خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان خصوصی سازی خبر داد:

راه برای جا ماندگان سهام عدالت بسته نیست/ آزادسازی سهام عدالت ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری ندارد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: آزادسازی سهام عدالت هیچ ارتباطی با انتخابات سال آینده ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اشرف پوری حسینی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری با اعلام این خبر که از ٨٠ میلیون نفر جمعیت کشور تنها ٤٩ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند، گفت: در مصوبه جدیدی که از سوی شورای عالی اصل ٤٤ ابلاغ شده است اجازه داده شد تا جا ماندگان سهام عدالت که حدود ٣١ میلیون نفر هستند نیز بر اساس پیشنهاد سازمان خصوصی سازی مشمول سهام عدالت شوند و درها برای این افراد بسته نیست.

وی با تاکید بر اینکه آزادسازی سهام عدالت هیچ ارتباطی با انتخابات سال آینده ندارد، افزود: برخی این گونه برداشت کردند که اجرای آزادسازی سهام عدالت به دلیل نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است اما این گونه نیست. این اتفاق باید رخ می داد زیرا زمان 10 ساله آن به پایان رسیده است .

پوری‌حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای که از سوی شورای عالی اصل 44 به تاریخ 15 آبانماه تصویب شد و پس از آن به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ گردید برای ساماندهی سهام عدالت و آزادسازی آن مواردی اصلاح و مطرح شده بود هرچند اولین مصوبه سهام عدالت در فروردین ماه سال 85 در خصوص میزان سود در شرکت‌ها مشخص شد اما به مدت 10 سال فرصت داشتیم تا از محل سود سهام آن را به خزانه پرداخت کنیم.

 

وی ادامه داد: تا کنون نیمی از سود سهام که مبلغی به ارزش 18 هزار و 800 میلیارد تومان است به خزانه واریز شده که 67 درصد از آن طی سه سال گذشته حاصل شده است در گذشته مجری طرح سهام عدالت مشخص نبود که چه ارگانی است اما ماموریت آن در نهایت به سازمان خصوصی سازی داده شد.

پوری حسینی با بیان اینکه با افزایش سرمایه ذخیره برای مشمولین نیز بیشتر می‌شود گفت: در این صورت مال و دارایی مشمولین سهام عدالت نیز افزایش خواهد یافت. در این راستا تاپایان اسفند 95 باید صبر کرد تا ببینیم چه میزان سرمایه افزایش خواهد یافت زیرا شرکت‌ها از ابتدای سال مالی 94 چهار ماه برای برگزاری مجمع وقت دارند و هشت ماه نیز طبق قانون تجارت وقت دارند تا پول را بپردازند اما هنوز سودهای مصوب آنها پرداخت نشده و افزایش سرمایه‌ آنها در مجامع اعلام نشده است.

وی افزود: تعهد بودجه‌ای امسال و سال آینده سازمان خصوصی سازی باید کاسته شود و قرار نیست در سال 96 سود سال 95 را به خزانه بریزیم.

وی افزود: مشمولین طرح سهام عدالت کلیه اتباع ایرانی مقیم کشور هستند که شش دهک آن به صورت علمی شناسایی شده که دو دهک آن با درآمدهای پایین و چهار دهک بعدی درآمدهای بیشتری دارند و ما برای آزادسازی سهام عدالت از پایین‌ترین دهک آغاز می‌کنیم که تخفیف‌دار هستند البته ما نتوانستیم دهک‌های درآمدی را به روش‌های علمی شناسایی کنیم اما افرادی که در کمیته امداد، بهزیستی‌ها و روستاها هستند در اولویتند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: اما اینکه آیا کارمندان و بازنشستگان دولت مشمول این دهک هستند مشخص نیست اما مبنای ما ثبت نام شدگانی هستند که شناسایی شده‌اند. اما اینکه می خواستیم صبر کنیم تا به روش جدید ثبت نام‌ها صورت گیرد برای از بین بردن برخی از ابهامات به 10 سال دیگر زمان نیاز بود.

وی افزود: هرچند سوالات زیادی درباره سهامداران مطرح است اما ملاک ما وضع حال سهامداران در دو دهک اول است که شامل تغییرات شغلی، خانوادگی می‌شود و روستائیان فاقد شغل و مددجویان از تخفیف برخوردار خواهند شد. اما اگر مددجویی با تلاش خود دیگر مددجو نباشد مشمول تخفیف نخواهد شد و شورای عالی اصل 44 وضع حال را در نظر گرفته.

فوتی‌ها نیز سهام عدالت می گیرند

وی در مورد افرادی که سهام عدالت ثبت نام کردند و هم اینک در قید حیات نیستند افزود: در مصوبه جدید سهام عدالت افراد فوت شده به ورثه آنها تعلق می‌گیرد البته شناسایی ورثه به صورت حضوری انجام شده و اینترنتی نخواهد بود.

وی در خصوص میزان سود سهام عدالت گفت: این میزان حدود 24هزار و 500 میلیارد تومان بر آورد می‌شود که 1300 میلیارد تومان آن را قبلاً گرفتیم و به مشمولین سهام عدالت پرداخت شد و ما از تعداد 49 میلیون نفری که برای سهام عدالت ثبت نام کردند به 47 میلیون نفر سهام خواهیم داد زیرا به خانوارهای بالای 5 نفر طبق قانون سهام عدالت پرداخت نمی شود و برای هر فردی 540 تا 550 هزار تومان سهم در نظر گرفته شده است و برای افرادی که مشمول تخفیف می شوند این میزان ضرب در 2 شده و به حدود یک میلیون تومان می رسد که در بازار حدود یک میلیون و 700 هزار تومان ارزش خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شصت شرکت اسم و رسم دار در سهام عدالت فعالیت دارند که تنها 12 شرکت از آنها قیمتگذاری نشده است و 10 شرکت نیز ریالی سود سهام عدالت به سازمان خصوصی سازی واریز نکرده است.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی هیچ ارتباطی با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ندارد و آنها نیز تنها گاهی مصوبات خود را می‌فرستند تا ما مطلع شویم اما ما سمتی در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نداشته و سازمان خصوصی سازی هیچ نقشی در انتخابات این شرکت‌ها نیز ندارد.

وی در خصوص شرکت های تعاونی شهرستان‌ها نیز خاطرنشان کرد: ما از این شرکت‌های تعاونی به عنوان کارگزاران سهم عدالت استفاده خواهیم کرد.

پوری‌حسینی در مورد شرکت‌هایی که هنوز به سازمان خصوصی سازی بدهی داشته و آن را پرداخت نکرده‌اند گفت: شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیش از هزار میلیارد تومان و شرکت مپنا با بیش از 420 میلیارد تومان و شرکت دخانیات هنوز معوقات خود را پرداخت نکرده اند.

خرید و فروش سهام عدالت قانونی نیست

وی افزود: از نظر ما هیچ سهمی به هیچ فردی به صورت مستقیم منتقل نشده و اجازه خرید و فروش سهام عدالت که در داخل طرح هستند داده نشده است.

وی افزود: 29 اسفند 95 فاز اول آزادسازی اجرایی می‌شود و بهمن‌ماه اطلاع‌رسانی ها صورت خواهد گرفت و سهامداران توجه داشته باشند که هیچ سایتی به جز سایت خصوصی‌سازی در مورد سهام عدالت مجاز نبوده و هیچ وجه نقدی را نباید بپردازند.

وی گفت: برای این منظور سامانه‌ای طراحی شده تا آخرین اخبار خرید و فروش سهام و مراحل ثبت نام اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: مشمولین طرح تا پایان شهریورماه سال آینده وقت دارند تا مبلغ 440 هزار تومان بپردازند و سهام بخرند اما توصیه ما این است تا این پول را قرض نکنند و در صورت داشتن مازاد اقدام به خرید کنند و هیچ اجباری نیست.

وی همچنین در مورد برگزاری مجامع بانک‌ها تصریح کرد: این مجامع با تاخیر برگزار شد و سودشان تصویب شده و عیناً منظور شده است و اگر مطرح شده که قصد افزایش سرمایه وجود دارد همان میزان برآورد شده است.

کد خبر : ۴۳۶۷۸۸