خبرگزاری کار ایران

آقای رئیسی منظورتان از تولید اشتغال در فضای مجازی چیست؟

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۰۶۰

ابراهیم رئیسی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چندی پیش در گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت‌هایی در زمینه فناوری اطلاعات داشت که جالب به توجه است.

به گزارش خبرنگار فناوری ایلنا، ابراهیم رئیسی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما در میان انبوهی از صحبت‌ها ، برنامه‌ها و انتقادات خود نسبت به دولت کنونی، اشاره‌ای نیز به وضعیت فضای مجازی و ایجاد اشتغال در این حوزه داشت که کارشناسان حوزه فناوری و تجارت الکترونیک و مهندسان حوزه آی تی نسبت به برخی از گفته‌های او واکنش نشان داند و می‌گویند که آقای رئیسی به هیج عنوان با این حوزه آشنا نیست و نباید به آن وارد شود.

حجت‌الاسلام رئیسی در رابطه با اشتغالزایی در حوزه فناوری اطلاعات گفت:  آیا با فضای مجازی نمی‌شود شغل ایجاد کرد؟ در هند و پاکستان در فضای مجازی چه در نرم افزار و چه در سخت افزار اقدامات بسیار زیادی انجام شده و توانسته‌اند تا بسیاری از مشکلات بیکاری را با فضای مجازی حل کنند. اینکه ما اینترنت را به یک شهرستان ببریم بد نیست اما بهتر این است که ما با استفاده از فضای مجازی اقدام به تولید نرم افزار کنیم. ما می‌توانیم در نرم افزار دانش بنیان با این فکرهای جدید حرف اول را بزنیم.

پس از صحبت‌های ابراهیم رئیسی موجی از نقدها از سوی کارشناسان حوزه تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گفته‌های او شکل گرفت که نشان می‌دهد وی با حوزه فناوری اطلاعات و اشتغال‌زایی در این حوزه آشنا نیست و هر گونه خطای احتمالی از سوی او و دیگر افراد ناآشنا در این حوزه باعث بیکاری و ضربه‌هایی شدید به روند رشد سریع حوزه تجارت الکترونیک و اکو سیستم استارت آپی ایران خواهد شد که جبران آن به چندین سال زمان و افرادی متخصص نیاز دارد.

مهدی فوقی نویسنده و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفتگو با ایلنا گفت: با توجه به  گفته‌های آقای رئیسی به نظر می‌رسد که ایشان اصلا با این حوزه آشنایی ندارد و از بحث گستردگی و پیچیدگی بازار کار آن خبر ندارد. آقای رئیسی قبل از اینکه از رسانه ملی در این حوزه ادعا و صحبت کند باید بداند که تولید نرم افزار در دنیا به هیچ وجه اقتصادی نیست و ما نیز در ایران کپی رایت را رعایت نمی‌کنیم که مسئله باعث شده تهیه کنندگان نرم افزار هیچ حق و حقوقی نسبت به محصول خود در برابر انتشار غیر قانونی نداشته باشند.

این کارشناس فناوری افزود: ایران در بحث تولید سخت افزار به هیچ وجه تا به امروز فعالیت مهمی نداشته است و اگر منظور مونتاژ محصولات شرکت‌هایی چون سامسونگ و ... در کشورمان است قطعا اشتغالزایی و فعالیت اقتصادی مناسبی به همراه خواهد داشت اما این کار هیچ نوآوری برای صنعت سخت افزاری ایران در فناوری به دنبال ندارد و به نوعی در جا زدن محسوب می‌شود.

 فوقی اظهار داشت: این نکته را باید گفت که در حال حاضر استارت آپ‌ها و سیستم های محتوایی بسیار مهم هستند که با حمایت  روحانی توانستیم به آمار کشورهای پیشرو در این حوزه نزدیک شویم و در حال حاضر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی علاقمند به سرمایه گذاری هستند که باعث شده جوان های متخصص زیادی  سر کار بروند. همچنین این موضوع  که باید در بازار  حوزه فناوری اطلاعات در ایران نیروهای متخصص و کاربلد حضور داشته باشند، بسیار بدیهی است پس نمی‌توان به صورت فوری نیروهای این حوزه را آموزش داد یا دیگر نیروی جویای کار در سایر رشته‌ها را وارد این رشته کرد.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: در پایان باید گفت که ایران در مسئله تولید محتوای بومی در حوزه نرم افزار  28 برابر رشد داشته و در حوزه محتوای متنی و تصویری پیشرفت قابل توجهی کسب کرده است و در تراز کشورهای برتر دنیا قرار دارد که همه این‌ها با وجود ایجاد تجهیزات و بسترها در حوزه فناوری اطلاعات و حمایت از شرکت‌های استارت آپی و دانش بنیان در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

بهزاد رزمگیر کارشناس تجارت الکترونیک نیز  در نقد صحبت‌های ابراهیم رئیسی در گفتگو با ایلنا گفت: تولید نرم افزار در تمام جهان تا حدودی قدیمی شده است و می‌توان گفت که عملکرد اقتصادی خوبی را نیز به دنبال ندارد. امروز باید به دنبال تولید محتوا بود که می‌تواند باعث اشتغال به صورت گسترده بشود چرا که در چند سال اخیر این مسئله با حمایت دولت تدبیر و امید توانسته رشد بسیار خوبی داشته باشد.

وی افزود: تولید نرم افزار در ایران به دلیل قانون کپی رایت و ... اصلا بازدهی تجاری ندارد مگر در مسئله تولید برخی نرم افزارهای کاربردی و بازی‌های باکیفیت ایرانی که در این صورت نیز بخش اقتصادی آن برای بسیاری از افراد حوزه فناوری جذاب نیست و سرمایه گذاری‌های بزرگی در آن صورت نمی‌گیرد. ما باید اول چشم امیدمان به جوانان متخصص و نخبه‌ حوزه فناوری برای اشتغالزایی و بعد از به برجام باشد. چرا که برجام می‌تواند باعث ورود شرکت‌های بزرگ نرم افزاری و سخت افزاری برای سرمایه گذاری و حتی ایجاد خط مونتاژ برای منطقه خاورمیانه باشد.

محمود یزدان پناه کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در این خصوص در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: تولید نرم افزار و سخت افزار به صورت بومی فکر شکست خورده‌ای است. زمانی در ایران پتانسیل تولید نرم افزار بالایی داشتیم اما در حال حاضر بحث سخت افزار مثل مونتاژ تلفن‌های همراه یا سایر وسایل می‌تواند برای  اشتغالزایی در این حوزه کارساز باشد.  همچنین در ایران در حوزه فضای مجازی، تهیه محتوا و گسترش راهکار های اقتصاد مجازی مثل کسب و کارهای اینترنتی می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

باید امیدوار بود آقای رئیسی به عنوان یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری، برنامه‌ها و اطلاعات کاملتری را پس از مشاوره با افراد متخصص و مطالعه در بحث اشتغالزایی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی در اختیار مردم قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز