خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری:

تولید متکی بر منابع طبیعی فاجعه است/ باید از اقتصاد تک‌محصولی خارج شویم

asdasd
کد خبر : ۵۵۶۰۷۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز تولید ما منبع‌محور و غالب آن بر منابع طبیعی متکی بوده و این یک فاجعه است.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی افزود: امروز در زمینه سرمایه انسانی که بر دانش و نرم افزار تکیه دارد بخش و کارگروه مشخصی وجود ندارد و نشان می دهد به این موضوع مهم توجه نداریم و گام هایمان در این زمینه پراکنده است.

وی ادامه داد: اثربخشی رشد اقتصادی بستگی تام و تمام به پایداری آن دارد و با بالا و پایین شدن این رشد، تاثیر بر اقتصاد ملی و سایر شوون زندگی به شدت محدود می شود.

شریعتمداری افزود: بر پایه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از مهمترین عوامل تاب آوری اقتصادی، تکیه بر مغز و دانش و اندیشه ایرانی است و امیدوارم با جدی گرفتن حضور متولیان منابع انسانی در بنگاه ها و ساختار اداری سازمان ها در آینده نزدیک شاهد توجه ویژه به این امر مهم باشیم.

وی تاکید کرد باید از اقتصاد تک‌محصولی متکی به نفت خارج شویم و به سمت تولید سایر کالاها و خدمات برویم و گفت: برای این منظور باید با سرعت بیشتر در توسعه منابع انسانی قدم برداریم.

شریعتمداری افزود: نیروی انسانی از همه سرمایه‌ها مهمتر است زیرا سرمایه‌های فیزیکی دیگر مانند پول، تجهیزات فیزیکی و امکانات دیگر برای توسعه در ید قدرت بنگاه ها، کشورها و دولت‌ها و متاثر از بسیاری از عوامل درونزا و برونزاست.

وی ادامه داد: سایر سرمایه‌ها متاثر از عوامل متعددی است و تغییر آنها تاثیر جدی ایجاد می‌کند اما آهنگ رشد سرمایه انسانی به سیاستگذاری و اراده و توجه سیاستگذاران و مدیران بستگی دارد.

به گفته وی، پرورش نیروی انسانی یکی از مهمترین عوامل پایدارسازی و مقاوم سازی رشد اقتصادی و تاب‌آوری اقتصاد ایران به شمار می‌رود و آنچه کشورها را می‌سازد نه فقط تجهیزات و فناوری که انسان‌های توسعه‌یافته و دارای دانش است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما چهارمین تولیدکننده مهندس در جهانیم اما فقط تحصیلات آکادمیک در حل مشکل بیکاری کافی نیست.

شریعتمداری ادامه داد: ما باید با توجه به موضوع مهارت و زبده‌کردن نیروی انسانی، برای ریشه‌کنی معضل بیکاری، به موضوع منابع انسانی توجه ویژه‌ای کنیم.

شریعتمداری افزود: اگر اتکای ما بر دانش و توانایی فکری نیروی انسانی فعال در کشور بیشتر بود و سهم آن را درتولید داخلی ارتقا می‌دادیم تکیه به منابع طبیعی محدودتر، محیط زیست سالم‌تر و شرایط زندگی آسان‌تر بود و اقتصاد کشور پایدارتر اداره می‌شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز