خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی:

یک میلیارد لیتر بنزین ذخیره داریم / وضعیت قرمز پخش فرآورده در سه ماه از سال / صادرات 400 هزار بشکه سوخت مایع در سال 95

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۳۹۷

ریاحی با اشاره به واردات 12 میلیون لیتر بنزین در سال جاری ، میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور را یک میلیارد لیتر اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا منصور ریاحی مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در نشست خبری صبح امروز خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال 95 شاهد رشد 5 درصدی تولید ناخالص ملی بودیم و رشد 50درصدی تولید نفت و صادرات 400 هزار بشکه ای نفت گاز و نفت کوره را داشتیم که در طول تاریخ 107 ساله نفت بی سابقه بوده است، گفت: برنامه داریم که ظرفیت صادرات فراورده را به 550تا 600 هزار بشکه در روز برسانیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در سال 96 گام های استواری را به منظور اعتلای کشور برداریم و نقش بیشتری در صادرات ایفا کنیم، افزود: ما در سال 95، 60 روز کمتر هوای آلوده نسبت به سال 92 داشته ایم و به دلیل توزیع بنزین یورو کمترین تعطیلی در مدارس را در سطح کلان شهرها داشتیم که با ورود ستاره خلیج فارس توزیع بنزین یورو 4 به شهرهای دیگر نیز تسری می یابد.

ریاحی تصریح کرد: در سال جاری میانگین بنزین مصرفی کشور 74 میلیون و 200 هزار لیتر بوده که نسبت به سال گذشته 5.1 درصد رشد داشته ، 45میلیون لیتر روزانه نفت گاز در بخش حمل و نقل مصرف می شود و 36 میلیون لیتر هم نفت گاز غیر حمل و نقل مصرف می کنیم که نسبت به سال گذشته 2.6 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ما روزانه 8 میلیون لیتر نفت سفید توزیع می کنیم که نسبت به سال گذشته 7.5 درصد کاهش داشته است، توزیع روزانه 11 میلیون لیتر گاز مایع با رشد 1.7 درصدی نسبت به سال گذشته را داشتیم  و همچنین 14 میلیون لیتر نفت کوره توزیع می شود که نسبت به سال گذشته 46.2 درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی همچنین اظهار داشت: 21 میلیون متر مکعب در کشور سی ان جی در 2382 جایگاه عرضه می شود که 5 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی با اشاره به واردات 12 میلیون لیتر بنزین در سال جاری ، میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور را یک میلیارد لیتر اعلام کرد.

ریاحی با اشاره به اینکه در 8 ماهه اول  سال 2.3 میلیون لیتر روزانه  فروش مرزی نفت گاز داشتیم، گفت: میانگین فروش مرزی مرزی حدود 2.8میلون لیتر بوده است ضمن اینکه  علاوه بر 400 هزار بشکه، 298 هزار تن هم در بخش نفت گاز، نفت سفید، ال پی جی و گوگرد صادرات داشتیم.

وی بازار هدف صادراتی کشور را افغانستان، ارمنستان، نخجوان، پاکستان، کردستان عراق، چین، سریلانکا و هند اعلام کرد و افزود: از میزان 400 هزار بشکه فروش نفت گاز و نفت کوره 64 میلیون لیتر از طریق دریا و 298 هزار تن از مسیر جاده صادر می شود.

وی با بیان اینکه تمرکز ما روی تامین سوخت نیروگاه های کشور است، اظهار داشت: سال 95 زمستان سخت و پر چالشی داشتیم ضمن اینکه گاز ارسالی از سوی ترکمنستان نیز قطع شد لذا محدودیت هایی را که در فصل زمستان در تامین گاز حادث شد  شرکت ملی پخش باید جبران می کرد.

مصرف سوخت مایع نیروگاه ها به 5 درصد کاهش می یاید

ریاحی با اشاره به اینکه در زمستان امسال مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی به 520 میلیون متر مکعب در روز رسید، افزود: در حال حاضر 85 درصد سوخت نیروگاه ها از گاز طبیعی است و ما تلاش می کنیم که نقش سوخت مایع نیروگاه ها را به 5 درصد برسانیم که امیدواریم در سال 96 محقق شود.

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه آذر، دی و بهمن با توجه به میزان پایین ذخایر شرایط سختی را گذراندیم، اظهار داشت:  ما طوری برنام ریزی کردیم تا یک ساعت کشور دچار مشکل و قطعی برق نشویم خوشبختانه با هماهنگی در مجموعه وزارت نفت توانستیم از بحران احتمالی عبور کنیم.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه بیشترین مشکل ما در سه ماهه آذر، دی و بهمن بوده اظهار داشت: از ابتدای آذر تا پایان بهمن ماه حدود 2 میلیارد و 735 میلیارد لیتر سوخت به نیروگاه ها تحویل دادیم در صورتی که نفت گاز تحویلی در 8 ماهه ابتدای سال 2 میلیارد و 66 میلیون لیتر بوده است و بیشترین مصرف نفت گاز نیروگاه ها در تاریخ 4 آذر بود که به میزان 75.5 میلیون لیتر بود و بیشترین نفت گاز توزیعی نیز 16 بهمن به 67.4 میلیون لیتر بوده است.   

اعلام 3 ماه ماه وضعیت قرمز

وی با اشاره به اینکه با تدابیر وزارت نفت از شرایط بحرانی عبور کردیم، افزود: در سه ماه آذر، دی و بهمن در شرکت ملی پخش وضعیت قرمز اعلام کردیم و تمامی انبار ها بصورت 24 ساعته وارد فاز بهره برداری شدند تا مشکلی پیش نیاید.تمام نیروگاه ها رصد  و آخرین وضعیت ذخایرشان بررسی شد، همچنین برای تامین پایدار فرآورده صادرات و فروش مرزی را طی مدت سه ماهه تعطیل کردیم ضمن اینکه از ظرفیت ستاره خلیج فارس استفاده کردیم تا توانستیم 3 ماه سخت را سپری کنیم.

ریاحی یادآور شد: با توجه به تغییرات و افزایش ظرفیت انتقال فرآورده در انبارهای شهید رجایی بندرعباس و ماهشهر ظرفیت جدیدی برای تخلیه در جنوب کشور فر اهم می شود تا بتوانیم به ظرفیت صادراتی 550 تا 600 هزار بشکه در روز دست پیدا کنیم.

وی در ادامه به بحث برندینگ اشاره و اظهار داشت: شرکت های زنجیره های می تواند جزء قدرت نرم هر کشور تلقی شوند و  ورود شرکت های زنجیره ای در کشور یکی از کارهای بزرگی بود که در کشور بوجود آمد، لذا در این راستا دولت می تواند در قالب سیاست های اصل 44 از ظرفیت بخش خصوصی بهره بیشتری ببرد و وضعیت انحصاری توزیع فرآورده را به بخش خصوصی انتقال دهد. 

این مقام مسئول  با اشاره به اینکه برندسازی موفقیت استراتژیک کشور است و نیاز به بسترسازی فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی دارد، گفت: تاکنون صلاحیت 43 شرکت را تایید کردیم که تاکنون 5 شرکت وارد عرصه شده و از این تعداد 3 شرکت پالایشگاه های تهران، تبریز و اصفهان از جمله شرکت های پالایشی هستند و به این ترتیب نظام کارمزدی به حق العمل کاری تبدیل می شود و تا سال آینده نیز تمام شرکت های تایید صلاحیت شده وارد عرصه می شوند.

وی ادامه داد: یکی از کارهای دیگر ما توزیع سوخت زنجیره ای هواپیمایی است که دستورالعمل اجرایی آن تدوین و نهایی شده و معیارهای ارزیابی تعیین شده و کشوربه 7 خوشه تقسیم شده که یکی از خوشه ها درسال آینده بعد از تایید شرکتهای صاحب صلاحیت وارد مناقصه می شوند و بعد  به 6 خوشه دیگر تعمیم داده می شود.

9 میلیون تن صرفه جویی با اجرای طرح پیمایش

ریاحی در ادامه درباره طرح تحویل سوخت بر اساس پیمایش نیز اظهار داشت: این طرح یکی از طرح های ملی و استراتژیک است و بر اساس آن نسبت به شروع سال 93، 9میلیون تن صرفه جویی در بخش حمل  ونقل داشتیم و از شروع طرح 3 میلیارد و 700 میلیون لیتر نفت گاز معادل 4 هزار میلیارد تومان طی 515 روز (17 ماه) عاید کشور شد.  

وی با اشاره به اینکه با نصب GPS فقط سوخت بر اساس عملکرد تحویل داده می شود، بیان کرد: جهت ساماندهی خودروهای درون شهری متقاضیان باید به سایت WWW.UTMCS.IR  مراجعه و ثبت نام کنند و سهمیه کسانی هم که ثبت نام نکنند کاهش می یابد.

1300میلیارد تومان طلب از ایرلاینها

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی درباره دریافت مطالبات از ایرلاین ها نیز گفت: با تمهیدات اندیشیده شده به هیچ وجه فروش نسیه نداریم و همه فروشها نقدی است و فقط بدهی سنونات قبل باقی می ماند که با طلب دولت تهاتر می شود.

وی میزان طلب از سه ایرلاین ماهان، آسمان و ایران ایر نزدیک 1300 میلیارد تومان بدهی عنوان کرد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز