خبرگزاری کار ایران

دولت تدبیر و امید در بخش صنعت ۱.۵ میلیون شغل ایجاد می‌کند؛

صدور بیش از ۱۹ هزار پروانه بهره برداری و ۶۳ هزار جواز تاسیس در دولت یازدهم / اشتغال بیش از ۳۰۰هزار نفر در کشور

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۷۹۲

بیش از ۱۹ هزار پروانه بهره برداری صنعتی در دولت یازدهم برای کارخانه ها و صنایع مختلف صادر شده که اشتغال حدود ۳۰۳ هزار جوان جویای کار را به همراه داشته است.

به گزارش ایلنا، بر اساس آمار  از شهریور ۹۲ تا پایان سال ۹۵ کشور شاهد صدور پروانه بهره برداری ۱۹ هزار و ۷۰ واحد صنعتی  بوده که با سرمایه گذاری ۷۱۳هزار و ۶۵۶ میلیارد ریالی منجر به اشتغالزایی ۳۰۲ هزار و ۲۴۷ نفری در کشور شده است.

بر اساس دسته بندی های انجام شده محصولات غذایی و آشامیدنی ها،لاستیک و پلاستیک،کانی های غیر فلزی،مواد شیمیایی و ماشین آلات و تجهیزات از نظر تعداد پروانه های بهره برداری صادر شده در جایگاه اول تا پنجم قرار دارند.از نظر میزان سرمایه گذاری ها نیز تولید محصولات و مواد شیمیایی،ساخت فلزات اساسی و تولید محصولات غذایی و آشامیدنی رتبه اول تا سوم را در طول دوره تصدی دولت تدبیر و امید به خود اختصاص داده است.

محصولات غذایی و آشامیدنی با ۲ هزار و 910 فقره پروانه بهره برداری و سرمایه گذاری ۸۸ هزار و ۴۰۹ میلیارد ریال در دولت یازدهم توانسته است مقام اول صدورمجوز را از آن خود کرده و زمینه اشتغال ۴۵ هزار و ۶۳۷ نفر را در سراسر کشور فراهم کند.

در بخش سرمایه گذاری نیز تولید محصولات و مواد شیمیایی با  هزار و یک هزارو 993  فقره پروانه بهره برداری صادر شده بیشترین سرمایه گذاری به ارزش ۱۲۳هزار و ۵۲ میلیارد ریال را در دولت یازدهم در پی داشته و برای ۲۸هزار و ۳۴۳ نفر شغل پایدار ایجاد کرده است.

این گزارش حاکی است از ابتدای شهریور ۹۲تا پایان سال گذشته در تمام استان ها کشور بر اساس سرمایه گذاری های انجام شده پروانه بهره برداری برای صنایع مختلف صادر شده که بیشترین تعداد پروانه بهره برداری به ترتیب به استانهای آذربایجان شرقی با ۱۷۳۱ ، تهران با ۱۷۰۹، اصفهان با ۱۵۷۷، خراسان رضوی با ۱۲۱۳ و البرز با یک هزار پروانه بهره برداری تعلق دارد.

کمترین پروانه بهره برداری صادر شده مربوط به استان خرسان شمالی با ۱۱۰ پروانه است که با این وجود در این استان هم ۱۳۵۹ شغل با ۱۴۲۹ میلیاردریال سرمایه گذاری ایجاد شده است.

از نظر میزان سرمایه گذاری نیز استان تهران با ۶۱هزارو ۴۲۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری در دولت یازدهم بیشترین میزان سرمایه گذاری را از آن خود کرده و استان های خوزستان، اصفهان، البرز و آذربایجان شرقی در رتبه های بعدی قرار دارند.

این گزارش می افزاید: در دولت یازدهم بیش از ۶۳ هزار جواز تاسیس نیز صدر شده که می تواند با سرمایه گذاری ۴۶۷ هزا میلیارد تومان برای یک میلیون و ۵۰۵ هزار نفرشغل ایجاد کند.

در ۴۲ ماه فعالیت دولت تدبیر و امید و با تلاشهای انجام شده در وزارت صنعت،معدن و تجارت ۶۳ هزار و ۴۸۵ جواز تاسیس صنعتی صادر شده که در این بخش هم محصولات غذایی و آشامیدنی از استقبال بیشتری برخوردار بوده و با ۹۳۹۱ فقره در مقام اول قرار دارد.

در زمینه اشتغالزایی جوازهای تاسیس صادر شده، صنایع غذایی با بیش از ۲۶۳ هزار نفر بیشترین میزان اشتغالزایی را به همراه دارد که در صورت تحقق ۵۲۵هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده در این جوازها قابل دستیابی است.

از نظر پراکندگی استانی نیز در دولت یازدهم بیشترین جواز تاسیس مربوط به استان آذربایجان شرقی با ۶۵۰۰ فقره جواز بوده و استان های فارس، یزد،خراسان رضوی و اصفهان در رتبه های بعدی از نظر تعداد جواز های تاسیس قرار دارند.

در این بخش استان آذربایجان شرقی با ۲۹۰هزار میلیارد ریال، استان خراسان رضوی با۲۸۴ هزار میلیارد ریال، استان هرمزگان با ۲۶۳ هزار میلیارد ریال، استان گیلان با ۲۴۴ هزار میلیاردریال و استان مرکزی با ۲۳۶ هزار میلیارد ریال ۵ استان برتر از نظر میزان سرمایه گذاری جواز های تاسیس در دولت یازدهم هستند.  

دولت تدبیر و امید در دوره فعالیت خود با وجود همه انتقاداتی که از عملکردش در زمینه اشتغالزایی شده و می شود بسیار بیشتراز دولت های گذشته در زمینه ایجاد اشتغال پایدار فعال بوده ودر همین راستا در سال های آینده نیز با برنامه ریزی های مدون در جهت ایجاد شغل پایدار برای جوانان جویای کارخواهد کوشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز