خبرگزاری کار ایران

با امضای قرارداد ۲ ساله اجاره دکل حفاری دریایی؛

سحر یک، اکتشاف نفت در آب های مرزی خلیج فارس را آغاز می کند

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: اکتشاف نفت در خلیج فارس به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران مطرح است و بر همین مبنا قرارداد ۲ ساله اجاره دکل حفاری دریایی میان این مدیریت و شرکت حفاری شمال امضا شد.

به گزارش ایلنا، سید صالح هندی؛ در مراسم امضای قرارداد اجاره دکل حفاری دریایی میان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت حفاری شمال امضا شد با اشاره به گسترش فعالیت­های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران در خلیج فارس گفت: انجام فعالیت های اکتشافی در حوزه آب های مرزی خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار است و بر همین مبنا قرارداد ۲ ساله اجاره دکل حفاری دریایی با شرکت حفاری شمال امضا شد.

حمیدرضا گلپایگانی؛ مدیرعامل شرکت حفاری شمال نیز با اعلام اینکه سقف زمانی تعیین شده برای استقرار دکل حفاری سحر ۱ در منطقه مورد نظر اکتشافی در آب های خلیج فارس حدود ۴ ماه است، گفت: در حال حاضر دکل حفاری سحر ۱ در منطقه پارس جنوبی مستقر است که پس از اتمام فعالیت خود در این حوزه و تایید فنی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، برای انجام فعالیت حفاری به منطقه مرزی مورد نظر اعزام می شود.

وی تاکید کرد: داشتن ایمنی مناسب و انجام مداوم امور اجرایی در محدوده زمانی تعیین شده از جمله وظایف و اولویت های شرکت حفاری شمال در این قرارداد خواهد بود.

گلپایگانی در تشریح فعالیت های شرکت حفاری شمال نیز گفت: این شرکت تا به امروز ۱۱۳ حلقه چاه در میادین دریایی خلیج فارس و بخش هم مرز ترکمنستان در دریای خزر و ۱۱۵ حلقه چاه نیز در میادین خشکی حفاری کرده است.

وی ادامه داد: تعداد دکل های حفاری خشکی این شرکت بالغ بر ۹ دکل و دکل های دریایی نیز حدود ۳ دکل است که در حال حاضر ۲ دکل در خلیج فارس و یک دکل در محدود ترکمنستان واقع شده است.

کاهش تصدی گری؛ راهبرد مدیریت اکتشاف در فعالیت های اکتشافی

هندی در خصوص سیاست گذاری های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز گفت: رویکرد جدید مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در کاهش فعالیت های تصدی گری و ارائه پروژه های اکتشافی به شرکت های پیمانکار است که این مهم در قرارداد منعقد شده با شرکت حفاری شمال نیز لحاظ شده است.

وی توضیح داد: یکپارچه سازی فعالیت ها در حوزه عملیات ژئوفیزیک و حفاری و برون سپاری فعالیت هایی از این دست به پیمانکاران ذیصلاح از جمله سیاست های جدید در مدیریت اکتشاف به شمار می آید.

هندی با تاکید بر اینکه راهبرد مدیریت اکتشاف در راستای یکپارچه سازی خدمات حفاری است گفت: در قرارداد حفاری اکتشافی در آب های خلیج فارس ۱۵ نوع خدمات حفاری معرفی شده و به پیمانکار ابلاغ شده است.

وی همچنین در خصوص میانگین حفاری اکتشافی در قرارداد منعقد شده با حفاری شمال نیز گفت: میانگین حفاری حدود یک هزار و ۳۵۰ متر خواهد بود که در نهایت به ۲ هزار متر خواهد رسید.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در قرارداد حفاری که امروز منعقد شد، سقف حفاری ۴ حلقه چاه لحاظ شده که این تعداد چاه اکتشافی در مدت ۲ سال و در آب های خلیج فارس حفر خواهد شد.

وی ادامه داد: در گام اول حفر یک حلقه چاه در یکی از مناطق مشترک نفتی در آب های خلیج فارس مدنظر است و به تدریج اولویت های اکتشافی در این ناحیه اعلام خواهد شد.

هندی همچنین از برنامه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران برای حفاری های اکتشافی در حوزه آب های دریای عمان خبر داد و گفت: در پایان برنامه پنجساله ششم حفاری یک حلقه چاه اکتشافی در این حوزه پیش بینی شده که فصل جدیدی در فعالیت های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران خواهد بود.

 

کد خبر : ۴۴۱۸۲۶