خبرگزاری کار ایران

وزارت نیرو سهم آب کردستان را به درستی تخصیص نداده است

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۳۶۸

رئیس جهادکشاورزی کردستان با بیان اینکه تمام توان خود را بر ترویج نهادینه کردن مصرف بهینه آب بکار بسته‌ایم گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد از اراضی آبی استان به روش‌های نوین آبیاری می‌شوند

به گزارش ایلنا از سنندج، کریم ذوالفقاری رئیس جهاد کشاورزی کردستان در پنجمین گردهمایی معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعی جهاد کشاورزی‌کشور که در سالن جلسات هتل شادی سنندج برگزار شد اظهار داشت: استان کردستان به دلیل مرزی بودن، جنگ و بی توجهی رژیم قبلی مشکلات و کمبودهای بسیاری را تاکنون تحمل کرده است.

وی افزود: جمعیت روستایی ما به واسطه اقتصادی نبودن کشاورزی نتوانسته حضور روستاییان در روستاها را مقرون به صرفه سازد.

رئیس جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه اکنون ۲۱ درصد از جمعیت کشور روستایی و ۷۵ درصد بقیه در شهر زندگی می‌کنند و یا روستایی شهرنشین هستند.

وی تصریح کرد: از لحاظ میزان اراضی کشور ما دو درصد از کل اراضی قابل کشت کشور یعنی چیزی در حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناسب برای کشاورزی در اختیار داریم.

ذوالفقاری عنوان کرد: استان کردستان از لحاظ منابع خدادی در حوزه آب، ۵ حوزه مهم آبریز کشور را در اختیار داشته و تنها ۱۰ درصد از مراتع ما آبی است و نتوانسته‌ایم از بقیه این منابع به دلایلی بهره‌مند شویم.

وی افزود: متاسفانه وزارت نیرو بنا به برخی تصمیمات غلط یا صحیح نتوانسته حق کردستان را به آنگونه که شایسته استان است به ما تخصیص دهد.

*بزرگترین چالش کشور بیکاری است

به گفته رئیس جهادکشاورزی کردستان، بزرگترین چالش کشور بیکاری است و در استان کردستان نیز همین موضوع وجود دارد و می‌بینیم که تقاضا برای مشاغل صنعتی بالا رفته و بخش کشاورزی با کمبود نیرو مواجه است.

به گفته وی ، ۲۹.۶ درصد از جمعیت استان که توانایی کار دارند، بیکار هستند و قطعا این آمار می‌توان  نیروی خوبی در بخش کشاورزی استان باشد.

وی گفت: با توجه به کیفیت بالای خاک استان و منابع طبیعی فراوان در سال‌جاری با وجود تمام کمبودها و نبود بارندگی‌ها، متوسط سن‌زدگی  زیر یک درصد و در برخی موارد نیم درصد و کمتر نیز گزارش شده است.

وی افزود: تلاش جهاد کشاورزی استان این است که در تمام زیر بخش‌های کشاورزی خام فروشی را به صفر برسانیم.

۴۰ درصد از اراضی آبی استان به روش‌های نوین مجهز است

ذوالفقاری با بیان اینکه، ضریب مکانیزاسیون در کردستان بالا است، افزود: رتبه ضریب مکانیزاسیون  کردستان در کشور، رتبه دوم را  دارا است.

رئیس جهادکشاورزی کردستان اذعان داشت: ما تلاش داریم که مصرف بهینه آب را در حوزه کشاورزی ترویج و گسترش دهیم و در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد از اراضی آبی استان به روش‌های نوین آبیاری می‌شوند.

وی با اشاره به افت و ریزش در محصول گندم، تصریح کرد: افت و ریزش در همه استان‌ها وجود دارد که نیمی از آن به جهاد کشاورزی و نیمی دیگر به شرایط جوی و وضعیت آن مربوط است.

ذوالفقاری افزود: اراضی شیب‌دار، کیفیت نامناسب گندم سال در برخی موارد‌ و کمباین فرسوده و قدیمی خسارت‌های زیادی را به ما خواهد زد و اگر مهندسین ناظر در پهنه‌ بندی‌ها حضور نداشتند اوضاع بسیار سخت‌تر می‌شد.

وی در پایان با بیان اینکه میزان مصرف بذر در استان کردستان بیش از ۸۰ هزا  تن است، تصریح کرد: متاسفانه ما تنها ۲۰ هزار تن از این میزان را در استان فرآوری می‌کنیم و این برای استانی مانند کردستان ضعف بزرگی است

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز