خبرگزاری کار ایران

کارشناس قراردادهای نفت و گاز در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالفت با قراردادهای جدید نفتی مخالفت با اقتصاد مقاومتی است

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۹۸۴

وقتی شرکت های ایرانی با شرکت های خارجی ارتباط پیدا می کند، واحد صنعتی رشد می کند، تجربه پیدا می کنند، استانداردهای آنها را می شناسند و از همین طریق با بازار دنیا هم مرتبط می شود.

مصطفی بهاری‌زاده، کارشناس قراردادهای نفت و گاز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به این که صنعت نفت صنعتی مولتی دیسیپلین و چند وجهی است، اظهار داشت: زمانی که منافع شرکت های خارجی با قراردادهای صنعت نفت در ایران  گره می خورد یقینا منفعت آنها در ثبات و پایداری و وجود امنیت در ایران است تا آنان نیز بتوانند به منافع و سهمی که برای خودشان در قرارداد در نظر گرفته اند برسند.

وی افزود: شرکت های خارجی همیشه برای ورود به سرزمین های نفتی و بازار نفت و انرژی دنیا رقابت می‌کنند. یکی از زمینه هایی که برای شان اهمیت دارد قراردادهای ایران است زیرا هزینه مخازن نفت و گاز کشور ما  نسبت به سایر مخازن کمتر است بنا براین منفعت بیشتری از این قراردادها کسب می کنند به همین دلیل سعی می کنند که ثبات در این کشور را حفظ کنند.

بهاری زاده تصریح کرد: ما در برجام ثابت کردیم که اهل تعامل و مذاکره هستیم. در جنبه های اقتصادی هم به همین منوال است به عنوان مثال در قراردادهای نفت و گاز قیمت بازار نفت را در برخی موارد عرضه کنندگان تعیین می کنند و در برخی موارد تقاضا تعیین کننده است و این به معنای تعامل است.

 وی تاکید کرد: دیپلماسی نفتی در اقتصاد  کمک می‌کند که با دنیا رفتار تعاملی داشته باشیم و یقینا آنها نیز شرکت‌های ما  را بازی می دهند و به این ترتیب شرکت های ما در عرصه بین المللی ورود پیدا می کنند.  

این کارشناس قراردادی بیان کرد: از مهم‌ترین جنبه هایی که قراردادهای خارجی برای ما دارد استفاده از توانمندی داخلی، نیروی انسانی و کالاهای ایرانی است بنابراین وقتی در بطن قرارداد از نیرو و کالای ایرانی استفاده شود، موجب اشتغالزایی می شود و به علاوه این پروژه ها زمانی که راه اندازی می شوند نیازمند به بهره برداری متفاوت دارند که اشتغال پایدار ایجاد کرده و باعث می شود رونق اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا وقتی شرکت های ایرانی با شرکت های خارجی ارتباط پیدا می کند،  واحد صنعتی رشد می کند، تجربه پیدا می کنند، استانداردهای آنها را می شناسند و از همین طریق با بازار دنیا هم مرتبط می شود و صادرت کالا و خدمات هم از ایران انجام می شود و همه اینها باعث می شود رشد اقتصادی رخ دهد.

بهاری زاده  در ادامه تاکید کرد: طی زمانی که دولت یازدهم مستقر بوده است ثباتی در ساختار شرکت ملی نفت به وجود آمده است که کمک می کند این امور توسعه ای سریع‌تر انجام شود، بنا بر این  اگر بتوانیم به عنوان پایلوت یک نمونه از این قراردادها را تا پایان این دولت  انجام دهیم یک پایه‌ای گذاشتیم که بقیه قراردادها هم منعقد شوند.

وی یادآور شد: نکته مهم اینکه اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی باید مطالبه ملی باشد و همه باید دست به دست هم دهیم و آنها را اجرا کنیم چرا که اجرای آنها همان تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است و مخالفت با آن مخالفت با سیاست های اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز