خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس خبر داد:

آب‌رسانی به 443 روستای استان فارس از محل صندوق توسعه ملی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس گفت: بر اساس عملکرد سنوات 92 تا 94 و بخش سال جاری 443 روستا با جمعیتی بالغ بر 313 هزار و 542 نفر از نعمت آب بهداشتی بهره‌مند شدند که اعتبارات صندوق توسعه ملی در این میان نقش عمده‌ای داشته و امیدواریم فاز دوم اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز به منظور آبرسانی سایر روستاها نیز تخصیص یابد.

به‌گزارش ایلنا، "علی بوستانی" در بازدید خبرنگاران از تاسیسات آبرسانی روستایی استان فارس در جمع خبرنگاران با بیان این که بیش از 40 روستا و 40 هزار مشترک تحت پوشش این شرکت قرار دارند، اظهار کرد: با توجه به تخصیص 100 درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی امیدواریم تا پایان سال جاری 352 روستا از آب شرب بهداشتی با جمعیتی بالغ بر 245 هزار نفر از آب شرب بهداشتی بهره‌مند شود، اما برای آبرسانی تمام روستاهای استان فارس براساس ارزیابی‌های صورت گرفته نیاز به 1000 میلیارد تومان سرمایه است که اگر فاز دوم اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص یابد می‌توان تمام روستاهای استان فارس را به طور 100 درصد از آب بهداشتی بهره‌مند کرد.

وی با بیان این‌که استان فارس با بیش از 4220 روستا و آبادی و جمعیتی یک میلیون و 475 هزار و 350 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از نعمت آب بهره‌مند هستند و بیش از 18 هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس با بیان این‌که از حیث منابع تأمین آب استان فارس جزو استان‌های مشکل‌دار کشور است، گفت: خشکسالی 15 ساله گذشته شرایط خاصی را برای استان فارس به ارمغان آورده به‌طوری که در برخی از نقاط استان عمق چاه‌ها به 400 متر رسیده است؛ به گونه‌ای که در برخی از پروژه‌ها چاهی با عمق 510 متر و حداکثر دوی پنج لیتر بر ثانیه وجود دارد که در هیچ کجای کشور چاهی با این عمق به چشم نمی‌خورد.

بوستانی یکی از چالش‌های عمده آبرسانی روستایی استان فارس را قیمت تمام شده آب شرب روستاها دانست و ادامه داد: براساس برآوردهای صورت گرفته قیمت تمام شده یک مترمکعب آب 1100 تومان و قیمت فروش کمتر از 300 تومان است. به عبارت دیگر حدود 70 درصد از قیمت تمام شده به صورت یارانه و کمک دولت تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اثرات خشکسالی هفت سال گذشته، گفت: معادل تولید 834 حلقه چاه از مدار بهره‌برداری خارج شده و افت کیفی منابع تأمین آب نیز در این سال‌ها صورت گرفته است.

به گفته وی در حال حاضر از طریق 84 دستگاه آب شیرین‌کن 650 روستا و در زمان پیک بحران 700 روستا از طریق آبرسانی سیار تأمین می‌شود که این مساله نشان از شدت یافتن بحران آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس با بیان این‌که شبکه آبرسانی روستایی استان فارس با عمر 35 درصد فرسوده است، اضافه کرد: هدف شرکت آبرسانی 1000 روستا در افق است که 352 روستا قرار است تا پایان سال مالی از آب شرب بهداشتی بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: از 500 میلیون دلار مرحله اول صندوق توسعه ملی 101 میلیارد تومان به آبرسانی استان فارس اختصاص یافت که تاکنون 100 درصد آن تخصیص یافته، اما 20 درصد از این تخصیص در دست شرکت آب و فاضلاب کشوری قرار دارد که با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها این 20 درصد را نیز برای آبرسانی روستایی استان فارس تخصیص می‌دهند.

در ادامه علی رمضانی، رییس اداره خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس با اشاره به نتایج کیفی حاصل از اجرای طرح تحول سامانه جامع و هوشمند خدمات مشترکین، اظهار کرد: بهبود طرح تکریم ارباب و رجوع و رضایت مشترکین تحقق سه بند از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی در حوزه مشترکین و درآمد، توجه بیش از پیش رویکرد بنگاه اقتصادی از طریق ایجاد درآمد پایدار، ساده‌سازی مدارک و روان‌سازی گردش کار در جهت بهینه‌سازی فرآیند ارائهٔ خدمات و تقویت مکانیزم کنترل داخلی مشترکین با رویکرد هوشمندسازی اطلاعات جزو مهم‌ترین اهداف هوشمندسازی به خدمات مشترکین و درآمد بوده است.

وی با بیان این‌که این مساله درآمدهای زیادی را برای شرکت برجای گذاشته است، گفت: جمع کل افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها در پی هوشمندسازی خدمات مشترکین 95 میلیارد ریال تخمین زده که 58 میلیارد ریال جمع افزایش درآمد و 37 میلیارد ریال جمع کاهش هزینه‌ها بوده است.

در ادامه هدایت ادب‌فر، مشاور مدیر عامل در مجمع خیران آبرسان استان فارس و مدیر تحقیقات بهره‌وری شرکت آب و فاضلاب استان فارس با اشاره به ضرورت تأسیس مجمع تشخیص آبرسانی روستای استان فارس گفت: در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های پی در پی عدم تکاپوی اعتبارات دولتی، وجود پتانسیل‌های لازم و مهیا بودن بستر استفاده از ظرفیت‌های مردمی جهت کمک به تأمین آب شرب روستاها، اقداماتی نظیر اخذ اعتبار از بانک توسعه اسلامی، استفاده از ظرفیت مردمی صورت گرفت.

وی ادامه داد: مجمع خیرین آبرسان روستایی استان فارس کلیه فعالیت‌های مجمع غیرسیاسی و غیرانتفاعی بوده و در موضوع نیکوکاری و خیریه با رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند که تاکنون 157 هزار و 380 میلیون ریال توسط مجمع خیرین آبرسان روستای فارس هزینه شده است.

 

کد خبر : ۴۴۱۰۴۰