خبرگزاری کار ایران

گمرک ایران اعلام کرد:

ثبت تراز مثبت تجاری برای دومین سال/ صادرات غیرنفتی ۲۴۶ میلیون دلار بیش از واردات شد

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۲۸۶

گمرک جمهوری اسلامی ایران ارزش صادرات و واردات سال ۱۳۹۵ را به ترتیب «۴۳میلیارد و ۹۳۰ میلیون» و «۴۳میلیارد و۶۸۴ میلیون» دلار اعلام کرد که بر این پایه برای دومین سال پیاپی پس از ۳۷ سال، تراز تجاری کشور مثبت و رقم آن ۲۴۶ میلیون دلار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از گمرک، برای نخستین بار پس از ۳۷ سال تراز تجاری کشور که پس از کسر واردات از صادرات به دست می‌آید، در سال ۱۳۹۴ مثبت شد و رقم ۹۲۴ میلیون دلار را ثبت کرد.

 گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ تراز تجاری مثبت ۲۴۶ میلیون دلاری ثبت شد؛ به عبارت دیگر، ارزش صادرات غیرنفتی ایران ۲۴۶ میلیون دلار بیشتر از کل واردات بود.

گزارش گمرک نشان می دهد، صادرات غیرنفتی ایران در دوازده ماهه سال ۱۳۹۵ به ۴۳میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار رسید که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۴، ۳.۵۴ درصد رشد نشان داد.

همچنین واردات ایران در سال ۱۳۹۵ به ۴۳میلیارد و۶۸۴ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال۱۳۹۴ از ۵.۱۶ درصد رشد برخوردار شد.

پارسال وزن کالاهای وارداتی به ۳۳میلیون و ۳۹۹هزارتن رسید؛ در حالی که در این مدت ۱۲۹میلیون و ۶۴۸هزار تن انواع کالا صادر شد.

 

 اقلام عمده صادراتی

مهمترین اقلام صادراتی کشور در سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش هفت میلیارد و ۳۲۰میلیون دلار، روغن های سبک و فراورده ها بجز بنزین به ارزش ۲میلیارد و ۴۷۹میلیون دلار و گازهای طبیعی مایع شده به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار بود.

در رده های بعدی پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۲۲میلیون دلار و گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار قرار گرفت.

 

اقلام عمده وارداتی

مهمترین اقلام وارداتی در سال ۱۳۹۵ شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار و لوبیای سویا به ارزش ۹۰۹ میلیون دلار بود.

واردات وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی.سی به ارزش ۸۹۳ میلیون دلار، قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری به ارزش ۷۸۲ میلیون دلار و برنج به ارزش ۶۹۰ میلیون دلار رده های بعدی را از آن خود کرد.

 

عمده ترین خریداران کالاهای ایرانی

چین در صدر خریداران کالاهای ایرانی در سال ۱۳۹۵ با واردات هشت میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار قرار گرفت.

پس از آن امارات با هفت میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار، عراق با ۶ میلیارد و ۱۱۱میلیون دلار و ترکیه با سه میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار بیشترین خرید را از ایران داشتند.

کره جنوبی با ۲ میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار پنجمین خریدار کالاهای ایرانی بود.

 

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

در صدر فهرست صادرکنندگان به ایران در سال ۱۳۹۵ باز هم نام چین با صدور ۱۰ میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار کالا به چشم می خورد.

دیگر کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب امارات با ۶ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار، کره جنوبی با سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار و ترکیه با ۲میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار قرار گرفتند. آلمان نیز با ۲ میلیارد و۵۳۷ میلیون دلار‌ صادرات کالا به جایگاه پنجم بسنده کرد.

تراز مثبت تجاری در حالی است که در سال ۱۳۹۲ میزان واردات ایران به ۴۹ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار رسید و ۴۱ میلیارد و ۸۴۸ میلیون دلار انواع کالا صادر شد. مقایسه واردات و صادرات کشور در سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد تراز تجاری ایران منفی هفت میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار بود.

در سال ۱۳۹۳ میزان واردات ایران به‌۵۳میلیارد و ۵۶۹ میلیون دلار رسید و ۵۰ میلیارد و ۵۶۱ میلیون دلار انواع کالا به سایر کشورها صادر شد. در این دوره گرچه ارقام واردات و صادرات غیرنفتی کشور بسیار نزدیک بود اما در نهایت کارنامه تجارت خارجی ایران با سه میلیارد و هشت میلیون دلار کسری تراز تجاری بسته شد.

در سال ۱۳۹۴ دولت یازدهم موفق شد پس از گذشت ۳۷ سال (۳۵ سال پس از انقلاب اسلامی ایران و ۲ سال پیش از آن) کارنامه تجارت خارجی کشور را با تراز بازرگانی مثبت به پایان برساند. در این دوره ۴۱ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار انواع کالا به کشور وارد شد و ۴۲ میلیارد و ۴۱۴ میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی از ایران صادر شد. در مجموع در دولت یازدهم بیش از ۱۴ میلیارد دلار بهبود پیدا کرد.

بر اساس آخرین آمار ارایه شده در ۱۱ ماهه پارسال نیز صادرات غیرنفتی ایران به ۳۸ میلیارد و۴۹۲ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۴، ۰.۲۱ درصد افزایش یافت. میزان واردات ایران در این مدت به ۳۸ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار رسید که در مقایسه بامدت مشابه سال پیش از آن ۳ و ۴۷ صدم درصد رشد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز