار مهم و پر اولویت است.

جهرمی در خصوص استارتاپ‌ها گفت: دولت مانع استارتاپ‌ها است، اما چقدر از این موانع به دستگاه‌های قضایی و قانون گذار بازمی‌گردد؛ این مسئله مهم است و باید به آن دقت شود.

آذری جهرمی درباره مسدود شدن ویز گفت: دستور قضایی برای بسته شدن اپلیکشین  اسرائیلی ویز صادر شده، اما اجرای آن به نحوی بود که به اعتماد عمومی ضربه زده است و این حرکت درستی برای حمایت از اپلیکیشن‌های بومی نیست.

وزیر ارتباطات درباره نمایشگاه باکوتل گفت: برای حضور استارتاپ‌ها در نمایشگاه باکوتل تسهیلاتی فراهم شده است و تلاش داریم تا فریلنسرها را به بازار هند متصل کنیم.

وزیر ارتباطات در خصوص استارتاپ‌ها گفت: اتاق بازرگانی برنامه‌های ویژه‌ای برای استارتاپ‌ها دارد و مهمترین مانع رشد استارتاپ‌ها دولت و وزارتخانه‌ها هستند. شبکه ملی اطلاعات برای کسب‌وکارهای نوپا است و تقویت این شبکه به استارتاپ‌ها کمک می‌کند.

آذری جهرمی افزود: برنامه ما ارائه وام به استارت اپ‌ها نیست و مهمترین بحث تقویت وی‌سی‌ها است. همچنین بحث کراودفاندینگ به بورس پیشنهاد شده است. ایران در یک سری از شاخص‌ها عقب است؛ برای مثال در شاخص OSI یا همان دسترس پذیر بودن سرویس‌ها برای مرد افت وجود داشته است.

وزیر ارتباطات درباره برنامه‌های وزارت ارتباطات گفت: سرمایه گذاری یک و نیم میلیارد دلاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارتقای سواد دیجیتال با همکاری آموزش و پرورش، ایجاد 130 هزار شغل و ایجاد پارک علم و فناوری ایجاد از جمله برنامه‌های دارای اولویت وزارت ارتباطات  و فناوری اطلاعات است.

آذری جهرمی در خصوص مدل جدید اینترنت ثابت گفت:  در حوزه ADSL فضا رقابتی نیست برای همین مسئله وزارت ارتباطات ورود کرده است و دولت در حوزه‌های رقابتی باید اجازه رقابت بدهد. در حوزه‌ای که انحصار وجود دارد دولت موظف به تعرفه‌گذاری است. در حقیقت وظیفه دولت قیمت‌گذاری نیست بلکه سیاست‌گذاری است؛ البته در صورتی که شرایط رقابتی فراهم شود. هم اکنون شاخص رقابت‌پذیری ایران در دو حوزه نهادسازی و سرمایه‌ گذاری مشکلات جدی دارد.

وی افزود: حوزه اینترنت ثابت دارای انحصار است و در صورتی که در حوزه ثابت نیز مانند موبایل چند نوع اپراتور داشته باشیم، تعرفه گذاری انجام نمی‌دهیم اما تا زمانی که شرایط رقابتی فراهم نشده و انحصار وجود دارد ما موظف به تعرفه‌گذاری در حوزه اینترنت هستیم.

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: با توجه به برنامه ششم توسعه، در چهار سال آینده باید حداقل پهنای باند مورد دسترسی به 20 مگابیت بر ثانیه باشد، بنابراین باید از فناوری ADSL به سمت VDSL ( اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری) برویم که باعث انقلابی در حوزه ارتباطات می‌شود.

جهرمی با بیان این که بازار پست قابلیت رشد دو برابری دارد گفت: با تلاشی که طی چهار سال گذشته صورت گرفت، درآمد ۳۵۰ میلیارد تومانی بخش پست به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. اطمینان دارم با اجازه دادن به بخش خصوصی و‌ فعال شدن اپراتورهای پستی، درآمد بخش پست در کشور در کوتاه مدت که می تواند کمتر از یک سال باشد به ۲ برابر برسد.

محمد جواد آذری جهرمی درباره طرح رجیستری موبایل گفت: موبایل شامل اقلام ضروری خانواده‌ها نیست و شامل اقلام لوکس محسوب می‌شود. اما در موضوع رجیستری اینجانب اهل سکوت کردن نیستم. هم‌اکنون که گوشی قاچاق به کشور می‌آید نمی‌توانیم به وندور بگوییم اپ ایرانی روی گوشی نصب کند. اما وقتی قانونی وارد شود این موضوع محقق می‌شود.

وی درباره قرارداد شرکت جی‌ال‌ایکس و بخش تبلت کودک گفت: شرکت ایرانی GLX دوهزار کارمند داشت، اما هم اکنون کارمندان این شرکت به 200 نفر کاهش پیدا کرده است. پس از رجیستری مدیر شرکت جی‌ال‌ایکس به من گفت در حال بازگرداندن 1800 نفر کارمندان به شرکت هستم و این موضوع بسیار برای من خوشحال کننده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز