خبرگزاری کار ایران

زنگنه در بیست و دومین نمایشگاه نفت:

آنچه در سال ۹۲ در وزارت دیدم شگفت‌زده‌ام کرد/ با شرکت در انتخابات تصمیم می‌گیریم که ایران با چه سیاستی اداره شود/ صنعت نفت آماده جهش است

کد خبر : ۴۸۶۱۷۵

وزیر نفت گفت: آینده مکشور در گرو تصمیم‌ مان در روز 29 اردیبهشت امسال است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: وقتی بنده در سال 92 وارد وزارت نفت شدم با این صنعت نا آشنا نبودم و همچنین کسی نبودم سابقه کاری نداشته باشد اما آنچه را که در نفت دیدم شگفت‌زده شدم و برایم قابل تصور نبود چرا که جریان نابسامانی وجود داشت که ما مدت‌ها زمان صرف کردیم تا بتوانیم این آشفتگی را ترمیم کنیم.

وی تصریح کرد: در سال 89 تا 91 گشایش‌های زیادی برای صنعت نفت رخ داده بود که هیچ زمان تا به این حد اوضاع خوب نبوده است اما به نحو ناکارآمدی بودجه‌ها هزینه شد به طوریکه زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم پولی وجود نداشت، یک سال از تحریم گذشته بود و قیمت نفت سقوط کرده بود ولی در هر صورت ما توانستیم با همت متخصصین و پیمانکاران و با خرج قطره‌چکانی پول به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم.

زنگنه ادامه داد: طی 3.5 سال گذشته ما توانستیم 11 فاز پارس جنوبی را به بهره‌برداری برسانیم و در این مدت ظرفیت تولید از پارس جنوبی 2 برابر شد یعنی از 285 میلیون متر مکعب به 575 میلیون مترمکعب رسید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این ظرفیت تولید گاز (575 میلیون مترمکعب) سهم سوخت مایع در نیروگاه‌ها که در سال 92 ، 43 درصد بود در سال 95 به 10 درصد رسید و در مقابل گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از 36 میلیارد مترمکعب در سال 92 به 62 میلیارد مترمکعب در سال 95 رسید.

وزیر نفت همچنین گفت: ما در سال 95 از وارد کننده نفت و گاز به صادر کننده تبدیل شدیم و نیز توانستیم 50 میلیون لیتر نفت کوره صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در گازرسانی نیز اقدامات بزرگی انجام دادیم از جمله اینکه گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها با 750 میلیارد تومان هزینه انجام شد و 14 هزار روستای دارای گاز سال 92 به 23 هزار روستا در سال 95 رسید که تمامی اینها بدون اتکا به بودجه عمومی و فقط از طریق بند ق بودجه سال 92 و ماده 12 قانون رفع موانع تولید تامین شد.

وی با اشاره به توسعه میادین مشترک نفتی نیز گفت: میزان تولید نفت در غرب کارون از 70 هزار بشکه به 280 هزار بشکه در اسفند 95 رسید (میزان تولید نفت از غرب کارون 4 برابر شد).

زنگنه ادامه داد: همچنین توانستیم در فروردین 96 ، 25 هزار بشکه از لایه نفتی پارس جنوبی تولید داشته باشیم و در اسفند 95 از میدان آذر نیز به 25 هزار بشکه تولید در روز رسیدیم.

وی با اشاره به تاثیر برجام در بازگشت ایران به بازار جهانی نفت خاطرنشان کرد: طی مدت پس از اجرایی شدن برجام یک میلیون بشکه به تولید و صادرات نفت‌مان اضافه شد و توانستیم سهم از دست رفته خود را بازپس بگیریم.

وی با اشاره به افزایش تولید محصولات پتروشیمی نیز گفت: طی این مدت 5 میلیون تن به ظرفیت تولید اضافه شده و ظرف روزهای آتی نیز تا پایان دولت با بهره‌برداری از اوره و آمونیاک پردیس و متانول کاوه 9 میلیون تن دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و در تابستان نیز بهره‌برداری از متانول مرجان با ظرفیت 1.6 میلیون تن را خواهیم داشت که به این ترتیب نزدیک 10.5 میلیون تن به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد.

زنگنه با اشاره به آغاز تولید بنزین به صورت مستمر با بهره‌برداری از فاز یک ستاره خلیج فارس گفت: از کارهای مهمی که در این سال ها به آن پرداخته شده تاکید بر ساخت 10 قلم کالای مورد نیاز صنعت نفت بوده که پیشرفت‌های خوبی داشته و قراردادهای متعددی نیز با سازندگان داخلی و خارجی منعقد شده و امیدواریم که طی روزهای آتی بتوانیم بزرگترین قرارداد در این خصوص را برای تولید لوله‌های مقاوم به خوردگی منعقد کنیم و به این ترتیب از واردات بی نیاز شده و نقش صادر کننده را داشته باشیم.

مقام عالی وزارت نفت تاکید کرد: امروز با قاطعیت می‌گویم که صنعت نفت برای جهش آماده است و سازندگان و پیمانکاران ایرانی در جایگاهی والا ایستاد‌ه‌اند چرا که ظرفیت امروز با گذشته قابل قیاس نیست و می‌توانند در توسعه صنعت و حضور در بین الملل و منطقه نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه کسب و کار در صنعت نفت در زمینه ساخت و ساز و پیمانکاری و ساخت تجهیزات نیاز به تعریف و اجرایی شدن پروژه‌های مهم داریم، تصریح کرد: برای اجرایی شدن این مهم در صنعت نفت به تکنولوژی و سرمایه نیاز داریم.

وی در ادامه گفت: ما در بخش بالا دست افزایش برداشت از میادین و همچنین افزایش ضریب بازیافت با تاکید بر میادین مشترک و همچنین نوسازی تاسیسات را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه در بخش پایین‌دست نیز جهش دوم صنعت پتروشیمی را در دستور کار قرار داده‌ایم خاطرنشان کرد: در بخش پالایش هم به ظرفیت 30 میلیون بشکه خواهیم رسید و همچنین بهینه سازی مصرف انرژی را در دستور کار قرار دادیم که تماما در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گنجانده شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه قراردادهای جدید نفتی عامل موج قوی برای فعال کردن پیمانکاران است، تصریح کرد: برخی می‌گویند که قراردادهای جدید نفتی تماماً با اتکا به خارج از کشور است در حالی که اینگونه نیست و بیشترین تاکید ما بر استفاده از توان ایرانی‌ها است، تاکید ما این است که در اجرای قراردادهای جدید نفتی ضمن افزایش تولید، تقویت و توسعه کار پیمانکاران داخلی نیز رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه طی این قراردادها 50 میلیارد دلار کار به ایرانی‌ها واگذار می‌شود تصریح کرد: ما تلاش می کنیم که از ظرفیت ایرانی‌ها استفاده شود و همکاری‌ها افزایش یابد چرا که معتقدیم تا زمانی که نفت حرکت نکند اقتصاد به حرکت در نخواهد آمد.

زنگنه با اشاره به اینکه بخش نفت تامین خوراک پتروشیمی‌ها را به عهده دارد اظهارد اشت: 40 میلیون دلار در برنامه ششم برای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی دیده شده است.

وی در ادامه با ابراز قدردانی از ریاست مجلس و اعضای کمیسیون انرژی و صنایع در به ثمر رساندن  برجام و قراردادهای جدید نفتی تصریح کرد: مجلس همواره از صنعت نفت و قراردادهای جدید نفتی پشتیبانی کرده است.

وزیر نفت در ادامه از مردم خواست که به اقتضای وظیفه ملی در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری شرکت داشته باشند.

وی خطاب به مردم گفت: آینده فرزندان ما در گروه انتخابات است و شما تصمیم می گیرید که ایران با چه سیاستی اداره شود و در چه مسیری قرار گیرد.

وی یادآور شد: آینده کشور در گرو تصمیم‌ مان در روز 29 اردیبهشت امسال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز