خبرگزاری کار ایران

مطالعه منصوری و آب تیمور به مپنا سپرده شد/ ظرفیت افزایش تولید ٣ تا ٩ برابری نفت در میدان آب تیمور

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۷۶۸

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: براساس پروپوزال‌های ارائه شده تا به امروز، میدان آب تیمور ظرفیت افزایش تولید به ١٥٠ تا ٤٥٠ هزار بشکه در روز را دارد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا منوچهری ظهر امروز (سه شنبه، ١٩ اردیبهشت ماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه مطالعاتی میدان‌های منصوری و آب تیمور با شرکت مپنا با اشاره به این که مطالعات موفق انجام شده در میدان‌های نفتی نشان دهنده چشم انداز بسیار خوب توسعه است، گفت: این ٢ میدان نیز از میدان‌های بسیار خوبی هستند که مطالعه تکمیلی آنها در حال انجام است و تاکنون ظرفیت‌های بسیار بالای تولیدی در مطالعات انجام شده ازسوی پیمانکاران بین‌المللی پیشنهاد شده است.

وی با بیان این که مطالعات نشان می‌دهد ظرفیت افزایش تولید بسیار خوبی نیز در میدان‌های چنگوله و آذر وجود دارد، افزود: نتایج این مطالعات نشان دهنده این است که ایران می تواند به سرعت ظرفیت تولید نفت خود را ارتقا دهد و امیدواریم در ٢ برنامه، ظرفیت افزایش تولید حداقل روزانه سه میلیون بشکه ایجاد شود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که پیش از این نیز مطالعاتی روی میدان‌های منصوری و آب تیمور انجام شده است، ادامه داد: مطالعات جدیدی که با همکاری شرکای بین المللی در حال انجام است، ارقام بسیار شفافی در زمینه تولید این میدانها را نشان می دهد.

منوچهری، انتقال فناوری را در قراردادهای بالادستی بسیار حائز اهمیت عنوان و اظهار کرد: این انتقال فناوری در چند سطح در حال انجام است که یکی از آنها، انتقال فناوری به شرکت‌های بالادستی شریک داخلی است؛ که در این روش، شرکت های داخلی می توانند در دراز مدت از منافع این میدان‎ها استفاده کنند.

وی با اشاره به این که در قراردادهای جدید نفتی، مالکیت میدان کاملا متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: تعامل با دانشگاه‌ها و انتقال فناوری به آنها در این قراردادها پیش بینی شده است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در توضیح قالب دیگری از انتقال فناوری به شرکت‌های داخلی گفت: در این روش، شرکت داخلی محور اصلی است و این شرکت داخلی از مشاوران خارجی استفاده و فناوری مورد نظر را کسب می کند.

منوچهری با اشاره به این که تاکنون ١١ شرکت داخلی برای توسعه میدان‌های کشور احراز صلاحیت شده اند، افزود: خوشبختانه شرکت مپنا علاوه بر تجربه بسیار بالای فعالیت در صنعت نفت به ویژه پارس جنوبی، پشتوانه مالی بسیار خوبی هم برای حضور در قراردادهای بالادستی صنعت دارد.

وی با بیان این که تولید کنونی میدان آب تیمور ٥٠ هزار بشکه در روز است، اظهار کرد: براساس پروپوزال‌های ارائه شده تا به امروز، تولید ١٥٠ تا ٤٥٠ هزار بشکه ای از این میدان پیشنهاد شده است.

به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، میدان منصوری نیز هم اکنون تولید ٦٠ هزار بشکه در روز را دارد که پیشنهاد تولید ٣٠٠ هزار بشکه در پروپوزال های جدید ارائه شده است.

منوچهری با اشاره به این که در میدان‌های متعارف برای تولید با بازیافت طبیعی، حدود بشکه ای هفت دلار هزینه نیاز دارد، افزود: در بازیافت‌های دوم و سوم، هزینه‌های تولید به ١٠ تا ١٥ دلار می رسد که این نشانه ضرورت انجام سرمایه گذاری بیشتر و همچنین افزایش هزینه‌های بهره برداری و تولید است اما همه این‌ها نشان دهنده ایجاد اشتغال بیشتر در کشور است.

ظهر امروز (سه شنبه، ١٩ اردیبهشت ماه) در آخرین روز از برگزاری بیست و دومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تفاهمنامه مطالعاتی توسعه میدان‌های منصوری و آب تیمور میان غلامرضا منوچهوری، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و عباس علی آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا امضا شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز