خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

دستیابی بخش خصوصی به بیش از ۱۳ درصد حمل بار

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۱۴۷

مدیرعامل شرکت راه اهن جمهوری اسلامی با اشاره به سهم 30 درصدی از حمل بار در برنامه ششم توسعه گفت: در حال حاضر بخش خصوصی به ۱۳.۵ درصد از حمل بار کشور دست یافته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده در سومین جشنواره تعالی حمل‌ونقل ریلی خطاب به کارکنان شرکت راه‌آهن اظهار داشت: « طبق گزارش سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، میزان صرفه‌جویی در حمل‌ونقل ریلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای ۳۵ سی‌سی به ازای یک تن‌کیلومتر است.» 

وی افزود: سهم ما از حمل‌ونقل بعد از ۴ سال تلاش کارکنان راه‌آهن و بخش خصوصی به ۱۳.۵ درصد از حمل بار کشور دست یافته است. با این تفاسیر آیا بنگاهداری صحیحی از سوی ما در حال اجرا است؟ و اگر دست‌اندرکاران صنعت ریلی به این وضع راضی هستند باید بدانند که مشکلات متعددی پیش روی ما قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای توسعه حمل‌ونقل باید به حمل‌ونقل ریلی توجه کنیم و برای دست‌یابی به این مهم باید دست به دست هم دهیم و نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم، گفت: برای بنا کردن شرکتی در حد و اندازه‌های شرکت راه‌آهن نیاز به هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومانی است و آیا این حجم سرمایه بازده‌ای از خود  نشان می‌دهد؟ و آیا توانسته‌ایم به نقش و ماموریت خود به درستی عمل کنیم؟

 مدیرعامل شرکت ساخت ضمن انتقاد از قرار دادن مفهوم توسعه در برابر زیرساخت بیان داشت: چرا نباید به حوزه دارایی‌های غیرمشهود به اصلاح فرایند. مدیریت و تعالی سازمانی در بخش دولتی و خصوصی  توجه شود؟ البته شرکت راه‌آهن در همین شرایط موجود باید در جایگاهی فراتر از شرایط فعلی قرار گیرد.

محمدزاده با توجه به دستیابی به سهم ۱۳.۵ درصدی حمل‌ونقل ریلی طی چهار سال گذشته خاطرنشان کرد: این رشد در حمل‌ونقل ریلی بدون هیچگونه بهره‌برداری از زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی انجام شده است که این رشد در گروی تلاش برای بهتر شدن اتفاق افتاده است. 

وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه و تاکید رهبری بر توسعه حمل‌ونقل ریلی ذیل دو بند یادآور شد: بند ۲۴ شامل اولویت بخش ریلی در توسعه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و بند ۲۵ مبنی بر توسعه حمل‌ونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و اتصال شبکه به مبادی ورودی و خروجی کشور و شبکه‌های منطقه‌ای و جهانی به ویژه کریدور شمال-جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت به حمل‌ونقل ریلی تاکید کرده‌اند تا دستیابی به اقتصاد حمل‌ونقل و مفهوم اقتصادمقاومتی از طریق حمل‌ونقل ریلی انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس لایحه دولت و حمایت نمایندگان مجلس و پیگیری‌های پورسیدآقایی مدیرعامل سابق این شرکت، چند بند درخشان داشته‌ایم که عبارتند از سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی به مانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته تلقی شود و از مجموع تمام مشوق‌ها و معافیت‌ها بهره‌مند شود و دوم، برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه می‌شود که همین دو نکته تاثیر به سزایی در حوزه سرمایه‌گذاری ریلی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: راه‌آهن با سرمایه بخش خصوصی رشد نخواهد کرد و بنده و همکاران باید بدانیم که روز به روز چاه درآمدهای دولتی در حال کاهش است و ما از سرمایه‌های بخش خصوصی غافل‌ مانده‌ایم، بنابر این وظیفه ما تسهیل حضور سرمایه‌گذار و تلاش برای ایجاد مزیت‌های رقابتی است.    

محمدزاده با اشاره به هدفگذاری برنامه ششم توسعه برای دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل‌ونقل ریلی از حمل بار در کشور تاکید کرد: با روشی که تا کنون در پیش گرفته شده این هدف دست نیافتنی است بنابر این برای تغییر آن باید از خود شروع کنیم. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز