خبرگزاری کار ایران

راه اندازی قراردادهای اختیار معامله در بورس کالای ایران

در قراردادهای اختیار معامله می‌بایست حداقل سه نماد معاملاتی با قیمتهای اعمال متفاوت؛ یکی در سود ، یکی بی تفاوت و یکی در زیان وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ معاملات قراردادهای اختیار روز چهارشنبه 24 آذر ماه 95 در شرکت بورس کالای ایران راه اندازی می‌شود.

مشخصات معاملات قراردادهای اختیار شامل یک سکه طلای بهار آزادی طرح امام خمینی( ره)  و اختیار در خریدcall option به سبک اروپایی است همچنین کارمزد معاملاتی آن 160 تومان برای هر سکه خواهد بود که در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 19 و پنجشنبه‌ها از ساعت 10 الی 16 معاملات انجام می شود.

در قراردادهای اختیار معامله می‌بایست حداقل سه نماد معاملاتی با قیمتهای اعمال متفاوت؛ یکی در سود ، یکی بی تفاوت و یکی در زیان وجود داشته باشد، در قراردادهای اختیار خرید در صورتی که قیمت نقدی سکه بیشتر از قیمت اعمال قرارداد باشد اختیار در سود خواهد بود.

کلیه افرادی که کد معاملاتی قراردادهای آتی در بورس کالا داشته باشند می‌توانند در بازار قرارداد اختیار معامله موقعیت باز فروش و یا موقعیت باز خرید اخذ کنند.

در این معاملات هیچ محدودیتی در اخذ موقعیت‌های خرید و فروش برای مشتریان وجود ندارد وتفاوت این دو موقعیت در وجوه تضمین ارائه شده برای اخذ موقعیت‌هاست.

بدین معنی که مشتریانی‌که قصد اخذ موقعیت فروش دارند باید وجه تضمین ارئه دهنداما مشتری که قصد اخذ موقعیت خرید دارد نیاز به تودیع وجه تضمین ندارد، در نتیجه تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی که وجوه تضمین کافی در حساب عملیاتی خود داشته باشند می‌توانند اقدام به اخذ موقعیت باز فروش در هر یک از نمادهای اختیار معامله کنند.

کلیه مشتریان می‌توانند با همان فرایند اخذ کد معاملاتی قراردادهای آتی در شرکت بورس کالای ایران اقدام به دریافت کد کنند و سایر مشتریان دارای کد معاملاتی قراردادهای آتی نیز می‌توانند با همان کد در معاملات قراردادهای اختیار معامله فعالیت کنند.

چند نکته در خصوص شروع قراردادهاى اختیار معامله براى اولین بار در ایران:

در شروع این معاملات فقط اختیار خرید اروپایی خواهیم داشت. پس موقتا اختیار فروش و اختیار امریکایی نداریم. ولی فعالان توجه فرمایند که این موضوع موقتى است و در مراحل بعدى توسعه بازار، حتما مورد توجه قرار خواهند گرفت.

هیچ محدودیتى براى اخذ موقعیت فروش در این قراردادها وجود ندارد و کلیه مشتریان با تودیع وجوه تضمین اولیه و لازم مى توانند موقعیت فروش اخذ کنند.

به دلیل محدودیت‌هاى فنى فعلا امکان استفاده تخفیفات وجوه تضمین در استراتژى هاى معاملاتى وجود ندارد و به ازاى هر موقعیت باز فروش وجه تضمین دریافت مى شود. در واقع مبناى دریافت وجه تضمین Contact Based هست و نه مبتنى بر پرتفوى

در شروع راه اندازى، نماد معاملاتى با سررسید کوتاه مثلا یک یا دو ماهه در نظر گرفته شده اند، در آینده و درصورت استقبال بازار نمادهایى با سررسید بلند مدت هم در نظر گرفته خواهد شد.

برای کمک به توسعه این بازار کارمزد ارکان (به جز کارگزار) برای فاز اول برابر صفر در نظر گرفته شده است. مالیات معاملات هم چون این ابزار جزو ابزارنوین مالى است، برابر صفر است.

فرآیند اعمال به این صورت خواهد بود که در صورتى که طرفین معامله نکول کرده باشند(فروشنده سکه تحویل نداده باشد و خریدار ارزش قرارداد واریز نکرده باشد)، معامله تسویه نقدى خواهد شد ولى اگر طرف فروش آماده تحویل بود، خریدار مجددا فرصت خواهد داشت ارزش قرارداد را واریز کند و اگر واریز نکرد درخواست اعمالش کان لم یکن خواهد بود.

محدودیتهایی‌که ذکر شد موقت خواهد بود و بدیهى است که شروع محدود بهتر از یک شروع نامحدودی است که هیچ وقت اجرایی نشود.

کد خبر : ۴۳۷۲۶۹