خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

افتتاح 20 هزار مسکن مهر در هفته دولت/ تحویل متروی هشتگرد تا 6 ماه دیگر/ هیچ مدیری از شرکت عمران در زندان نیست

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۴۴۵

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح 20 هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید در هفته دولت و تحویل متروی مسکن مهر هشتگرد تا شش ماه دیگر خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ‌یک از مدیران شرکت عمران شهرهای جدید در زندان نیستند و این مدیران در دولت احمدی‌نژاد منصوب شده بودند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا محسن نریمان، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه در هفته دولت 20 هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید به افتتاح می‌رسد اظهار داشت: با این میزان افتتاح واحدهای مسکونی، چیزی حدود 80 هزار نفر صاحب سرپناه می‌شوند.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در اغلب شهرهای جدید پرونده مسکن مهر بسته می‌شود، افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی مسکن مهر در شهرهای جدید مطلوب است و در برخی از این شهرها پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد به دلیل معارض‌های قانونی و عدم استقبال مردم تاکنون به صورت کامل به افتتاح نرسیدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اخیرا جشن اختتامیه مسکن مهر اندیشه را گرفتیم البته تعداد کمی از واحدهای شهر باقی مانده است که این واحدها هم به زودی تحویل می‌شوند.

نریمان ادامه داد: در شهر جدید بهارستان هم جشن اختتامیه پرونده مسکن مهر را برگزار کردیم و این پروژه هم به صورت کامل تحویل داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه مسکن مهر پردیس هم گفت: این پروژه را در اواسط سال 92 و در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم با پیشرفت فیزیکی  35 درصدی تحویل گرفتیم اما امروز  پیشرفت فیزیکی مسکن مهر پردیس به 84 درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم می‌توانست این پروژه را پیش از اینها تحویل دهد اما تاکید داریم واحدهای مسکونی با تمام خدمات زیربنایی و روبنایی و با تمام امکانات به دست متقاضیان برسد و رعایت حقوق شهروندی در این پروژه را یک اصل و وظیفه می‌دانیم.

نریمان با بیان اینکه بنا داریم بخش عمده‌ای از پروژه مسکن مهر در شهرهای جدید را تا پایان سال جاری به افتتاح برسانیم اظهار داشت: در برخی از پروژه‌های مسکن مهر با معارض مردمی، حقوقی و قضایی مواجه هستیم که این موضوعات باید پیگیری شوند و باید در مراجع قضایی مشکلات مربوط به این مناطق مسکن مهر را حل کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه پیشرفت پروژه مسکن مهر در شهر پرند به 92 درصد رسیده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در این شهرها واحدهای فاقد متقاضی است.

وی افزود: در حال حاضر 7 هزار واحد فاقد متقاضی در شهر پرند وجود دارد که بنا داریم از این واحدها در طرح مسکن اجتماعی استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در هفته دولت 7 هزار مسکن مهر در پرنده به افتتاح می‌رسد، گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در پروژه مسکن مهر که باعث تاخیر در تحویل می‌شود، وجود متقاضیان غیرموثر است یعنی متقاضیانی که آورده خود را به حد نصاب نرسانده‌اند. در حال حاضر در مسکن مهر پرند 17 هزار نفر آورده کمتر از 20 میلیون تومان دارند.

نریمان ادامه داد: وجود متقاضیان غیرموثر باعث می‌شود که واحدهای متقاضیان موثر و خوش حساب هم با تاخیر تحویل شود البته راهکار ما این است که به متقاضیان غیرموثر اعلام کنیم در صورت عدم پرداخت آورده‌های خود واحدهایشان به متقاضیان خوش حساب واگذار می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در شهر جدید سهند هم پروژه مسکن مهر به اتمام رسیده است.

تحویل متروی هشتگرد به شرط تامین اعتبارات

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت مسکن مهر هشتگرد اظهار داشت: در این پروژه هم هشت هزار واحد فاقد متقاضی وجود دارد که برخی از آنها در حال انصراف هستند. یکی از موضوعاتی که باعث جلوگیری از انصراف‌ها و جذب جمعیت در این منطقه شده متروی هشتگرد است.

وی از افتتاح متروی هشتگرد و اتصال این منطقه به تهران از طریق ریل تا شش ماه دیگر خبر داد و گفت: اگر اعتبارات تامین شود متروی هشتگرد را شش ماه دیگر تحویل می‌دهیم و همین موضوع می‌تواند عامل جذب مشتری برای واحدهای فاقد متقاضی باشد.

نریمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه میزان اعتبارت مورد نیاز برای تکمیل پروژه متروی هشتگرد چقدر است و چه پیشنهادها و ابزارهایی برای تامین مالی این پروژه دارید، گفت: برای تکمیل پروژه متروی هشتگرد 120 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم که قرار شده است این اعتبارات به روش‌های مختلف از جمله تهاتر، منابع داخلی، اسناد خزانه اسلامی و ... تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت نهم و دهم در جانمایی مسکن مهر هشتگرد و پیش بینی جمعیت این منطقه اظهار داشت: در دولت‌های گذشته برای مسکن مهر هشتگرد 50 هزار واحد مسکونی پیش بینی شد که در حال حاضر متقاضی برای آن وجود ندارد و این نشان می‌دهد که پیش بینی های کارشناسان دولت نهم و دهم اشتباه بوده است.

تعهدات دولت قبل در مسکن مهر را به جان خریدیم و پذیرفتیم

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد در حالی که عده‌ای مدعی هستند دولت یازدهم اعتقادی به مسکن مهر ندارد اما در همین دولت در چهار سال گذشته بیش از 9 صد هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شد و عملکرد دولت یازدهم نسبت به دو دولت گذشته در مسکن مهر بسیار بیشتر بود.

وی با اشاره به اخذ تصمیمات اشتباه برای اجرای پروژه مسکن مهر در دولت نهم و دهم اظهار داشت: پیش از این بنده در مجلس حضور داشتم و همواره یکی از خواسته‌های مسئولان این بود که با ایجاد شهر جدید و انتقال جمعیت به یک نقطه دیگر در مجلس موافقت شود اما مسئولان و نمایندگان همواره درباره این سیاست محتاطانه عمل می‌کردند اما در دولت نهم و دهم یک شبه صد هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس از شهرهای حومه تهران تصویب شد که همین پروژه جمعیت این شهر حومه‌ای را به 500 هزار نفر رساند یعنی یک شبه یک کلان شهر دیگر در مجاورت تهران ایجاد شد.

نریمان ادامه داد: همچنین 95 هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس تصویب شد یعنی یک کلان شهر 500 هزار نفری دیگر هم در مجاورت تهران شکل گرفت. این در حالی است که در تمام دنیا ایجاد شهرهای جدید با جمعیت‌های کمتر از 100 هزار نفر است.

وی با اشاره به بحث کیفیت پروژه‌های مسکن مهر اظهار داشت: بار مالی ناشی از طرح‌های زیربنایی و روبنایی باعث شد که اجرای این پروژه در دولت‌های گذشته به صورت دقیق انجام نشود اما در این دولت تا زمانی که خدمات زیربنایی و روبنایی و امکانات یک واحد به صورت کامل ساخته نشد آن واحد را به متقاضی تحویل ندادیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هر چند که سیاست‌های دولت گذشته در برنامه ریزی جانمایی و اجرای مسکن مهر اشتباه بود اما تعهدات دولت پیشین را به جان پذیرفتیم و انجام دادیم.

آخرین وضعیت پروژه متروی شهرهای جدید

نریمان با بیان اینکه یکی از خدمات زیربنایی برای ساکنان مسکن مهر و شهرهای جدیدی برخورداری از مترو است، گفت: خوشبختانه متروی مسکن مهر هشتگرد تا شش ماه دیگر به افتتاح می‌شود. همچنین متروی شهر پرند تا شهر آفتاب پیشرفت فیزیکی داشته و ادامه پروژه در دست اجرا است. در حال انجام طرح‌های مطالعاتی برای اتصال پردیس به تهران از طریق مترو هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در اصفهان هم شهر جدید بهارستان با مترو به اصفهان متصل می‌شود و متروی فولادشهر به اصفهان هم در دست اجرا است.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه متروی گلبهار در مشهد مناقصه‌ای بین المللی برگزار کردیم و پیمانکار چینی و ایرانی برای این پروژه انتخاب شدند. با اتصال ریلی شهر جدید گلبهار – مشهد جلوی حاشیه نشینی هم در این منطقه گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: سیاست‌های شهرسازی ریل پایه در شهرهای جدید در حال اجرا است و تمام این شهرها بر اساس حمل و نقل ریلی طراحی شده‌اند در تلاش هستیم شهر صدرا را هم با قطار حومه‌ای به شیراز متصل کنیم.

نریمان ادامه داد: اجرای پروژه قطار حومه‌ای در شیرین شهر در خوزستان، بینالود در خراسان رضوی و اندیشه در تهران در حال اجرا است.

ایجاد 12 شهر جدید در کشور کلید خورد

وی با اشاره به ایجاد 12 شهر جدید در کشور مان اظهار داشت: ایجاد و تشکیل 12 شهر جدید در نقاط مختلف کشور در دستور کار داریم که برخی از این شهرها از جمله شهر جدید تیس در چابهار شهر جدید مکران، شهر جدید تابناک در پارس، شهر جدید کوشک در استان هرمزگان، شهر جدید سیراف در شرق عسلویه و شهر جدید خوارزمی در ورامین در اولویت هستند.

وی تاکید کرد: جمعیت هر کدام از این شهرها نهایتا صد هزار نفر است و برنامه داریم در بلندمدت مجموع جمعیت این 12 شهر را به 5 میلیون نفر برسانیم.

انعقاد تفاهم نامه با آلمان، کره جنوبی و ایتالیا برای ساخت  نسل نوین شهرهای ایران

نریمان از همکاری با متخصصان سه کشور آلمان، ایتالیا و کره جنوبی برای ایجاد شهرهای جدید خبر داد و گفت: به دنبال شهرسازی محله محور هستیم و شهر را تنها مسکن سازی نمی‌دانیم. در این راستا با دانشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر کره جنوبی، آلمان و ایتالیا وارد همکاری شده‌ایم.

وی افزود: کره جنوبی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهر جدید خوارزمی و ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهر جدید تیس  اعلام آمادگی کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان اجرای پروژه‌های زیربنایی و روبنایی با منابع دولتی وجود ندارد، گفت:‌برای اتمام تمام پروژه‌های زیربنایی و روبنایی مسکن مهر شهرهای جدید هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که بخشی از آن را با سرمایه‌گذاران خارجی تامین می‌کنیم.

به پیمانکار هسا آخرین اولتیماتوم داده شد

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به مشکلات پیمانکار هسا در پروژه‌های مسکن مهر پردیس و پرند اظهار داشت: با هسا هم مانند سایر پیمانکاران برخورد می‌کنیم و این پیمانکار توانسته است بخش عمده‌ای از واحدها را تحویل دهد.

وی ادامه داد:8 هزار واحد مسکن مهر در پرند توسط هسا به تدریج در حال تحویل است.

وی ادامه داد: آخرین اولتیماتوم را به هسا داده‌ایم و تا دو ماه دیگر تکلیف را مشخص می‌کند.

وی همچنین درباره قیمت نهایی واحدهای مسکونی پروژه مسکن مهر اظهارد اشت: طبق قراردادهایی که در دولت گذشته تدوین و تثبیت شده قیمت‌های واحدهای مسکونی مسکن مهر علی‌الحساب است و پس از اتمام کار مشخص می‌شود اما در اواخر سال گذشته قیمت‌ها را نهایی کردیم و علی‌رغم اینکه برخی از پروژه‌ها هنوز در دست اجرا هستند اما قیمت نهایی را به متقاضیان این واحدها اعلام کرده ایم.

هشدار معاون آخوندی از سوداگری در مسکن مهر

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برخی از واحدها در پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید به صورت کامل تحویل داده شده اما متقاضیان واحد را تحویل نمی‌گیرند و در واحد مسکونی مستقر نمی‌شوند گفت: در حال حاضر هزار و 300 واحد مسکونی در مسکن مهر پرند و چند هزار واحد در فاز 11 مسکن مهر پردیس را آماده تحویل داریم اما متقاضیان واحدها را تحویل نمی‌گیرند و این می‌تواند احتمال سوداگری در پروژه مسکن مهر باشد.

وی افزود: سیاست‌های اشتباه دولت گذشته در جمعیت‌پذیری پروژه‌های مسکن مهر عامل این سوداگری است و برخی ازمالکان منتظر هستند تا با تامین تمام خدمات زیربنایی و روبنایی واحد را بالاتر از قیمت بفروشند.

هیچ مسئولی از شرکت عمران شهرهای جدید در زندان نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخی از حاشیه‌ها درباره مدیران شرکت عمران شهرهای جدید اظهار داشت: در حال حاضر هیچ‌ یک از مدیران و مقامات مسئول از شرکت عمران شهرهای جدید در زندان نیستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از این مدیران بابت اتهام‌های وارده مدیر بازجویی قرار گرفتند اما در حال حاضر هیچ‌کدام آنها در زندان نیستند و آزاد شده‌اند تا دادگاه بررسی به اتهامات آنها برگزار شود.

مدیرعامل عمران شرکت شهرهای جدید با تاکید بر اینکه اگر اتهام‌های وارد شده در دادگاه ثابت شود این مدیران باید به اشد مجازات محکوم شوند گفت: تا زمانی که اتهامات ثابت نشده نباید درباره عملکرد این مدیران قضاوت کرد و یکی از همین مدیران فرزند شهید است و نباید پیش از موعد عملکرد آنها را زیر سوال ببریم.

نریمان تاکید کرد: از طرف دیگر هیچ یک از این مسئولان مدیر منصوب شده در دولت یازدهم نیستند ومدیران دولت احمدی‌نژاد هستند که در دولت یازدهم به ادامه کار خود مشغول بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز