خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تاسیسات فشارافزایی در مزدوران صرفه اقتصادی ندارد/ برنامه ارسال گاز از عسلویه به شرق کشور

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۵۴۹

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق گفت: از ۸ تا ۱۰ سال آینده میزان گاز مخزن مزدوران روند رو به افول را طی خواهد کرد و به این ترتیب طبق برآورد‌ها تا ۲۵ سال آینده مجبور به ارسال گاز از عسلویه به این منطقه خواهیم بود.

محمد مام بیگی مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به اینکه مخزن مزدوران در حال نزدیک شدن به مرحله افت تولید اظهار داشت: با توجه به اینکه گاز این مخزن ترش، سمی و خطرناک است استفاده از تاسیسات فشارافزایی برای این مخزن پیچیده می‌شود و صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: ما در حال حاضر این گاز خطرناک را که از نوع سمی‌ترین گاز در سطح جهان است، از مخزن چاه‌ها خارج کرده و پس از تفکیک و جداسازی مایعات گازی از مایعات گازی تفکیک و جداگانه برای پالایشگاه می‌فرستیم و پس از انجام یک فرایند سخت شیرین شده و جهت مصارف خانگی به خطوط لوله منتقل می‌شود.

مام بیگی با بیان اینکه گاز این مخزن حدود ۳. ۵ درصد هیدروژن و سولفروه و ۶. ۵ درصد نیز گازکربنیک دارد و بسیار خورنده برای چاه‌ها، تاسیسات و خطوط لوله بوده و برای انسان و محیط زیست نیز بسیار خطرناک است، خاطرنشان کرد: این گاز در حدی خطرناک است که اگر فقط چند پی. پی.‌ام از آن استنشاق شود مرگ آنی در پی دارد.

وی یادآور شد: به خاطر حساسیت و خطرناک بودن نوع گاز فعلا برنامه‌ای برای نصب تاسیسات فشار افزایی در مخزن مزدوران نداریم ضمن اینکه هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات را نیز باید در نظر گرفت.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق خاطرنشان کرد: از ۸ تا ۱۰ سال آینده میزان گاز این مخزن روند رو به افول را طی خواهد کرد و به این ترتیب طبق برآورد‌ها تا ۲۵ سال آینده مجبور به ارسال گاز از عسلویه به این منطقه هستیم.

 وی درباره کشف میادین جدید کشف رود و توس در منطقه و عدم نیاز به واردات گاز از ترکمنستان نیز گفت: تا زمانی که دکل‌ها در منطقه مستقر نشوند و حفاری به تولید نرسد، میزان تولید از این میادین مشخص نخواهد بود و تا آن زمان هم واردات گاز از ترکمنستان ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز