خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد؛

مثبت شدن تراز تجاری کشور در دولت تدبیر و امید

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۳۱۹

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تحارت در امور تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به افزایش شرکای تجاری کشور در سال گذشته، تراز تجاری کشور را در دولت تدبیر و امید دارای روندی مثبت و افزایشی اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، مجتبی خسروتاج در نشست خبری با اصحاب رسانه، در بخش تجارت خارجی، با اشاره به رقم منفی ۲۸ میلیارد دلاری تراز بازرگانی خارجی کشور بدون احتساب صادرات نفت در سال ۸۴ گفت:  این تراز در سال های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب به تراز مثبت ۹۰۰ میلیون دلار و ۲۵۰ میلیون دلار رسید.

وی روند واردات را از سال ۸۹ روند کاهشی توصیف کرد و افزود:در این مدت با یک شیب ملایمی صادرات غیر نفتی رشد داشت و  تراز تجاری کشور که تا سال ۹۴ منفی بود در سال های ۸۴ و  ۹۵ مثبت شد.

افزایش تراز تجاری کشور

خسروتاج با اشاره به این موضوع که در بخش تراز وزنی تجارت خارجی  در سال ۸۴ با ده میلیون و پانصد هزار تن ترازی منفی داریم ، اظهار کرد: در سال های ۹۲ و ۹۵ تراز وزنی تجارت خارجی کشور به ترتیب تراز مثبت ۴۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و ۷۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن را به خود می گیرد.هم چنین بالاترین رقم ارزش واردات مربوط به سال ۸۹ با ۶۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است و بالاترین رقم وزنی واردات مربوط به سال ۸۸ با ۵۲ میلیون تن واردات بوده است، اما از کل رقم ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری واردات سال ۹۵ تنها حدپد ۱۴ درصد کالاهای مصرفی و مابقی مواد اولیه، واسطه ای و کالاهای سرمایه ای بود.

وی با ارایه آمار تراز بخشی صادرات و واردات گفت:این تراز در بخش مواد پتروشیمی پلیمری با سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و در بخش محصولات شیمیایی آلی با دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مثبت است. همچنین در بخش میوه های خوراکی، سنگ آهن، و محصولات معدنی غیرفلزی گوگردی به ترتیب با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد دلار و ۷۰۰ میلیون دلار تراز تجاری کشور مثبت است.

خسروتاج تراز تجاری در بخش چدن، آهن و فولاد را با تراز ۵۱۸ میلیون دلار و تراز مس و مصنوعات را با تراز ۴۷۷ میلیون دلار مثبت اعلام کرد و گفت: در بخش کودها نیز تراز مثبت ۶۲۳ میلیون دلاری داریی که برنامه سازمان در سال جدید تمرکز بر روی بخش هایی مانند ماشین آلات صنعتی، دارو و صنایع اپتیک که دارای تراز منفی هستند، خواهد بود.

افزایش حضور در نمایشگاه ها

وی با اشاره به حضور چهار هزار و ۸۵۵ شرکت  در ۱۶۷ نمایشگاه تخصصی بین المللی و اختصاصی خارج از کشور در چهار سال گذشته افزود: در سال ۹۵ نسبت به سل قبل ۶۵ درصد از لحاظ تعداد نمایشگاه ها و ۳۸ درصد از لحاظ تعداد شرکت ها رشد داشتیم‌.

افزایش شرکای تجاری کشور

خسروتاج از صادرات ۸۰ درصد محصولات داخلی در سال ۹۵ به ۱۵ کشور جهان خبر داد و اظهار کرد: در سال ۸۴ حدود ۸۰ درصد صادرات کشور به ۱۹ کشور و در سال ۹۲ فقط توانستیم به هشت کشور دنیا صادرات داشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز