خبرگزاری کار ایران

/یادداشتی از نورمحمد صبری/

مسئولیت پیشگیری از وقوع جرم

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۹۳۸

در مناظره  "اقتصادی" انتخابات ریاست جمهوری؛ که از رسانه ی ملی پخش شد؛ (۲) نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری (یعنی، آقایان رئیسی و قالیباف)، به کرات گفتند: در موضوع "جلوگیری از قاچاق"؛ پیشگیری، وظیفه  "دولت" است...!

در حالی که، مطابق اصل (۱۵۶) قانون اساسی: پیشگیری از وقوع جرم، وظیفه ی "قوه ی قضاییه" است.

چرا که، در بند (۵) این اصل، صراحتا "اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم، و اصلاح مجرمین" از جمله وظایف ذاتی قوه ی قضاییه، مقرر و اعلام شده است. در این راستا، دولت، و نیز مجلس شورای اسلامی، (یعنی، قوای مجریه و مقننه)، در کنار قوه ی قضاییه، باید اقدامات لازم اجرایی و تقنینی را انجام دهند.  

جای تعجب است، فردی که، ۳۸ سال در قوه ی قضاییه، و آن هم در بالاترین سطوح، فعالیت کرده است، و حتی، بنا به ادعای خود، "حقوق" هم خوانده است؛ یا فردی که، مدتی "رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز" بوده، و به نوع خود، در تمام زمینه ها، "مدعی" است، در عین حال، از این امر مهم، و البته، بدیهی، اطلاع و آگاهی کافی نداشته باشند... ؛ واقعا، جای تعجب و تامل دارد...؟؟؟!!!

اصلا، اگر بخواهیم، واقع بینانه، نظر بدهیم، باید بگوییم که: پیشگیری از وقوع جرم؛ از وظایف ذاتی قوه  قضاییه است؛ لیکن، سایر قوا، و حتی، سایر نهادهای حکومتی؛ یعنی، کلیت نظام و حاکمیت، (و نه فقط دولت، به معنای خاص کلمه)، باید به این امر مهم، کمک کنند.

کما این که، در قانون عادی، با عنوان "قانون پیشگیری از وقوع جرم"، مصوب ۱۳۹۴/۶/۲۱ به این موضوع، تاکید شده است.

به طوری که، با بیان تشکیل "شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم"، در ماده ی (۲) این قانون؛ آن هم، با حضور مقاماتی از هر ۳ قوه، و نیز مقامات عالی نهادهای حکومتی؛ ریاست این شورا، به عالی ترین مقام قضایی کشور؛ یعنی، "رییس قوه ی قضاییه" واگذار شده است...

بنا بر این، عدم آگاهی کاندیداهای یاد شده، از "قوانین"؛ آن هم، قوانین مرتبط با وظایف حوزه ی کاری خود؛ (که البته، داعیه ی تصدی مقام ریاست جمهوری را هم دارند)؛ بیانگر عدم اشراف، و تسلط نداشتن اینان بر امور جاری کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز