خبرگزاری کار ایران

شکوهی رازی:

اصلى‌ترین مشکل ما عدم همکارى دولت است/ حدود ٤٠ درصد از تولیدات صنعت شیشه باید صادر شود/ اقتصاد به ناچار از سیاست تبعیت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۱۴۷

شکوهی رازی گفت: حدود ٤٠ درصد از تولیدات صنعت شیشه باید صادر شود و از آنجا که این تولیدات حجیم و سنگین و نسبت به هزینه حمل بسیار حساس است فعلا فقط به کشور هاى اطراف صادر می‌شود.

گروه اقتصادى ایلنا با هدف شنیدن مسائل و مشکلات موجود در صنف صنعت شیشه در کشور و تلاش در جهت رسانه اى کردن این مسائل، میز گردى در همین راستا برگزار کرد.

شکوهى رازى مدیرعامل شرکت استخراج مواد اولیه شیشه و عضو هیات مدیره انجمن صنفى صنعت شیشه در این میزگرد گفت: صنعت شیشه صنعت بزرگى در ایران است. این صنعت به ماشین آلات وارداتى و آجر نسوز وارداتى وابسته است. آجر نسوز این صنعت را تاکنون نتوانسته ایم در کشور تولید کنیم. ماشین الات این صنعت نیز به شدت وابسته به تکنولوژى وپیشرفت‌هاى آن است و مستمرا درحال تحول. ما باید مرتبا تکنولوژى خودرا روزامد کنیم.

وى افزود: حدود ٤٠ درصد از تولیدات صنعت شیشه باید صادر شود  و از آنجا که این تولیدات حجیم و سنگین و نسبت به هزینه حمل بسیار حساس است فعلا فقط به کشور هاى اطراف صادر می‌شود. تولید این صنعت هم اکنون ٢/٢ میلیون تن است و در یکسال اینده به سه میلیون تن در سال خواهد رسید که در ان وضعیت باید ٥٠٪‏ تولیدات آن صادر شود.

وى ادامه داد: بازار داخلى اشباع است وحتى در مواردى تولید کنندگان بناچار تولیدات خودرا بازیان می‌فروشند و حتى در بسیارى موارد صادرات با قیمتى پایین تر از قیمت تمام شده انجام میشود. علت اصلى نیز آن است که در مواقع کمبود مشترى و یا پایین بودن قیمت نمیتوانند تولید را متوقف کنند. کوره شیشه ٢٤ ساعت در روز ٧ روز هفته و ٣٦٥ روز در سال تولید میکند و فقط تقریبا هر ده تا پانزده سال یکبار براى تعمیرات اساسى متوقف میشود. از سوى دیگر توقف این صنعت ضربه بزرگى به اقتصاد کشور است وامکان ندارد بتوان براحتى کارخانه اى با چند صد نفر کارگر را تعطیل کرد. بعلاوه در موارد بسیارى هزینه تعطیل از هزینه ادامه بیشتر است.

وى تشریح کرد: یکى از اصلى ترین مشکلات عدم همکارى دولت است. معضل اصلى این است که اقتصاد به ناچار از سیاست تبعیت می کند در حالی که انتظار آن است که سیاست درهاى اقتصاد را بگشاید.

شکوهى تاکید کرد: مسئولین می‌توانند با مذاکره با دولت‌هاى دیگر خصوصا کشور هاى همجوار در قالب پروتکل‌هاى دو جانبه تسهیلاتى در امر  صادرات صنعت شیشه ایجاد کنند ولى متاسفانه در ٣٧ سال گذشته چنین اتفاقى نیفتاده است. در عین حال از انجا که صادرات شیشه به هزینه حمل بسیار حساس است انتظار آن است که در هزینه حمل شیشه صادراتى توسط راه آهن تخفیفاتى در نظر گرفته شود که این نیز علیرغم قول‌هاى مساعد انجام نپذیرفته است.

وى ادامه داد: یکى دیگر از مشکلات این صنعت مطالبات از شرکت‌هاى بزرگ خودرو ساز است که مطالبات این صنعت را با تاخیر بیش از یکسال پرداخت می‌کنند.

وى در پایان در اشاره به دیگر مشکلات این صنعت گفت: از دیگر مشکلات این صنعت مالیات و بیمه است. هنگامى که اختلافى فی‌مابین کارفرمایان وسازمانهاى امور مالیاتى و بیمه بوجود مى اید قاعدتا این اختلاف باید در یک مرجع بیطرف مطرح شود که على الاصول دادگاه هاى تخصصى قوه قضاییه است در حالیکه اینک این اختلافات در مراجع هیات هاى حل اختلاف مالیاتى یا هیات هاى حل اختلاف بیمه مطرح میشوند که بیطرف نیستند و عملا به معنى شکایت بردن به همان سازمانى است که از آن شکایت داریم. اینگونه مراجع داورى باعث شده که هر ساله شرکت‌ها ناچار از پرداخت مبالغ هنگفتى شوند که هیچ توجیهى ندارد. بعنوان مثال حق بیمه تا ٨.٧ در صد را براى حمل بار از معدن تا کارخانه فراورى باید بپردازیم که مبناى منطقى ندارد.

وى افزود: متاسفانه ما حمایت لازم را نداریم و ایجاد تعرفه ها و سیاستهاى خاص نیز راه را براى تولید کننده دشوار تر میکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز