خبرگزاری کار ایران

بررسی امکان اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در منابع آبی استان آذربایجان غربی

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: طرح تحقیقاتی بررسی امکان پرورش درقفس ماهیان سردآبی ، خاویاری و گرم آبی در برخی منابع آبی استان آذربایجان غربی در حال اجراست.

به گزارش ایلنا، یوسفعلی اسدپور اعلام کرد: این طرح مطالعاتی با اخذ داده های اطلاعاتی از سازمان هواشناسی استان ، اداره کل محیط زیست استان ، شرکت سهامی منابع آب استان به ترتیب در ارتباط با پارامترهای هواشناسی نظیر حداقل و حداکثر دما ، میزان بارندگی ، تعداد روزهای یخبندان و ... ، فهرست پرندگان ، پستانداران ، خزندگان و سایر جانوران و داده های هیدرولوژیکی سدهای مورد مطالعه اخذ و در این پروژه تحقیقاتی بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است .

وی افزود: به علاوه در این طرح فرم هایی به صورت پرسش نامه حاوی داده های کلی و مشخصات حوزه آبریز هر سد طراحی و در هنگام مراجعه به سد از افراد آگاه محلی یا ماموران مستقر در سدها تکمیل گردیده که این پرسش نامه ها برای تکمیل گزارش نهایی طرح منبع موثق و به روز ، محسوب می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: تاکنون طی هشت سفر ماموریتی برای هر یک از سدها با حضور مجری ، کارشناسان و نمونه برداران مرکز تحقیقات آرتمیای کشور و یک نفر کارشناس از اداره کل شیلات استان به عنوان کارفرما نسبت به نمونه برداری های لازم شامل نمونه های آنالیز شیمیایی آب ، بررسی فیتوپلانکتون ها ، زئوپلانکتون ها ، بنتوزها ، جوامع گیاهی ، ماهی ها و ثبت برخی مشخصات کلی هر سد اقدام گردیده است .

اسدپور ادامه داد : بنابر اعلام شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان غربی این استان باداشتن حدود 18 میلیارد متر مکعب آب پس از خوزستان دومین استان پرآب کشور به شمار می رود.

وی افزود:این استان با دارا بودن 13 دریاچه پشت سد موجود ، 13 دریاچه پشت سد درحال احداث و 17 رودخانه دائمی یکی از استان های مستعد در امر فعالیت های صید و صیادی بوده تا جایی که در سال های اخیر موفق به کسب مقام نخست در تولید ماهی در منابع آب های داخلی شده است.

اسدپور، مساحت زیر کشت سدهای درحال بهره برداری آذربایجان غربی را بیش از 160 هزار هکتار اعلام و خاطرنشان کرد: با بهره برداری از سدهای مورد مطالعه و در دست ساخت ، این رقم به بیش از430 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این که هم اکنون 13سد با ظرفیت ذخیره سازی 3 میلیارد و 137 میلیون متر مکعب آب کشاورزی و آشامیدنی در نقاط مختلف استان درحال ساخت و نزدیک به بهره برداری است،اظهار داشت:پرورش ماهی در قفس یکی از روش های نوین پرورش ماهی در محیط های محصور است که امروزه به طور وسیع در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و در مقایسه با روش های دیگر مانند پرورش در استخر و تانک هزینه کمتری دارد.

اسدپور با اشاره به این که قفس ها دارای سطحی بین یک تا1000 متر مربع هستند، گفت: با توجه به سطح کوچک ، قفس ها برای پرورش متراکم مناسب تر هستند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تاکید کرد:در راستای افزایش تولید آبزیان برای تأمین قسمتی از پروتئین حیوانی جامعه و همچنین استفاده بهینه از منابع آب، بکارگیری سیستم های نوین پرورش آبزیان امری ضروری است.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به آمارهای موجود، بیش از 500 هزار هکتار منابع آبی در کشور ما وجود دارد که با اعمال مدیریت صحیح امکان بکارگیری سیستم های نوین پرورش مانند پرورش در محیط های محصور در بسیاری از منابع خصوصاً شبکه های آبیاری فراهم است.

اسدپور اظهار کرد : این طرح با مدت زمان پیشنهادی از مورخه اول اردیبهشت سال جاری به مدت یکسال شمسی و با میزان اعتبار پیشنهادی 300 میلیون ریال که توسط سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجانغربی تامین شده و با میزان پیشرفت کار 50 درصد عملیات میدانی و با 40 درصد از آنالیزها تهیه و تدوین گزارش انجام شده است.

وی گفت: با ظرفیت سنجی دریاچه های مخزنی پشت سدهای : ارس ، ارس 2، حسنلو ، شهید قنبری ، بارون ، زولا ، چپرآباد ، مهاباد ، احمدآباد ،کانسپی ، قیقاج ، سنجاق ، دریک ، ورگیل ، جلدیان و خراسانه ، با هدف غیر شرب استان آذربایجان غربی جهت پرورش ماهیان قزل آلای رنگین کمان ، خاویاری و کپور ماهیان در محیط محصور به منظور توسعه آبزی پروری در قفس در منابع آب های داخلی استان در حال انجام است .

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اهداف اجرای این طرح را امکان استفاده چند منظوره از منابع آب استان،- ایجاد اشتغال مولد و سازنده بویژه برای فارغ التحصیلان بیکار،تولیدگوشت مرغوب و باکیفیت و امکان عرضه آن برای صادرات به کشورهای همسایه اعلام کرد.

کد خبر : ۴۳۹۰۱۶