خبرگزاری کار ایران

تاکید رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر افزایش صادرات فرآورده‎های نفتی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران در جزیره خارک، گفت: باید شرایطی ایجاد شود که از خام فروشی فاصله بگیریم و فرآورده‌های نفتی را بفروشیم.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: امروز هر چه در خارک دیدیم همه چیز در حال تکامل و توسعه بود.

وی افزود: من بازدیدهای زیادی از جزیره خارک داشته‌ام، اما امروز با همه دفعه‎های پیش متفاوت است؛ امروز جزیره خارک سرحال و سر زنده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مخازن نفت خام را نه پیش از انقلاب و نه تا به حال این‌گونه که شاهدیم ندیده بودم؛ بسیار خوشحالیم که صادرات نفت به این مقدار شده است.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که از خام فروشی فاصله بگیریم و به سمت صادرات و فروش فرآورده‌های نفتی حرکت کنیم.

وی با بیان این‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران و ایرانیان مقیم خارج علاقه‎مند و آماده سرمایه‌گذاری در ایران اسلامی هستند، افزود: ایران اسلامی در حال جهانی شدن است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برجام راه نجات کشور را باز کرد اما برخی‌ از روی نا‌آگاهی آن را تقبیح می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی افزود: در زمان حاضر شرایط کشور به‎تدریج به حالت تعادل بازگشته و وابستگی به خارج از بین رفته است.

وی ادامه داد: در این شرایط ایران آمادگی ارائه خدمت به دیگر کشورها را دارد و تنها شرط رسیدن به این موفقیت این است که بگذارند با دنیا در تعامل باشیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: سیاست کلی کشور تا پیش از دولت نهم به سمت اقتصاد بدون خام فروشی نفت و صادرات فرآورده‌های آن هدایت می‌شد اما در هشت سال دولت‌های نهم و دهم شرایط به گونه‌ای پیش رفت که هنوز تا مدتی باید صادرات نفت خام داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در هشت سال دولت‌های نهم و دهم شرایط جوری رقم خورد که وضع کشور در مسیر تکامل متوقف شد اما امروز تلاش می‌شود تا جایگاه خود را در دنیا پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: امروز میلیون‌ها نیروی تحصیلکرده در کشور وجود دارد و برخی نیز در خارج از کشور هستند که حاضرند با بهترشدن شرایط با سرمایه‌های خود به کشور بازگردند و خدمت کنند.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: سرمایه‌ گذاران زیادی خارج از کشور منتظر بودند با عادی شدن شرایط کشور با سرمایه‌های خود به ایران بازگردند که امروز راه برای آنان در حال باز شدن است.

وی اعلام کرد: ایران امروز با پشت سرگذاشتن شیوه‌های تندروی، با روش اعتدال در حال حرکت است و مردم رو به اعتدال روی می‌آورند که این بیانگر جهانی شدن مردم کشور است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که در عصر ما با اعتدال بدون تعامل نمی‌شود کار جدی انجام داد، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه دانشجویان ایران به زحمت به ١٥٠ هزار نفر می‌رسید و هرسال ٩٠ درصد شرکت کنندگان در کنکور دست خالی بازمی گشتند اما امروز کرسی‌های دانشگاه‌ها پرشده است.

وی افزود: بدون دانش نمی‌توان گنج‌های آماده کشور را پیدا کرد و از ذرات آن‌ها نیرو ساخت.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در زمان حاضر با داشتن ٧٠٠ هزار هیئت علمی و ٤٠ هزار کارمند ٥٣ درصد مقاطع عالی تحصیلی کشور را دراختیار دارد و ٤٧ درصد مابقی در اختیار دو هزار و ٤٠٠ تا دو هزار و ٥٠٠ واحد دانشگاه دولتی است.

رفسنجانی با اشاره به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دریایی خارک نیز گفت: راه اندازی این واحد برای این بود که برای کشتیرانی و کارهای دریایی یک مرکز آموزشی در سطح منطقه نفتی وجود داشته باشد.

وی افزود: این واحد دانشگاهی و نقشی که در تربیت نیروی انسانی متخصص داشته امروز مورد توجه منطقه و دنیا قرار گرفته است.

هاشمی رفسنجانی گفت: در دوران تحریم با مشکلاتی روبه‌رو بودیم و اگر تحریم نبود در ارتباط با آموزش علوم دریایی در کشورهای حوزه خلیج فارس حضور جدی داشتیم.

وی افزود: در زمان حاضر ٦٠٠ هزار تن متانول در خارگ تولید می‌شود که زمینه و شرایط لازم برای رسیدن به هدف طرح ٢,٥ برابری آن در حال تحقق و فراهم شدن است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در زمان حاضر مشعل‌های زیادی در جزیره خارک در حال سوختن است که برای تبدیل این ثروت به متانول باید سرمایه گذاری لازم انجام شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر (چهارشنبه، یکم دی‎ماه) به منظور انجام سفری دو روزه به استان بوشهر وارد جزیره خارگ شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این سفر در همایش تجلیل از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارک شرکت و از اسکله صادرات نفتتی و مجتمع پتروشیمی واحد متانول خارک بازدید کرد.

بازدید از بندربوشهر، دهکده گردشگری امید، دیدار با نخبگان استان بوشهر و بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی در شهر جدید عالی شهر از جمله برنامه‌های روز دوم سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان بوشهر است.

جزیره خارک از توابع شهرستان بوشهر با بیش از ٢٠ هزار نفر جمعیت بزرگ‌ترین پایانه صادرات نفت کشور است که در فاصله ٥٧ کیلومتری شمال غرب بوشهر در آب‌های خلیج فارس واقع است.

 

کد خبر : ۴۴۰۶۵۰