خبرگزاری کار ایران

خانیکی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات مطرح کرد؛

نگاه سیاست‌زده به موضوع آب، باعث شده موافقان و مخالفان دولت مساله را به گونه‌ای دیگر ببینند

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۹۸۲

رییس اندیشکده آب تاکید کرد: نگاه سیاست‌زده به مساله آب، باعث شده موافقان و مخالفان دولت مساله را به گونه‌ای دیگر ببینند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی خانیکی رییس اندیشکده آب در نشست حاشیه‌ای بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات با اشاره به اینکه کمبود آب به یک ابر چالش تبدیل شده است، گفت: سوال اینجاست که چگونه در رسانه‌ها به آب پرداخته شود که ذی‌نفعان شامل شهروندان و مدیریت‌های سیاسی کشور به نفع مطلوبی از آن بهره بگیرند و دیگر اینکه و سوال دیگر این که رسانه‌ها چقدر به درستی کارشان را انجام داده‌اند.

وی افزود: انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در کنار انجمن‌های جامعه شناسی و اندیشکده تدبیر آب به این نتیجه رسیده‌اند که براساس تحلیل مسیرها و ارزیابی‌ها از مسایل بنیادین جامعه ایران آب نخستین مساله است در نتیجه تاثیرات آن را فقط در حوزه مدیریت مطرح و تولید نمی‌توان محدود کرد بلکه مساله این است که آثار آن در تمامی حوزه‌ها از جمله اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی باید دیده شود.

خانیکی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید آب را به مساله‌ای اجتماعی بدل کنند، اظهار داشت: رسانه‌ها باید در کنار سایر نهادهای رسمی دولتی و مدنی به مساله آب بپردازند . مساله این نیست که مقصر بحران کنونی چه کسی است بلکه مساله بحران جهانی است . دیدگاه‌های مختلفی در مورد دلایل شرایط کنونی مطرح شده که در دو سر طیف قرار می گیرند .

وی یادآور شد : مساله از نظر ما این است که چطور بر سر آب گفت‌وگو کنیم.

خانیکی بیان کرد: تاکنون ۱۳ نشست در خصوص آب در دانشگاه‌های مختلف برگزار شد و نشست امروز نیز ادامه همان نشست‌ها است.

وی با طرح این پرسش که رسانه‌ها چه نقشی در رابطه مسائل آب دارند اظهار داشت: با وجود جدی بودن مساله آب هنوز بحران آن به مساله اجتماعی بدل نشده است. بنابراین نقش رسانه‌ها همین جاست که باید به این مساله بپردازند.

وی گفت: اکنون مردم دولتمردان را مقصر می‌دانند مسئولان مردم را، عده‌ای کشاورزی و عده‌ای تقصیر را گردن رسانه‌ها می‌اندازند و می‌گویند که وظیفه‌شان را به درستی انجام نمی‌دهند.

رییس اندیشکده آب تصریح کرد: سوال این است که مساله آب به درستی روشن نشده است و گاهی اخبار نهادهای رسمی تناقض و سردرگمی ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد نتیجه نشست‌هایی که ما تاکنون برگزار کرده‌ایم این بود که همه در این وضعیت مقصرند و همه باید در حل آن مشارکت کنند چون مساله چند وجهی و فراجناحی است .

خانیکی گفت: باید پاسخ دهیم که چرا رسانه‌ها نتوانسته به درستی نقش ایفاد کند نکته سیاست‌زده نگاه کردن به مساله آب بوده است و از منظر سیاسی دولتی دیدن مساله باعث شده موافقان و مخالفان دولت مساله را به گونه‌ای دیگر ببینند.

وی اظهار داشت: سرمایه اجتماعی اعتماد و همبستگی در حل این مساله مهم است و بدون مشارکت این موضوع حل نخواهد شد. بنابراین حکومت و کسانی که به مساله آب ورود می‌کنند باید از این اصل برخوردار باشند.

خانیکی با اشاره به اینکه ما با مساله چند وجهی و پیچیده و فراجناحی مواجهیم، گفت: از ابتدا ساده با مساله آب برخورد شده کاری که رسانه‌ها در این مدت کرده‌اند این بود که مساله از حیطه فردی و در سطح مصرف تا حدودی به مساله اجتماعی بدل کرده‌اند اما هنوز کافی نیست انتظار این است که رسانه‌ها محلی برای گفت‌وگو باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز